Nej nu får det räcka

Widerberg

Trådstartare
Efter ännu en träning där hästen i början av passet gått verkligen
kanon och sista halvan bara lägger av blir det kliniken nästa för att
kolla om allt verkligen står rätt till med henne. :( Jag vet inte om hon
gör sådär för att hon är trött/blir sur eller att hon har ont någonstans
och det till slut blir för mycket.

Var tänkt vi skulle ut på försa lokala tävlingen på lördag men nu har
jag helt tappat suget på att åka. Det får vara. :(
Är jävligt rädd att det är något fel på henne, min ögonsten ju! Mamma
ska ringa kliniken imorn bitti och få tid så vi kan få varenda cm av
hästen undersökt.

Usch, det känns inget vidare. För tre år sen hade hon problem med
rygg och bäcken, det blev tillrättat men vi har varit mycket dåliga
med att fortsätta kolla upp det. Iaf så märkte man inte på henne då
att hon hade ont när man red etc. Det som gjorde att vi reagerade
var att hon sparkade när man grejade med bakbenen.
Det är samma nu. Jag ser inte om hon har ont för tillfället, hon gör
inget när man trycker på henne/sadlar osv men eftersom hon "dolde"
det ganska väl då så vet man ju inte :crazy:

Lite avskrivning bara :(
 
Sv: Nej nu får det räcka

Låter väl vettigt att åka till klinik och kolla. Då har man som hästägare i alla fall gjort allt man kan.... Lycka till, hoppas att det inte är något allvarligt. ;)
 
Sv: Nej nu får det räcka

usch vad jobbigt.
Min tokhäst har också uppfört sig konstigt, men det var nog bara brunsten som spökade.:crazy:

Låter jättebra att ni ska kolla upp det iaf.

Lycka till!
 
Sv: Nej nu får det räcka

Usch, jag är i exakt samma sits som du :crazy: ! Min häst är så otroligt konstig nu, vill inte ens fatta galopp ibland, utan bara ställer sig, surar och sparkar sparkar sparkar.... JAg har tappat all lust att träna henne då hon verkligen inte verkar tycka att det är kul längre...

Det enda hon vill är att gå skritta ut i skogen och få bestämma själv, då är hon nöjd. Men kräver man det minsta av henne, vill hon bara döda mig.

Hon har fått stå en vecka nu, och jag hoppas att det bara är brunsten som spökar. Har fått avboka två tävlingar redan. Och om hon inte känns bättre och "roligare" nästa vecka så blir det en rejäl undersökning på klinik.

Fast vi har redan haft henne hos veterinär 4 ggr då vi misstänkt att det varit något fel, men de har aldrig hittat någonting :confused: !

Hon har aldrig varit halt, aldrig skadad. Det enda man kan märka är att hon håller svansen åt höger och har ett svagare höger bakben. Fel i bäckenet kanske? Men då borde ju veterinären märkt det....

*Suck* helst skulle jag bara veta att hon är helt frisk och sen sälja henne till nån äldre dam som bara vill ut och lulla i skogen. Då skulle nog min häst vara som lyckligast, och jag vill verkligen bara det bästa för henne. Och hon verkar inte tycka det är kul med vare sig dressyr eller hoppträning nu längre :cry: .
 
Sv: Nej nu får det räcka

Det kanske kan vara så att era hästar har tröttnat på eran ridning? Jag hade en ponny, som kom från en tävlingsmänniksa, hon tävlzade inte alltid utan någon gång varannan vecka eller en gång i månaden. Men det var för mycket. Hon ville ha miljöombyte!! Hon låtsades vara halt, ha ont i ryggen, allt som hon kunde låtsas gjorde hon. Veterinären hittade inget fel, sedan sålde hon ponnyn till mig som promenad ponny, och jag skrittade ut i skogen med henne, och hon visade aldrig något! Efter ett tag travade jag, och sedan galopperade så hon fick tillbaka sin livsgnista. Speciellt "mostermia" 's häst verkar ha tröttnat, inte för att vara elak!!! Men det verkar lite så..
 
Sv: Nej nu får det räcka

Verkar nästan vara en trend...min systers häst är likadan. Han har blivit undersökt på alla sätt o vis o de har inte hittat något fel på honom. Nu ska hon visserligen till klinik för hältutredning men det har varit mycket nu senaste året. Han hade låga blodvärden o har fått järn men enl vet ska det inte direkt göra honom så ovillig som han är nu. Och detta är en häst som från början inte är den med mest energi.

Verkligen trist!
 
Sv: Nej nu får det räcka

Ja, jag är också rädd för det :cry: ... Men vad ska man göra då???? Känner mig förtvivlad! Jag försöker att rida så varierande som möjligt, dressyrar, hoppar, ut i skog och mark, rida utan utrustning, tömköra och vila omväxlande.

Vad ska jag ta mig till då?? Vill ju att både jag och min häst ska ha kul och vara glada....
 
Sv: Nej nu får det räcka

Hej!

Har du kollat med ET eller liknande då? Om inget fel är hittat hos vet, men du säjer hon är sned, kan det ju vara nåt litet irriterande snedhetsnånting som stör, eller nån spänd muskel.. Min hade låsningar i ryggen som gjorde henne till ett ovilligt monster. Tyvärr fick hon också knäledsinflammationer av att gå med ryggen.. Så ta ut ET eller liknande innan du dömer ut dej själv.. Annars kanske du vill byta häst med mej, så kan vi testa om våra hästar trivs bättre hos den andra...

/ Lavinia, vars häst nästan alltid är skadad
 
Sv: Nej nu får det räcka

Jag har haft en massör ute som känt igenom henne, och hon var rejält spänd i musklerna... Så jag kommer att fortsätta med det ett tag i omgångar, och se om det hjälper. Nu vet jag (pinsamt nog :o ) inte om tjejen i fråga är utbildad ET eller "bara" utbildad massör. Hmmm... får nog ta och kolla upp det :angel: . Rejält duktig är hon i allafall, många personer i min omgivning som använder henne på både sina hästar och sig själva, med goda resultat...

Men ett hästbyte vore kanske inte så fel :D . Alla gillar vi väl omväxling! Vad är din "sjukling" för sorts pålle då?
 
Sv: Nej nu får det räcka

Många hästar som krånglar nu tydligen :crazy:


Har pratat mer ingående med tränaren om hela situationen idag och
kom fram till att nästa vecka ska vi ta ut massör och kolla musklerna
då vi höjt intensiteten på träningen avsevärt detta året och hon
kanske är överansträngd helt enkelt.
Sen går vi vidare därifrån. Ska ligga lite lågt med ridningen ett tag nu,
långa turer i "skogen" och lättare träning fram tills vi vet mer säkert
vad som spökar.
 
Sv: Nej nu får det räcka

Det låter för mig som en mycket bra plan! Så har jag gjort med min lilla ovilliga häst också...

Lite nyfiken, hur gammal är din häst? Min är ju lite till åren kommen, blev 17 i år.
 
Sv: Nej nu får det räcka

Blir 13 på söndag :D
Inte gammal mao, men hon är travare och de är ju inte det hållbaraste man kan hitta :cool:
 
Sv: Nej nu får det räcka

Brackan skrev:
Verkar nästan vara en trend...min systers häst är likadan. Han har blivit undersökt på alla sätt o vis o de har inte hittat något fel på honom. Nu ska hon visserligen till klinik för hältutredning men det har varit mycket nu senaste året. Han hade låga blodvärden o har fått järn men enl vet ska det inte direkt göra honom så ovillig som han är nu. Och detta är en häst som från början inte är den med mest energi.

Verkligen trist!


Syrran var på hältutredning med sin häst igår. Hästen hade tidigare i vår hosta och fick medicin för det. Tydligen hade detta inte hjälpt (hostan försvann visserligen)för han hade slem nästan ända ner i lungorna och hade inte kunnat syresätta blodet vilket gjort att han överansträngt 3 ben...Helt otroligt...Får se om det blir fart i honom igen. Han är 14 år.
 
Sv: Nej nu får det räcka

Att åka in till kliniken låter som en bra ide, du som hästägare kan ju inte göra något mer än så.. Hoppas allt löser sig, finns inget värre änn när ens häst inte mår bra, :( :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp