Equestrian2001
Trådstartare
Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag på är ventilationen i stallet (basically luften är bra men iom att den delvis förlitar sig på dörrar så "räknas" det inte..). Stallet har sidobyggnader vilket gör det svårt att sätta tilluftsventiler på väggarna vid boxarna så det behöva sättas i taket. Sen som frånluft skulle jag vilja öppna nocken men funderar på om det är ett megaprojekt? Skulle det vara enklare att sätta in ett par takhuven/avluftshuven i nocken tro? Någon som varit i liknande situation med tips om hur ni löst det? Ni som löst det på detta sättet vilka dimensioner har ni haft på till och frånluften? Skulle ju vara smidigt om något i stil med möggelstopper från bygghemma som tilluftsventil och takhuv fresh galvaniserad från bygghemma hade funkat, men kanske behövs större? Det är öppet upp till locken vilket är på ca 7 m höjd och stallet är 18x7,5m och har 7 boxar.
Bonusfråga om någon har koll. Står mycket om ljusinsläpp och fönster som ska finnas i stall, är detta ett krav eller en rekommendation? Stallet används främst sommartid för att komma undan värmen och om jag behöver sätta in massa fönster så kommer ju den effekten försvinna.
Ni som har ansökt om bygglov för stall ni byggt själva har ni något tips om var man kan ställa frågor om länsstyrelsens regler? Känner att väldigt många är otroligt flummigt formulerade.
Bonusfråga om någon har koll. Står mycket om ljusinsläpp och fönster som ska finnas i stall, är detta ett krav eller en rekommendation? Stallet används främst sommartid för att komma undan värmen och om jag behöver sätta in massa fönster så kommer ju den effekten försvinna.
Ni som har ansökt om bygglov för stall ni byggt själva har ni något tips om var man kan ställa frågor om länsstyrelsens regler? Känner att väldigt många är otroligt flummigt formulerade.