Natural Horsemanchip (NH)

S

suliss

Hej! Om man ska börja med NH, vad ska man lära hästen först ?

Ge gärna lite förslag på vad man kan göra.

:bow:

Sv: Natural Horsemanchip (NH)

Hej! Om man ska börja med NH, vad ska man lära hästen först ?

Ge gärna lite förslag på vad man kan göra.

:bow:

Hästen kan redan NH Från första början, NH:ns filosofi grundar sig på att man ska kommunicera med hästen, på hästens sätt.
Det är bara för människorna att lära sig hästarnas kroppsspråk.
Men, såklart, det viktigaste eller det första steget är att man alltid ska gå framför hästen för att visa att man är ledaren.
Hästen ska flytta sig för tryck och backa när du ber den om det. Och aldrig gå på dej. Det är viktigt :)

som sagt; hästen kan, människan måste lära sig ;)

backa, stå stilla. följa dig (BAKOM) utan att försöka gå om dig - du är ledare och går hästen om dig in på ditt "område" så respekteras du inte som ledare.. flytta framdelen, flytta bakdelen, "snurra". :)

Jag hade en NH tränare som hjälpte mej med min häst i ca en månad. Det första vi gjorde var att gå en runda. Jag går en bra bit framför hästen, kort därefter försökte han gå förbi mig. Jag stod kvar och lät honom gå om mig i en cirkel. När han var bakom mig började vi gå igen. Så höll vi på på det sättet ända tills han fattade att han skulle vara bakom mig.
Ett tecken på att hästen är lugn och litar på en är att den går med lågt huvud, öronen går lite sakta fram och tillbaka, och hästen slickar sig om munnen. Då har de fattat vad det handlar om.

Nästa steg var att han skulle stå stilla i stallet när jag borstade honom. Det är rätt enkelt, man säger till hästen varje gång den tänker gå framåt. Absolut inte rycka i grimman, slå den eller "putta" tillbaka den, utan ställa sig framför den och göra sig stor. Lyssnar inte hästen höjer du armarna och stampar med foten. Direkt när hästen backar ska den få beröm. Ett tecken på att hästen tänker gå framåt är att den sänker sitt huvud.

Sen ska man kunna backa hästen. Det finns en metod där man ställer sig framför hästen och "vaggar" med grimskaftet, hårdare och hårdare tills hästen backar. Den metoden gillar jag inte, eftersom det ger upphov till ilska hos ryttaren, vilket inte är bra. Inga negativa känslor ska vara inblandade.
Vi började med att backa min häst genom punkttryck. Man petar helt enkelt på hästens bog tills den backar. Sen släpper man efter direkt när den backar. Tillslut kommer hästen fatta att du vill backa den, bara du tar din hand mot dess bog. Min häst lärde sig att backa, även om jag var många meter ifrån honom.

Om du kör på dessa enkla grundgrejer så har ni kommit en bit faktiskt. Sen kan man avancera ganska långt, men det är upp till var och ens intresse.

Ett sista råd: Jag själv tycker det är viktigt att ens tränare inte "tar över hästen" (att tränaren visar på hästen hur du ska göra) Utan istället att tränaren säger till dig hur du ska göra, och sedan korrigerar dig. Personligen tycker jag att man lär sig mest på det sättet.

Ett sista råd: Jag själv tycker det är viktigt att ens tränare inte "tar över hästen" (att tränaren visar på hästen hur du ska göra) Utan istället att tränaren säger till dig hur du ska göra, och sedan korrigerar dig. Personligen tycker jag att man lär sig mest på det sättet.

Det håller jag absolut med om!
Jag hade iofs ingen tränare, utan en (mycket duktig) av de andra i stallet lärde mig det jag gör med min häst (grunden + lite mer, ungefär)..
Man lär sig absolut fortare om man själv jobbar med hästen, istället för att bara få titta på tränaren..

Hej tack för alla svar :D

Jag ska testa det när PL har slutat ta hand om "sitt" föl. (hon har snott det från en annan mamma)

Om hästen är duktig, tycker ni att det räcker med en klapp på halsen, eller ska man ge något gott att äta som belöning ?

Jag ska testa det när PL har slutat ta hand om "sitt" föl. (hon har snott det från en annan mamma)

Om hästen är duktig, tycker ni att det räcker med en klapp på halsen, eller ska man ge något gott att äta som belöning ?

Det bästa du kan göra är att berömma med rösten. Hästen uppfattar inte alltid beröring som en belöning. Om du ska klappa den så ska du helst stryka handen försiktigt över hästen, "klappar" uppskattas oftast inte :)

Sen ska man vara försiktig med beröm också. Om man berömmer hästen med godis för minsta lilla, så blir inte berömmet lika effektivt om den gör något riktigt bra.

Jag är inte så mycket för att ge godis. Tycker att hästarna blir nafsiga då :P

Jag använder helst rösten för att berömma. Ibland förstärker jag med en strykning på halsen. Och jag tycker man hellre ska berömma för mycket än för lite! :D Det är lätt att man blir för koncentrerad på vad man gör och glömmer berömmet... :(
Det ska komma precis när hästen gör rätt/direkt efter.

Steg 1 tycker jag är att hästen ska acceptera min personliga "zon". Dvs den ska lära sig hålla avstånd och inte kliva över en.
Det är viktigt att vara konsekvent för detta moment är viktigt och lätt att det fuskas med.
Börja helt enkelt med att leda hästen och visa att den inte ska gå på dig eller springa före. Välj själv om den ska gå vid bogen eller strax bakom dig. Det är du som bestämmer.
Träna även halter från marken där hästen ska stanna en bit ifrån dig.

I de flesta "övningar" är egentligen eftergiften belöningen. Om du ska flytta hästen och ger den ett punkttryck så släpper du efter på trycket när hästen har flyttat sig. Detta i sig är en belöning eftersom trycker försvinner och hästen kan stå och slappna av. Givetvis kan man även "klappa" den, men ha det i åtanke :).

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 087
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
836
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka