NF med prefixet värends

Status
Stängd för vidare inlägg.

supersonic

Trådstartare
Hej på er!

Är det någon här på buke som sitter inne på lite info om NF som heter Värends? Eller kanske vet var man kan söka/fråga? Jag har sökt på alla möjliga ställen känns det som men knappt hittat något alls.
De ponnyer jag är intresserad av är

- V petea II f. -84
- V poltava f. -80
- V primula f. -72
- V pilett f. -66
 
Sv: NF med prefixet värends

Tyvärr vet jag inte mer än att jag en gång för länge länge sedan hade en på foder. Han hette Värends Lukas och var en mycket trevlig ponny.
 
Sv: NF med prefixet värends

Det är ett stuterinamn och du kan hitta vem som är/var innehavare på www.spaf.info - där finns en förteckning med alla registrerade stuterinamn.

Vill du veta mer om de specifika ponnyerna så är efterlysningsrubriken på annonssidorna rätt plats... :idea:
 
Sv: NF med prefixet värends

Hej på er!

Är det någon här på buke som sitter inne på lite info om NF som heter Värends? Eller kanske vet var man kan söka/fråga? Jag har sökt på alla möjliga ställen känns det som men knappt hittat något alls.
De ponnyer jag är intresserad av är

- V petea II f. -84
- V poltava f. -80
- V primula f. -72
- V pilett f. -66

Värends Stuteri var en period Sveriges största New Foreststuteri, i Blå Basen (Svenska Hästavelsförbundets databas) hittar jag 300 New Forest-ponnyer med prefixet Värends. En dotter till den ursprunglige ägaren har stuteriprefixet Virdarnas, och de har fött upp ca 60 ponnyer, med samma mödernelinjer som användes på Värends.

Ponnyerna du frågar efter tillhör stofamilj 3 (Burley Brookside), en av Sveriges mest utbredda stofamiljer inom NF-rasen. Stofamiljen finns/har funnits representerad hos bl a Värends, Virdarnas, Tomacs, Skattegårds; Åstratorps och Dimmans stuteri, där samtliga ponnyer går tillbaka till Priory Pandora RNF 107. Andra grenar ut stofamiljen har används på Priory, Bull Hill, Mudeford och Randalls stuteri i England.
 
Sv: NF med prefixet värends

Tack så mycket :)
Jag har verkligen letat om värends ponnyerna men hittar typ inga meriter eller dyl. Men att det var Sveriges mest utbredda stofamilj hade jag ingen aning om!
 
Sv: NF med prefixet värends

Tråden kan vara öppen så länge svaren handlar om stuteriet, men svar angående individerna du undrar efter går under efterlysningar och är inte tillåtna här.

Görel - moderator
 
Sv: NF med prefixet värends

Värends Pedro var iaf en godkänd hingst om jag inte missminner. Hans ägare tävlade honom i allt möjligt enligt egen utsago, men mest kördes han. Han blev iaf tokgammal, född 1973, det var inte jättelängesen han dog utan han blev över 30 år. Fin ponny iaf som var snygg långt upp i åren.
 
Sv: NF med prefixet värends

Ja jag kom på det efter jag postat… nu går det inte att ta bort. Men var hittar jag dessa efterlysningar? Under hästannonser?
f ö är jag tacksam för all info om ponnysarna från värends :)
 
Sv: NF med prefixet värends

Under hästannonser.

Jag stänger tråden nu så kan du lägga in en annons på annonsforumet.

Görel - moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 888
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp