Newfoundland- en fluffig polare?

Pathmaker

Trådstartare
Sitter i tankarna att skaffa en hund senare för att ha med i stallet, ligga i soffan och kela med, ta lugna promenader och bara njuta av.

Vi har en labbe här hemma, underbar men med vissa mentala problem. Dessutom så har han för mycket jakt i sig så han ser hästen som ett bytesdjur.
Jag funderade på en Corgi, men det är vallhundar och jag vill inte att hunden ska valla hästen om man är ute och rider. Men så kom jag in på Newfoundland! :D en vårdtagare där jag jobbar hade haft flertalet sådana och h*n var mycket nöjd med denna hundras, inget negativt inte ens angående fällningen. Men vad säger andra? Är det en bra hund att använda i stall, hemma i soffan, ta sköna promenader med och gulla med? Och hur är den i skötselväg, med päls, klor, sjukdomar och hälsoproblem, mat etc? Ge mig all info ni kan, tack. :bow:

Sv: Newfoundland- en fluffig polare?

Jag har inte så mycket erfarenhet av rasen, men jag var hundvakt åt en i två veckor i sommras.
Allt beror väl på vilken typ av hund man vill ha, men det var absolut inte min typ av hund.
För det första så ogillar jag allt dreggel. Och det är inte lite.... Helt sjukt mycket!
Pälsen är tjock och lång. ALLT fastnar i den! Jag var tvungen att borsta igenom honom efter varje promenad för att få loss så mycket som möjligt.
Och ändå blev det så fruktansvärt skitigt hemma.
Jag är verkligen ingen pedant, dammsuger varannan vecka i vanliga fall. Med han hemma dammsög jag varannan dag.

Jag har egen hund, Aussie, och tänkte att det kan ju inte vara SÅ stor skillnad. Jag hade fel.
Rar hund till personligheten, men jag kommer aldrig passa honom eller en liknande hund igen. För mycket jobb helt enkelt.

Jag har njuffe!
Det verkar som rasen skulle kunna passa dig efter vad du skriver.

Trivs med lunk. Snäll mot alla folk och fä. Ingen jakt. Underbart charmiga och vänliga.

Meeen min första tanke när du säger att du vill ha hunden i stallet är att det kommer säkert hunden stormtrivas med men DU får räkna med att borsta halm/hö och gödsel ur pälsen innan du går inomhus. Dessutom kommer du av en stor stallstinkande nallebjörn inne och en njuffe badar man inte i en handvändning.
Det är mycket pälsvård för att hålla en njuffe fräsch. Jag håller min tovfri med en ordentlig genomborstning i veckan men för att de ska vara snygga krävs mer. Sen ska tassar och öron hållas efter.

Hälsan är inte bra... Tyvärr! Min är väldigt sjuk. Vilket leder mig in på hur dyra de är. ALLT blir dyrt med en så stor hund.

Vet inte vilken fot jag ska ställa mig på:)
Jag älskar njuffarna för deras skönhet, charm, lojalitet, ståtlighet och vänlighet. Men för mig kostar det för mycket i städning, skötsel och oro för hälsan.

Vi har haft en. Tyvärr en sjuk hund, kullens äldsta blev 5 år. Vår ynka 3. Som tidigare sagt så är det jobb med päls och renlighet. Och ja, de dregglar en hel del. Men nog är de goa och underbart sjyssta hundar. Vår vaktade också när det verkligen krävdes och backade inte i första taget. Stallet hade jag inte velat haft med henne i, jisses vilken röra hemma sedan. Det var illa med långhårig rottis :p Men det är ju en bekvämlighetsfråga, hunden skulle säkert trivas. Vår var ingen energispruta heller, hon kunde släpa storebror i vanten i djupsnön bara för att hon blev så glad när han kom hem, men träna - njää. Bra att gulla med, absolut! En del pyssel, jajamen ;) Men väldigt härliga hundar till sättet.

Njoffar är bara så härliga att man glatt står ut med en massa pälsborstande och städande...Och alla njoffar dreglar inte.

De njoffar jag ägt och träffat har varit vänliga, tålmodiga, lugna och haft en mycket hög integritet. Ber man vänligt är det inga problem, rytande och tuffhet uppskattas inte.

En njoffe kräver en lättstädad plats att torka på när den varit ute, pälsen är mjuk och samlar både väta och skräp. Vattenskålen måste stå så det är lättorkat, njoffar spiller när de dricker.

Hur mycket pälsvård beror på hunden, en del kräver mindre, andra mer och somliga massor. Oavsett vilket är det MYCKET hund att gå över. Sjukdomar är jag inte insatt i, det var länge sen jag hade egna, men så stora tunga hundar är ju alltid predisponerade för ledproblem, tyvärr.:(

Promenader uppskattas, var beredd på att alla barn vill klappa "nallen". Att ha den i soffan rekommenderar jag inte, såvida du inte är beredd på att ge den en egen - de tar PLATS. Och var inte förvånad om hunden hellre ligger ute i en snödriva och sover, de är mycket köldtåliga, kanadensare som de är. (Jag vet inte om de gillar ishockey också:D)

Åh jag verkligen älskar dessa ljuvliga vovvar. Har vuxit upp med dom och min hund som jag köpte när jag flyttade hemifrån var en sådan :) fantastiska. Alla mina (familjens) har sovit både i soffa och säng och tagit enorm plats :D Älskat snö och att vara ute. Lugna, vänliga, tålmodiga, fantastiska barnhundar. Håller inte med det andra skrivit om dregglandet, alla gör inte det! Kan prata hur länge som helst om hur ljuvlig hundras det är. Tyvärr fick jag ta ner min egna när den var 4 år pga sjukdom.

Kan bara instämma i allt du skriver!

Man skaffar sig mycket vänner med en njuffe. Alla vill fram och prata!

Angående hälsoproblemen så är jag inte jätteinsatt men min känsla är att ledstatistiken är ganska bra ändå ( i förhållande till hundens storlek, inte till andra raser). Min egen röntgades med perfekta leder vid 2 års ålder.

Däremot känns det som alla har hudproblem istället...

Dessutom kommer du av en stor stallstinkande nallebjörn inne och en njuffe badar man inte i en handvändning.

Fast den badar gärna sig själv:idea:

Jag har ingen min min moster har haft en i herrans massa år nu, han måste lätt vara över 6 år i alla fall. Han är en vänlig stor klumpeduns:love:
Har fått lite problem med höfterna nu på senare år efter han blev kastrerad och husse har haft svårt att inte ge efter för tiggandet;)
I yngre dar tränade de lite livräddning med honom, vilket var uppskattat av hunden. Han ÄLSKAR vatten och badar helst varje dag, året runt. Som liten stod han alltid i vattenskålen och drack:D
Vänligare hund får man leta efter också ingen aggressivitet mot andra hundar. Min gamla hanhund högg honom och han stod bara stilla och väntade på att vi skulle ta bort den andra hunden (att det hände var självklart helt och hållet mitt fel som hade lös min hund som attackerade utan orsak, han hade stor aggressivitet mot andra hanhundar)

Barn älskar han! Är inte direkt en hundras som man skaffar för att tävla elit i men de jag har träffat är underbara familjehundar som älskar sin familj.

Min vän bor i lght och har njuffe, det blir aldrig riktigt rent, man får mer eller mindre städa efter varje promenad, speciellt nu på hösten med allt regn, grus och annat som fastnar i pälsen, under magen, på benen och i tassarna. Hon borstar igenom hunden dagligen och kvar blir en stooor hög med päls, jag skulle kunna väva en matta av all den pälsen :rofl: Inte lite jobb att hålla efter :D Men för att väga upp det hela så är hennes hund oerhört lugn, snäll, trevlig på alla sätt och vis. Fungerar med allt och alla! Jag själv föredrar däremot hundar med mer fart i sig. Sen ogillar jag allt dregel som man får torka. Om hunden orkar med på en ridtur har jag ingen aning om, hon är inte hästmänniska och går bara runt i ett mycket (!) lugnt tempo med sin hund och han flåsar rätt rejält på sommaren i all den pälsen. Det finns säkert nättare njuffar som har mer driv i sig, jag är inte någon expert.

Njuffar ska tåla belastning. De är i grund och botten arbetande hundar. Men de håller ju lite lägre tempo:)
Akilles här hemma hänger lätt med mig på min 1-milarunda i raskt promenadtempo nu under de svalare årstiderna och då är han ändå "ur form".
Men det klart. På sommaren gör han inte många knop.
Vi har även kört drag weight med honom, lite lydnad och spår.

Kan iget om "njuffe". Haha aldrig hört innan, låter ganska kul :P
Men ang. corgi och vallning, bara för de är en vallhun betyder det inte att den kommer valla hästen. Lär du inte den att valla så gör den inte det.
Har bara kännt en corgi, och den var lös bland div. lantbruksdjur - kor, får och hästar. Brydde sig inte ett smack.

Har även jobbat med kor där vi hade 2 bc, trots att de var väldigt duktiga på att valla kossorna, så vallade de aldrig, aldrig hästarna.

Du ska ju ha en Figge, en dogue de Bordeaux.
Världens snällaste, lugn, tålmodig, ingen jakt, perfekt att ha med i stallet, enkel pälsvård. Vår spiller när han drick vatten, har skålen i duschen. Annars är han inte dregglig inomhus, när man är ute o går kan han slemma lite.
Pälsen är jättebra, blir han blöt o smutsig är det bara att ta en handduk o dra av skiten å blir han som ny. Suger inte åt sig ett dugg.
Vårt lilla pälstroll är hopplös, han suger åt sig alls så det är bara att duscha hela underredet efter varje promenad såhär års.
Vi tittade på Njuffe först men kom fram till att pälsen är för jobbig o att de är för stora.

Som sagt, snällare finns inte ;)
DSC_03181280x850_zpsf9a9542e.jpg

Senast ändrad:

Inte så gammal, runt åtta år. Det är det som är så tråkigt med flera stora, tunga hundraser :(
De har problem med hud, öron, magen o ffa hd.
Vår är av mindre modell, väger ca 50kg. Har jättefin hud, inga problem med öron o väldigt lite lös hud i ansiktet. Hans pappa är av samma modell o har A höfter, Figge kommer röntgas i dagarna så får vi se hur det ser ut för hans del.

Ja det är synd att dom inte blir lite äldre, det är lite därför jag inte valt en sådan typ av hund men jag blir lika sugen varje gång jag ser en.

Åh grymt fin hund :D ska kolla upp den rasen lite mer :)

Angående Corgin - klart att den inte vallar om man inte lär den, men ändå är den avlad för det :) vår labbes föräldrar var champions i spårning och annan jakt. Det första han gjorde när han blev "tonåring" var att börja jaga när vi kom ut i skogen. Han ställde älgar, stötte fram rådjur och spårade upp fåglar som satt i buskarna. Vi tränade honom inte ett dugg för det, men ändå satte han igång. Så jag är ändå orolig för att en Corgi kanske hade börjat valla. Annars älskar jag dom, så grymt söta och härliga :) har funderat på Schipperke också. Tog hand om en sån då och då för några år sedan. Också härliga hundar. Men jag vill ha en vovve med storlek :)

Jag har haft två stycken jag, de var vitt skilda så jag skulle inte vilja säja att alla är kolugna soffpotatisar.
Min första tik var sådan, liten för rasen (femtio kilo) och lugn som en filbunke, satte otroligt mycket päls så hon fick klippas ner rätt ofta och det gjorde jag själv men det tar VÄLDIGT mycket tid. Mycket underull och hon drog in enormt mycket smuts :p
Hon hade till skillnad från de flesta problem med armbågarna och fick till slut pålagringar i nacken med.
Hon var en sån hund man kunde ha med ÖVERALLT och det hade jag också, hon hade noll och nada jaktinstinkt, det hoppade ut rådjur framför henne ett flertal gånger i vår skog som spratt iväg och hon tittade knappt efter dem.

Min andra tik var annorlunda, mer högställd, pälsen var lång och silkig till skillnad från tjock, kort och sträv och krävde inte lika mycket underhåll, knappt nån.
Hon var piggare, lynnigare, kunde dra iväg efter både det ena och det andra och var kort sagt..mer hund. Hon var en otroligt stor tik vilket påverkade hennes kropp negativt, fick bland annat problem med knäna.
Hon avled dock pga cancer.

Jag har Labrador nu för jag orkar ärligt talat inte med en så stor ras längre, världens mysigaste lynne, vänliga och genomsnälla men det är min labrador också :laugh:
Det känns som att dödligheten är så stor, njuffarna blir inte så gamla och det är otroligt synd.
Labradoren har ju sina problem också men jag har lyckats få en som är fysiskt frisk, friröntgad, ögonlyst ua och atletisk men som är rätt fläng i skallen istället :angel:

Så mitt råd är att..skaffa gärna en njuffe om du vill ha en men var undersök ordentligt innan och jag känner hellre att du ska välja en liten typ än någon av dessa mammutar som växer abnormt mycket och sätter rejäl päls, det blir friskare så.
Men goare hundar är svårt att hitta :love:

Vi har haft 4 stycken, alla sjuka tyvärr :( och enorm pälsvård, speciellt två utav dom efter operation vid livmoderinflammation. Dessutom ganska "egenkära" har mest lufsat runt i sin egen värld :D dock charmig och väldigt vänliga!

Åh grymt fin hund :D ska kolla upp den rasen lite mer :)

Angående Corgin - klart att den inte vallar om man inte lär den, men ändå är den avlad för det :)

Det är väldigt länge sen Corgin avlades på vallanalag. Jag hade knappast brytt mig om den minimala risken, likväl som det aldrig skulle falla mig in att köpa en corgi för att ha till vallhund.

Liknande trådar

Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 535
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka