Naturlig hårfärg, henna?

Suspiria

Trådstartare
Någon här som har provat hårfärg utan massa kemikalier och gifter?

Är gravid men är sugen på att färga håret då färgen är så dassig och trist. Ogillar färgerna på affären som stinker av kemikalier. Har googlat lite på giftfri hårfärg och henna.
Jag har mellanblont hår och vill färga mörkare brunt.

Någon som har erfarenhet? Resultat samt hållbarhet.

Japp, jag är numera röd av henna, sen några veckor tillbaka, då jag färgade för första gången.

Valde kastanjebrun, (min normala hårfärg är mörkbrun med röda toner) för att få lite mörkare, men beroende på ljuset skiftar det från kastanjebrunt till orange. Dock väldigt nöjd :love: och imorron ska jag lägga i en ny färgning. Spännande att se hur det blir denna gång :up: men gissar att det inte blir någon större skillnad mot sist.

Japp, jag är numera röd av henna, sen några veckor tillbaka, då jag färgade för första gången.

Valde kastanjebrun, (min normala hårfärg är mörkbrun med röda toner) för att få lite mörkare, men beroende på ljuset skiftar det från kastanjebrunt till orange. Dock väldigt nöjd :love: och imorron ska jag lägga i en ny färgning. Spännande att se hur det blir denna gång :up: men gissar att det inte blir någon större skillnad mot sist.
Jag vill verkligen inte ha toner mot orange eller för rött.
Verkar som det ska finnas hennakakor hos bla Lush som ger brun färg.

Hade gärna sett bilder på lite resultat. :)

Jag hennafärgade under många år. Har mellanblont i grunden och det blev "kofärgat" enligt mina kompisar.

De upptäckte det när jag gosade med en SRB-kalv och de såg att vi hade samma färg på pälsen.

Den hennan var bara "henna". Köpte pulvret på Indiska om jag itne minns alldeles fel. Ibland på apotek. Det var en tid när alla rödhåriga var just hennafärgade. :D

Jag vill verkligen inte ha toner mot orange eller för rött.
Verkar som det ska finnas hennakakor hos bla Lush som ger brun färg.

Hade gärna sett bilder på lite resultat. :)
Det är just det som är lurigt med henna, man vet inte vilket resultat det blir, det är helt individuellt och hänger på ditt eget hår.

Vill man vara säkerpå vilken färg det blir så är det vanliga hårfärger som gäller, inte henna. Detta är anledningen till att jag tvekade en bra stund innan jag färgade det med henna. Och googlade i säkert en månad innan jag tog mig mod att skrida till verket :)

Jag färgar med en kopparröd färg från Herbique (som blir väldigt RÖD på mitt ursprungligen ljusblonda hår). Det är den bästa hennan jag testat, enkel att blanda till en bra konsistens, och vet att den finns i lite olika färger (blond, brun, svart).
Du kan ju kika ifall dom fortfarande har den kalla bruna nyansen, googlar du får du nog upp lite olika återförsäljare.

Färgar också med örtbaserade färger. Googla lite så hittar du inte bara rött utan det mesta tycker det blir naturligare resultat o håret mår bättre. Dock luktar det inte jättegott :p gilla Radico bäst av dom jag testat

Jag skulle säga absolut inte henna om du inte gillar orange/röda toner. Oavsett vilken man tar (brun, svart, röd, mahogany osv), så har jag inte sett ett enda hår utan mer eller mindre röda reflexer. Jag tycker inte att den bruna ser brun ut, och den svarta ser inte svart ut, men då är jag ganska petig eftersom jag absolut inte vill ha en endaste liten röd aning i håret :angel:
Plus att det vad jag vet, inte går att färga med vanlig hårfärg över, då det inte fäster på hennan, men det kanske inte är aktuellt för din del iallafall :)

Jag skulle säga absolut inte henna om du inte gillar orange/röda toner. Oavsett vilken man tar (brun, svart, röd, mahogany osv), så har jag inte sett ett enda hår utan mer eller mindre röda reflexer. Jag tycker inte att den bruna ser brun ut, och den svarta ser inte svart ut, men då är jag ganska petig eftersom jag absolut inte vill ha en endaste liten röd aning i håret :angel:
Plus att det vad jag vet, inte går att färga med vanlig hårfärg över, då det inte fäster på hennan, men det kanske inte är aktuellt för din del iallafall :)
Sant, när man färgat med henna så sitter det där det sitter. Det går inte ur håret, utan växer bort. Så därför får man färga utväxten precis som vanligt med vanlig hårfärg.

Sant, när man färgat med henna så sitter det där det sitter. Det går inte ur håret, utan växer bort. Så därför får man färga utväxten precis som vanligt med vanlig hårfärg.

Funkar att få bort med b4 avfärgning, jag fick bort allt mitt röda med två omgångar :) om man skulle ångra sig

Funkar att få bort med b4 avfärgning, jag fick bort allt mitt röda med två omgångar :) om man skulle ångra sig

Och hur bra tror du det är för håret? Avfärgning är blekning, dvs det värsta du kan göra mot ditt hår.

Jag skulle inte rekommendera att använda henna om du inte vill ha rött hår forever... Det finns nu många färger som inte skadar håret, kolla efter toning eller färgbombar. På ljust hår kan du få ett kraftigt resultatet om du låter det sitta i lite längre. Sen slipper du utväxt också. När man färger ljust hår mörkt kommer utväxten se ut om du håller på att bli skallig, inte så vackert.

Jag gillar Goldwells toningar, de är väldigt skonsamma och du behöver inte ens ha balsam i håret efteråt. :)

Jag går hos en ekologisk frisör och har gjort i väldigt många år nu, de är otroligt duktiga på färgning. Eftersom ekologisk färgning inte fungerar på samma sätt som vanlig utan beror väldigt mycket mer på vilka toner man redan har i håret, så skulle jag rekommendera dig att gå till frisören och få hjälp att blanda till en färg som passar ditt hår. Hos min frisör kan man sen köpa med sig färg hem om man vill.

Sen kan jag rekommendera att gå till ekologisk frisör även när man inte är gravid. Kemikalierna påverkar ju även frisörerna och jag vill inte vara orsaken till att min frisör får missfall eller andra hälsoproblem. :up:

Lush bruna kaka är inte röd alls, den är ganska kall brun.

Dom har även svart, röd och rödbrun. Stabila resultat och luktar gott.

Men som andra har sagt så kan du inte "avfärga" så enkelt. Men däremot så tvättas den ut långsamt, jag har inte lagt i ny kaka på ett halvår (kört på rödbrun) och allt är urtvättat nu.

Och hur bra tror du det är för håret? Avfärgning är blekning, dvs det värsta du kan göra mot ditt hår.

Jag skulle inte rekommendera att använda henna om du inte vill ha rött hår forever... Det finns nu många färger som inte skadar håret, kolla efter toning eller färgbombar. På ljust hår kan du få ett kraftigt resultatet om du låter det sitta i lite längre. Sen slipper du utväxt också. När man färger ljust hår mörkt kommer utväxten se ut om du håller på att bli skallig, inte så vackert.

Jag gillar Goldwells toningar, de är väldigt skonsamma och du behöver inte ens ha balsam i håret efteråt. :)

Jag hävdar ingenstans att det är bra utan bara att det går att få bort! Mitt hår tog ingen skada av det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka