Neva Masquerade!!

J

java

Är det kanske NÅGON som har katter av "rasen" Neva Masquerade här - Vad jag har förstått är det en variant av Sibirisk katt. När man började avla på dem på 80-talet blandade man in Perser och siames i vissa av dem för att få fram colorpoint.
Dessa verkar vara godkända i de flesta länder utom i Sverige! Varför? Anser sig Sverak vara "finare" än de övriga länderna i världen? Varför gör man inte "Neva" till en egen ras om man anser att den Sibiriska katten är en ursprunglig ras utan inblandning värd att bevara?!

Inte för att det spelar mig någon roll. Dessa katter är de mest underbara jag stött på!! :love: Ingen allergi :D och så otroligt sociala och vackra! :love: :love: :love: :love:

Högst troligt är den inte godkänd i FIFé för att ingen ansträngt sig för att få den godkänd. För att godkänna en ras måste ett visst antal individer från ett visst antal generationer osv visas upp för en kommitté som ska bedöma om det kan godkännas som ras. Så vitt jag vet har de aldrig blivit visade för godkännande i FIFé. De amerikanska förbunden godkänner i princip allt möjligt (korsningar med obefäst typ kan godkännas som ras osv)

Sv: Neva Masquerade!!

Hej,

Nevan blir godkänd 1/1 -09, den finns hos Alegias i Jämtland och i Dalarna:bump: Vi ska "få" en hane snart:banana:

Jag hoppas att beslutet att godkänna denna ras dras tillbaka då det redan finns två maskade raser inom kat. II som är otroligt lika Neva. Det är många som jobbar för att det inte ska vara en egen ras och själv förstår jag inte poängen med att ta fram en maskad variant av en naturlig ras, det går ju helt emot det som dom flesta som föder upp Sibirer vill bevara med rasen.

Jag håller med dig. Även fast jag inte har kat. II-katter så ser jag definitivt detta beslut som en nackdel för kategorin som sådan, främst de maskade raserna. Folk i allmänhet har redan svårt att skilja på birma och ragdoll, det kommer inte bli bättre när det nu petas in en till maskad ras.

Det borde vara betydligt viktigare att bredda avelsbaserna och öka på den genetiska variationen inom redan befintliga raser än att godkänna nya raser som egentligen inte tillför något... annat än förvirring.

Om maskning skulle förekomma naturligt bland sibbarna (vilket en del hävdar) skulle det väl vara mer logiskt att godkänna dem som sibirer, inte som en egen ras.

Att skapa en ny maskad ras ser jag ingen poäng med.

själv förstår jag inte poängen med att ta fram en maskad variant av en naturlig ras, det går ju helt emot det som dom flesta som föder upp Sibirer vill bevara med rasen.

Den blev godkänd som syskonras till Sib på ett förslag från Polen.

Jag tror inte detta är en tillfällighet: det finns uppfödare (och domare) i Polen som vill att maskade ryssar godkänns som en ny ras; (ser ut som gammaldags siames, iofs rätt läckra). De kallas för Archangelsk-katten (!). Vilket är ju i sig en stöld; arkangelsk är i sig en urgammal synonym för blåa katter i allmänhet, och blåa ryssar i synnerhet.

Maskgenen tycks förekomma inom sib men är icke önskvärda. Läste på ett polskt forum att på kontinenten har man gått med blåslampa över sibirier ett 20-tal generationer bakåt... De har ett tydligen så stort genpool att de kan tillåta sig att vara purister in absurdum.

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17
  • Föräldrar till barn som rider

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka