Natural Balance skor...

N

Novalee

Är det någon som har erfarenhet av sådanna och kan berätta lite om hur de fungerar?
Positivt som negativt :bow:

Läste i en tidning som heter The Economist om dessa skor, det var dock första gången jag hört talas om dem. Om det är de fyrkantiga skorna du menar? Det är all den erfarenhet jag har. Hur har du fått nys om dem? Finns det någonstans man kan få mer info? Inte för att jag skulle ge mig in och experimentera med detta i dagsläget. Till det verkar det vara allt för mycket av en nyhet. Jag håller mig till det beprövade. Fast andra får gärna vara försökskaniner, så att man får mer kunskap. :smirk:
Hälsning Maja

Jag har blivit rekomenderat att testa dem! Men vet inte mer än att de läggs så att tån sticker ut och att de då rullar över lättare, tå delen är mer rak och bredare.

Vet att de har dem på helsingborgs djursjukhus och att en del fälttävlansryttare ändvänder dem!

Tror de är från England och att de är ändvänds en hel del där ;)

Men jag skulle gärna vilja veta mer... men verkar ju inte som någon har erfarenhet om sådana här:cry:

Sv: Natural Balance skor...

Jag blv rekomederad sånna av Mälarkliniken till min häst som snubblar.
Uppfinnaren av dessa skor finns i sverige. Men nu kommer jag inte ihåg vad han heter och hittar inte hans hemsida tyvärr.

Sv: Natural Balance skor...

Hej!

Natural Balance är en sko som är mer tvär i tån, alltså inte så rundad framtill, samt att den är avfasad (tåriktad) och detta befrämjar god överrullning.

Vi har provat den på ganska många hästar, oftast med gott resultat.
Dock kan man få problem med vissa hästar pga FÖR bra överrullning, som får hästen att snubbla.

Vi har också med stor framgång använt den som fångbeslag, då den ligger bra under en avkortad tå, och ger bra överrullning, som minskar stora böjsenans dragkraft mot hovbenet.

Så jag vet inte om jag skulle rekommendera den till en snubblande häst, det beror på VARFÖR hästen snubblar.......

De Natural Balance-skor som säljs i Sverige via Kerkhaert, tillverkas i Malaysia.
Detta gör att skorna är rejält dyra, pga hög fraktkostnad.
Kerkhaert tittar på att tillverka dom själva i holland, vilket skulle sänka priserna väsentligt.

Hug your horses!
/Mike

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 398
Senast: Roheryn
·
Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
684
Kläder & Bli fin Jag får varma fötter och klarar inte av heltäckande skor på sommaren. Jag har precis köpt ett par Birkenstock som jag ändå tycker...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 020
Senast: hundtant
·
Fritid Jag ska för första gången vandra i Alperna, denna gång blir det i Cervinia, Italien :banana:. Ser så fram emot det! Jag har tidigare...
Svar
10
· Visningar
625
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka