New Forest hingstar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare SantanaVII
  • Startdatum Startdatum
S

SantanaVII

Har ett NF sto född - 84 e. Värends Pedro ee. Wotton Bracken
Har hört att den här stammen ofta är väldigt "grov"? Mamman heter Chatty e. Pirak. Hon är fux med vit kota och vita hår på nosrygg, med ett väldigt bra temprament! Söker nu en passande hingst till detta sto, som kan "lätta upp typen" och höja prestationerna.
Hlsn Linn :):D

Sv: New Forest hingstar?

Denna stam är inte särskilt grov "på pappret". Värends Pedro har lämnat avkommor av mycket god rastyp. Däremot har det inte haft så bra rörelser.

På Svenska New Forestföreningens hemsida finns väldigt mycket bilder, stammar och statistik på hingstarna.

Kolla efter en hingst med bra rörelser, som lämnat bra rörelser och presterande avkommor.

Lycka till!

Tackar! Funderar på Park's Tambour men han står i Finland. Annars Sörbys Quandrigo :confused:
Hlsn Linn

Kolla också in:

Willoway Golddigger
Rodlease Dancing Gold

eleganta hingstar med bra gång - lämnat bra gång

Jag har en foderponny som ue. Är just Willoway Goldigger men ha när ganska grov, pappan är Buck och Buck självär väldigt grov men som du säger har han bra gångarter :D

images

Tack så mycket för hjälpen! Hör nog av mig senare ;)

Åhå, vad heter din gumma om jag får fråga?! Nämligen så att jag var där väldigt ofta som liten, då jag bor i grannbyn.... Om hon nu är en värendshäst förståss

Gira *nyfiken i en strut* -är det min gamla sköthäst tro... (hade ju måånga där)

Hon heter Santana VII , hon har en som som heter Santiago å 3 döttrar som heter Tott Nobell, Thorsana å Ängsbackens HolyPop. Kolla in henne på www.engsbacken.se :banana:

Jag slinker med här om New Foresthingstar då jag själv tittar på hingstar till ett sto.
Mitt förstaval är Komet och i andra hand antingen Hoppenhof's Olliver eller Thor. Vad vet ni om dessa herrar? Vad har de gett förr?

Stoet som ska betäckas är kolsvart (verkligen djupsvart) med bläs och strumpor/kotor. Komet påminner om henne i utseendet, därför föll jag för honom.

Hon heter Santana VII , hon har en som som heter Santiago å 3 döttrar som heter Tott Nobell, Thorsana å Ängsbackens HolyPop. Kolla in henne på www.engsbacken.se :banana:

Var inne och tittade på hemsidan och kollade upp var du fanns geografiskt. Om ditt sto har föl vid sidan vill du kanske inte åka för långt, något att ta med i beräkningen. Du har tex Skattegårds Porter i Vreta Kloster som är en trevlig hingst med bra temperament och rörelser.

Sen kommer det ju en hingstpremiering snart också och hade jag varit du hade jag haft lite is i magen och väntat att bestämma mig. Stueri Micla ska enligt hemsidan visa fram två hingstar som på pappret stammässigt ser kul ut och går någon av dem in kan det kanske vara ett alternativ för ditt sto.

Åhå, vad heter din gumma om jag får fråga?! Nämligen så att jag var där väldigt ofta som liten, då jag bor i grannbyn.... Om hon nu är en värendshäst förståss

Gira *nyfiken i en strut* -är det min gamla sköthäst tro... (hade ju måånga där)

Jag har ocksa haft otaliga Värendshästar :D

Men detta är ingen typisk Värends stam, de använde alltid egna ston och Värends Pedro saldes ju tidigt. Han hade inga avkommor pa stuteriet.

Fredriksberg stuteri är alltid värt att kolla:D

Jag slinker med här om New Foresthingstar då jag själv tittar på hingstar till ett sto.
Mitt förstaval är Komet och i andra hand antingen Hoppenhof's Olliver eller Thor. Vad vet ni om dessa herrar? Vad har de gett förr?

Stoet som ska betäckas är kolsvart (verkligen djupsvart) med bläs och strumpor/kotor. Komet påminner om henne i utseendet, därför föll jag för honom.

På Svenska New Forestföreningens hemsida finns verkligen jättebra info om vad hingstarna lämnat. Både exteriörindex och % tävlingsponnyer. Det är väldigt lätt att jämnföra. Man kan se om en hingst lämnat t ex bra gång eller ligger lågt på t ex ben.

Komet ligger normalt i prestation. Verkar ha lämnat ganska många ponnyer på lägre nivå men inga direkta toppar. Exteriört ligger han också på medel med bäst och högt index på skritt och lågt på ben.

Härstamningen är spännande och bra. Tror han passar lite elegantare ston med lång hals och korrekta benställningar.

Extra plus för färgen om man vill ha en svart avkomma. Vet inte hur just Komet nedärvt sig på färg. Som jag fattat kan en "riktig" svart inte lämna brun avkomma med en svart eller fux. Någon kan säkert mer här.

Jo, det är på NF-sidan jag har letat hingstar som inte finns alltför långt ifrån mig. Även om det finns "officiell statistik" där så är det ändå bra att få höra lite åsikter på sidan om. Det är mycket som inte framgår av den officiela statistiken.

Min tanke var ju just att få en svart avkomma, då jag tycker att stoet har en väldigt vacker svärta. Ofta är det ju lite bruna skiftningar, men hon är verkligen djupsvart.:love:
Men viktigast är ju ändå mentaliteten och funktionen.:)

Kan tillägga att jag är ganska grön på hästavel, detta blir i så fall mitt första föl. Däremot har jag fött upp brukshundar i ganska många år och med bra resultat.

Säger som ngn annan sa, Golddigger! Hade en avkomma efter honom, som var riktigt snygg i typen.. Lätt för att vara NF.

Då kanske du minns en Värends Juvel? Undan Julia e. Wotton Bracken?

*kl*

Har skrivit samma inlägga i tråden "Val av New Forest Hingstar 2008" men har inte fått några svar där...så därför ber jag om hjälp här också:

På inrådan av min kompis behöver vi lite avelsråd! Min kompis köpte i höstas ett New Forest sto; "Idyllens Orient" f. 2003, mörkfux, e Smedhults Torped u Labolina e Kunta Kinte - Leed's Boy
Hon fick diplom som tre- åring med siffrorna 9-9-8-9-7

Kompisen "leker" lite med tanken att betäcka henne i år och nu behöver vi lite förslag! Hästen är inte mycket riden men har ett toppentemprament, hon är väldigt social och uppför sig väl i alla lägen. Än så länge har hon inte blivit hoppad så där vet vi inte hur hon beter sig men det ska nog inte vara några problem

Hingstens temprament är viktigast! Den ska gärna vara en "allroundponny" med både gång och hoppförmåga. I våra tidigare hingstval (som sträcker sig till förra året) har vi valt att använda väl beprövade hingstar och eftersom stoet är ung gäller nog denna "regel" här också! Vilka hingstar ska vi titta närmare på?

/Kristin

*kl*

Har skrivit samma inlägga i tråden "Val av New Forest Hingstar 2008" men har inte fått några svar där...så därför ber jag om hjälp här också:

På inrådan av min kompis behöver vi lite avelsråd! Min kompis köpte i höstas ett New Forest sto; "Idyllens Orient" f. 2003, mörkfux, e Smedhults Torped u Labolina e Kunta Kinte - Leed's Boy
Hon fick diplom som tre- åring med siffrorna 9-9-8-9-7

Kompisen "leker" lite med tanken att betäcka henne i år och nu behöver vi lite förslag! Hästen är inte mycket riden men har ett toppentemprament, hon är väldigt social och uppför sig väl i alla lägen. Än så länge har hon inte blivit hoppad så där vet vi inte hur hon beter sig men det ska nog inte vara några problem

Hingstens temprament är viktigast! Den ska gärna vara en "allroundponny" med både gång och hoppförmåga. I våra tidigare hingstval (som sträcker sig till förra året) har vi valt att använda väl beprövade hingstar och eftersom stoet är ung gäller nog denna "regel" här också! Vilka hingstar ska vi titta närmare på?

/Kristin

Skulle kunna säga Golddigger här med :angel:
Allround, SM-vinnare dressyr och gick LA hoppning som 6-åring. Verkar lämna trevliga avkommor exteriört som temperament, och riktigt bra prestationsponnyer blir det också! :)

Exteriört utlåtande: "Elegant, harmonisk hingst av lättare slaget, god rastyp. Vackert huvud, lång hals, välformad manke, ngt outvecklat bakparti. Tillfredsställande benad. Energisk, naturlig och vägvinnande skritt. Lätt energisk trav." 98898=42 p

Liknande trådar

Avel Är det någon här som är bra på new forest stammar? :) Idag red jag nämligen en jättefin new forest ponny :D Det är ett sto, brun med...
Svar
5
· Visningar
1 278
Avel Hej alla, Jag har ett sto f 2004 från tyskland med hoppstam. Min dotter som rider henne ska i sommar åka till USA ett år. Eftersom...
Svar
1
· Visningar
1 111
Senast: prallan
·
S
Avel Har ett fuxsto e. Värends Pedro ee. Wotton Bracken u. Chatty ue. Pirak Har hört att stammen är ganska "grov" och...
Svar
2
· Visningar
803
Senast: SantanaVII
·
Avel Hej Nu är jag på jakt efter lite tips och hjälp. Har ett halvblodssto på 17 år som jag nu vill ha en avkomma efter. Helst hingst...
2
Svar
23
· Visningar
1 871
Senast: Solei69
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info