Nej, nej! Inte min planta!

doglover

Trådstartare
Jag har en tomatplanta på balkongen. En totem tomatplanta som går utmärkt att ha i kruka på balkongen. Krukan är tillräckligt stor och sådär.

Men, jag hittade inte den jorden jag skulle ha. Jag ville ha U-jord men den fanns ingenstans så jag fick ta en näringsrik blomjord istället.

I flera veckor gick allting bra. Tomater började växa fram (är en ca 10 på den just nu), men nu börjar den se extremt hängig ut! Finns det något jag kan göra för att rädda den utan att köpa u-jord? Någon näring kanske?

Dethar ju inte varit så mycket fint väder med särskilt mycket sol. Kan det spela någn roll? Jag vet att den behöver ju självklart sol, men solen står i moln för det mesta nu när det är sånt pissigt väder.

Senast ändrad:
Sv: Nej, nej! Inte min planta!

Puh! Jag hade bara glömt vattna. Visserligen bara för en dag tror jag det var, men igår hällde jag i massa vatten och idag mår den ypperligt igen!

Men, vad ska jag tänka på? Ska jag köra med någon näring och isåfall vilken och hur ofta?

Måste jag byta jord eller så?

Trädgårdsnäring 1 gång i veckan och massor av vatten. Mina vattnas varje dag, med litervis vatten.

Jag dunkar ner brunnen hästskit som gödning. Brukar också göra eget gödselvattnet genom att stoppa ner några torkade "bollar" i en hink eller vattenkanna och låta det stå och dra i vattnet.
Man kan också göra gödselvatten genom att stoppa ner nässlor och låta det stå något/några dygn. Man ska dock inte vattna med det "rent" (kan tydligen ge skador på bladen) utan blanda ut det med rent vatten som när man gör saft.

Okaj, det lät för krångligt för min del:p

Har inga "gröna fingrar", men intresset finns.:)

ett gammalt talesätt jag hörde av en trädgårdskonsulent är att
"tomater ska ha så mycket vatten man tror - och så lika mycket till".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka