New Foresthingstar?

marti130

Trådstartare
Jag har ett NF diplomsto född -89 som jag skulle vilja ha ett föl efter innan hon blir för gammal. Hon har tidigare haft 4 föl, det sista fött 1999. Min ponny är e: Silverlea Buckskin RNF 96 u: Fredriksbergs Emma RNF 1434 ue: Smedhults Cavat RNF 44.

En NF-hingst jag alltid varit förtjust i är Fredriksbergs Kavat. Ni som är kunniga i detta, är det ett bra val eller ska jag satsa på någon annan? Min dotter skriker Power Boy så fort jag nämner ordet betäckning men jag vill ha en NF. Tanken med den blivande ponnyn är att den ska ha hög ridbarhet med bra gångarter för i första hand dressyr dvs bli som sin mor...

Tack på förhand
//marti

Sv: New Foresthingstar?

marti130 skrev:
Jag har ett NF diplomsto född -89 som jag skulle vilja ha ett föl efter innan hon blir för gammal. Hon har tidigare haft 4 föl, det sista fött 1999. Min ponny är e: Silverlea Buckskin RNF 96 u: Fredriksbergs Emma RNF 1434 ue: Smedhults Cavat RNF 44.

Det är ett väldigt bra sto du har, har sett flera av hennes avkommor och de har sett trevliga ut! Jag hoppas verkligen att du tar minst ett föl till efter henne gärna fler, bra ston behövs i aveln. Ang Fredriksbergs Kavat så är han om jag har förstått saken rätt trevlig och väldigt bussig under ryttare, en häst som ställer upp och gör sitt bästa. Även bra i hantering på backen. (Har dock ingen personlig erfarenhet men det är vad jag hört) Han är tävlad tom Msv A fälttävlan och har bla vunnit nf-mästerskapen i hoppning på lätt A nivå. Men du är ju mest intresserad av dressyr skriver du och för mig känns Kavat mer som en hopp/fälttävlansinriktning?

Jag skulle kika lite närmare på Willoway Golddigger, han brukar lämna bra ihop med Buckskinblodet och har många fina rörliga hästar på gång upp i klasserna. En gammal hingst som jag gillar och har sett många rörliga ridbara hästar till är faktiskt Hedlanda Good Boy, något av en doldis. Är mkt förtjust i honom men han kan lämna ganska dåliga ben. Är lite osäker på om han är i avel fortfarande (född 80)men jag tror det. Sen finns ju Parks Tambour med jättefina meriter i dressyr på hög nivå och tex yngligen Gullabos Heptan som har en jättebra modell för ridning.

Håller med om att Gullabos Heptan är en riktigt fin ponny! Även Gullabos Camus som rör sig väldigt trevligt!

Matti skrev:
Det är ett väldigt bra sto du har, har sett flera av hennes avkommor och de har sett trevliga ut!
Ja, hon är fin både fysiskt och psykiskt. Ett av hennes föl är diplom i sin tur...

Matti skrev:
Jag hoppas verkligen att du tar minst ett föl till efter henne gärna fler, bra ston behövs i aveln.
Minst ett föl blir det för egen del, sen får vi se. Barnbarnet kanske går att få hästintresserad! Jag har väldigt svårt för att ens tänka tanken att sälja...

Matti skrev:
Ang Fredriksbergs Kavat så är han om jag har förstått saken rätt trevlig och väldigt bussig under ryttare, en häst som ställer upp och gör sitt bästa. Även bra i hantering på backen. (Har dock ingen personlig erfarenhet men det är vad jag hört) Han är tävlad tom Msv A fälttävlan
För att vara duktig inom fälttävlan så är ju dressyren viktig. De flesta ponnyer går ju 0:a i terräng och hoppning och då är det dressyrpoängen som är avgörande. Det föl efter min som är diplom är efter Dennie och då även Kavat är det tänkte jag att det var en bra kombination.

Matti skrev:
Jag skulle kika lite närmare på Willoway Golddigger, han brukar lämna bra ihop med Buckskinblodet och har många fina rörliga hästar på gång upp i klasserna. Sen finns ju Parks Tambour med jättefina meriter i dressyr på hög nivå
Har kollat in dessa två och de är ljuvliga så fler föl är nog tänkbart! STORT tack för dina svar! Nu har jag lite att tänka på...

Håller med föregående, Willoway Goldigger är gudomlig och verkar passa bra ihop med Buckskin-ston. Han och halvbrodern Rodlease Dancing Gold har dock en hel del avkommor i svensk avel (förvisso många bra sådana!), och jag tycker personligen att det är bra om avelsbasen breddas lite mer :) . Ffa att vi tar tillvara på det mycket goda prestationsblod som finns inom svensk nf-avel. Ur det prespektivet är Kavat ett utmärkt val, jag har sett honom live på både utställning och tävling och han är LÄCKER, inte tal om något annat :d .

Usch, det måste vara svårt att ha ett så välstammat nf-sto som du, finns så många fina hingstar att välja på :p.

//Kristin, new forestfan

wintersnowdrift skrev:
Usch, det måste vara svårt att ha ett så välstammat nf-sto som du, finns så många fina hingstar att välja på :p.

//Kristin, new forestfan
Svårt och svårt, jag vill ju att det ska bli rätt med vår första fölis... Jag kan fortfarande inte förstå att Börje sålde henne till mig. Jag kan tala om att det blev kärlek vid första ögonkastet när jag såg henne i hagen på Fredriksberg. Nu har jag ägt henne i fyra år och vi har verkligen blivit ett team :love:. Ägt och ägt förresten, det är hon som valt mig tror jag... Kan som kuriosa berätta att hennes mormor kom hit som vildhäst direkt från New Forest vid 5 års ålder.
//marti

Liknande trådar

Avel Jag har ett diplomsto efter Silverlea Buckskin-Smedhults Cavat och skulle gärna vilja ha några förslag på lämpliga hingstar. Stoet har...
Svar
3
· Visningar
889
Senast: Matti
·
  • Låst
Avel Val av New foresthingstar 2007 Det finns ju trådar om hingstval till connemara, Sv hbl och arab - nu är det dags för Den Stora New...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
23 702
Senast: Augustine Lava
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar