Nedbetat gräs, hur stor skillnad från nytt gräs?

S

sanwan

Min häst kommer att gå i en redan betad hage nu fram till bete om några veckor. I "obetat" tillstånd brukar det finnas rejält med mat i hagen men nu har det gått 2 hästar där i ca 10 dagar (hagen är gissningsvis på 1,5 ha - ingen jättehage alltså) som har tuggat ner det första gräset. Det kommer ju upp nytt gräs hela tiden men som sagt så är den första omgången gräs ganska nedbetad.

Till min fråga: hur pass mycket kan man räkna med att det skiljer i näring mellan den här hagen och en obetad hage? Min häst får nu 9 kg hö, 2 kg havre och 0,5 kg lusern per dag och jag räknar med att hon ska klara sig helt utan kraftfoder på betet då vi utökar hagen efterhand (alltid nytt gräs alltså). Hon kommer alltså att gå i den här hagen dygnet runt, hur mycket skulle ni dra ner på kraftfodret?
Min fundering är att helt ta bort lusernet (protein finns ju i gräset) och kanske halvera havren, hur låter det?
 
Enligt mina erfarenheter brukar rätt nerbetat gräs som kommer upp nytt hela tiden vara väldigt näringsrikt, jämfört med längre gräs.
Kände en vars häst gått på bete med väldigt mycket gräs en hel sommar och hållit sig i bra hull på det, men sedan när hästen kom till en rätt nerbetad hage med kort gräs blev den smällfet.Så om det var en normal-lättfödd häst jag hade skulle jag nog ta bort allt kraftfoder och kanske bara ge lite hö, om det var en svårfödd häst komplettera med lite kraftfoder, beroende på vilket arbete den gör.
 
Bara en liten fundering. Om hästen blev smällfet, kan det inte ha berott på för lite stråfoder eller för lite protein så att den blev bukig?
 
Jag kan ju inte svara hur det ÄR i din hage men det brukar INTE vara sämre näringsvärde om det är nerbetat, men det som är viktigt är parasitstausen på betet.
Men om hästen är avmaskad ordentligt önskar jag dig en trevlig sommar :bump:
 
Nu är hon släppt i gräshagen och jag tänker inte ge henne något kraftfoder alls, efter att ha läst era svar. Hon är tämligen lättfödd och ska iväg på "riktigt" bete (större orörd hage) om max 2 veckor, så jag tror att det var bäst att helt ta bort kraftfodret. Glad blev hon över att få komma ut i gräshage i alla fall, vi fick putta in dem för att lyckas stänga grinden eftersom de stannade och betade genast :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 494
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 215
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 915
Foder & Strö Ni med lättfödda hästar, hur bedömer ni hårt nedbetad hage? Där gräset är millimeterkort men ändå växer och hålls nedbetat i samma takt...
2
Svar
38
· Visningar
3 796
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp