Ngn som kan hjälpa mig?

ii-ssa

Trådstartare
Med att räkna ut hur många kvm vägg det är i mitt rum?
Har nämligen tänkt måla om i mitt rum och skulle behöva försöka räkna ut hur många liter färg som behövs.
Tänkt att det ska bli 3 vita väggar och 1 svart fondvägg
rummet har nu tapeter.

vore tacksam om jag fick hjälp

Långsida 1:
4,05m x 2,5m

Kortsida 1:
0,5m x 0,8m (ovanför dörr)
1,95m x 2,5m

kortsida 2: (fönster finnes på kortsidan)

1,15m x 2,5m
0,3m x 1,42m
0,3m x 2,5m

långsida 2 (som innehåller 2 dörrar):

0,7m x 2,5m
0,5m x 0,8m
0,5m x 2,5m
1,25m x 2,5

Mvh Isabelle

Sv: Ngn som kan hjälpa mig?

1 liter färg räcker överlag till ca 6-8m2 så

vägg 1/långsida 1: 1,5L
vägg 2 kortsida: ca 0,5L
vägg 3 kortsida m fönster: ca0,5L
vägg 4: 1,5L

totalt ca4L

detta är bara ett överslag och beräknat för 1 strykning, förmodligen kommer du behöva stryka minst 2 troligen 3 gånger
det beror även på hur mkt underlaget suger... om det är gips bakom tapetern lr tretex eller mdf eller vad det nu är...

mitt råd är att köp en dyrare färg, ex lady från jotun eller någon från nordsjö ideodesign. jag lovar den är mkt bättre än en billigare, ex landora.. undvik de allra billigaste färgerna.. och köp riktiga verktyg, roller, penslar, det är STOR skillnad på pensel och pensel..lycka till!

Tack så mycket. Kommer dock nog inte måla om förens i början av nästa år så hinner leta reda på bra färg och bra verktyg. Och måste ju även köpa väggspakell (stavas?) Och fixa lite annat.

alcro lätt hand rekommenderas och 20cm bred spackelspade..;)

/ hon som har snart renoverat varenda liten kvadratcm av sitt hus:) hihi

Jag köper vit grund/väggfärg på coop för strax under 500 för 10 liter. Tycker den funkar bra... (på tal om billig vs dyr färg)

det finns en anledning till att bättre färg är dyrare, kvaliten! ;)
vi har målat våran hall med landora, och vår tvättstuga med nordsjös, man ser skillnaden i kvaliten rätt rejält, hallen struken 3 gånger, ändå inte bra, det går inte tvätta bort märken som barnen gjort utan att färger tar skada tvättstugan målad 1 gång ser efter 1år fortfarande nymålad ut och är inga problem att tvätta..

likaså takfärg, när vi köpte huset målade vi köket med sådan billig färg som du nämner, 3 strykningar och det blev ändå inte bra. vi har bytt panelen i taket och målat den nya med dyrare färg...
konstaterade fort att det gick åt 3 gånger mindre färg än att använda billigt..., skillnaden är vattenhalten.....
så summan är att det lönar sig med dyrare färg

Det där är intressant, jag har vid flera tillfällen målat med "billig" färg. Köpt på Rusta, Biltema och Jula. Biltemas färg anser jag vara bättre än den jag köpt på färgaffärn till betydligt högre pris. Speciellt när man målar på trä och tapet. Använde tex hälften så mycket färg i ett stall ( träväggar) som föregående ägare av stallet som köpt "riktig" färg.

Så jag köper inte att all billig färg är skräp!

Samma här, jag har levt i tre år med väggar målade med coops budgetfärg. Lättskött, snyggt och hållbart.

Trappen däremot, där anlitades målare och det var dyr färg- det flagar och ser förjävligt ut nu efter knappt ett år.

och jag har inte sagt att all billig färg är skräp!
jag har bara gjort en jämförelse av de färgmärken jag provat.
vilket är jotun, nordsjö och landora.

givetvis finns det bättre och sämre färg av både billiga och dyrare sorter.

flagar färgen är det snarare ett dåligt underarbete gjort eller att fel färg använts på fel underlag.

Jag håller helt med; dyr färg är bättre än billig färg.

Det är ju från person till person vad man har för toleransnivå, men det märks på resultat och arbetsinsats hur prislappen ser ut. Eftersom jag gått och gift mig med en byggare (som hatar att måla ;)) så har jag fått många goda kontakter på köpet, och däribland målare. Och har också blivit visad skillnaden.

Jo, det märks. Men det behöver inte vara en nackdel om man själv kan leva med det.

Har man kasst underarbete eller fel förutsättningar spelar det ingen roll hur dyr färgen är...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 996
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Vi bor i ett enplanshus på ca 145 kmv och är i valet och kvalet om vi ska göra vissa förändringar. Varken jag eller min sambo är...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 551
Senast: Jerseyite
·
Hemmet Nu behöver jag Bukes bästa mattesnillen, ni kommer nämligen märka att jag själv inte är ett sådant. Jag har ett yttepytte sovrum. Eller...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 038
Senast: Voeux
·
Hemmet Vad är titeln på den person som kan hjälpa mig att ljussätta mitt hem? Vem söker jag efter? Mitt kök är efter omtapetseringen...
Svar
16
· Visningar
1 089
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Söker hane för avel - Bichon
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30