NDF/fiberinnehåll

CBoggie

Trådstartare
För idisslare räknar man ju alltid med NDF, eftersom det begränsar hur mycket djuret kan äta i mängd. Men jag ser aldrig det nämnas i hästsammanhang, är inte det intressant? Eller är det inte relevant av någon anledning?

Sv: NDF/fiberinnehåll

"När fiberhalten är mycket hög i grovfodret ökar hästdjuren passagehastigheten genom mag-tarmkanalen. De kan på det sättet äta mer som kompensation för det lägre energiinnehållet. Det kan inte idisslarna vars våmmar blir fulla och de svälter."

Ur: Hästens näringsbehov och Utfodring, C. Planck & M. Rundgren

Sv: NDF/fiberinnehåll

Detta har jag kopierat från Eurofins hemsida

"Lågt NDF innebär också att hästen äter fortare och har brist på sysselsättning. Risken för stereotypa beteenden som vävning och krubbitning ökar då. Står hästen på spån eller torv och inte kan komplettera sitt fiberbehov med halm ur bädden, är grovfodrets NDF-innehåll speciellt viktigt.

För hög NDF medför att hästen inte orkar äta tillräckligt mycket grovfoder för att klara sitt behov och att smältbarheten av fodrets övriga näringsämnen är nedsatt. NDF ger också en fingervisning om gräsets optimala skördetidpunkt. Det finns inga officiella rekommendationer för NDF-nivåer i hästfoder, men ca 550 g/ kg torrsubstans till avelsston och unghästar, 600 g till tävlingshästar och 650 g till sport- eller fritidshästar borde vara ett rimligt riktvärde i relation till de rekommenderade energi- och proteinnivåerna i tabellen nedan."

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 271
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama