Nät i begränsande foderautomat

MissPopcorn

Trådstartare
Jag vet att det redan finns trådar om ämnet men jag hittar inte svaren på mina funderingar.

Vi skall bygga en begränsande foderautomat till våra hästar. Det blir en sidoautomat, som en låda med någon typ av nät nertill så att de kan äta nerifrån och från sidan.

Vad använder jag för nät? Jag har sett/läst om hårda och mjuka nät. Mjukt går bort eftersom hästarna är skodda. Jag har ingen erfarenhet av foderautomater så det kan vara en dum fråga, men jag tar risken: är hårt nät bra för hästarna, så de inte skadar sina läppar/tänder?

Jag har ett nät vars "tråd" är 5 mm tjock och mer rutor som är 50x50 mm, kan det funka?

Ni som har hårda nät, fungerar det så att hästar får ut hö genom hålen? Vi kommer att bygga sluttande golv så att höet skall sträva ner mot nätet men jag är ändå rädd för att det skall fastna (vilket jag har läst att det kan göra).

/Maja

Sv: Nät i begränsande foderautomat

Tyvärr så fastnar det, jag vet inte varför men vi har problem med det. Vet inte om vårat "hus" är för smalt om det beror på det eller....men det går bra ändå för nu har vi halm i den och då räcker det ändå med att jag tittar till den en gång per dag och puttar ner. Vi har rutor som är 5x5 dom är för stora.:crazy:

Hö ger jag i nät med 3x3 rutor och det fungerar jättebra. Hänger dom i träden, fast inte så högt så dom får fel ätställning.:d

Vi har funderat på en lösning med fastnande hö/halm, om man hade någon slags press som trycker ner fodret eftersom. Men vi har inte kommit på hur det ska göras rent praktiskt :angel:

Mejla Silverkedjan här på Buke hon har fixat en automat och läst in sig som bara den på vad som funkar och inte,

Nätet är ingen fara för tänderna. 5 cm rutor funkar garanterat, risken är dte funkar lite för bra, dvs de äter för mkt. Men det beror ju på häst.

Jag har haft lite olika varianter genom åren, inklusive 'nedtryckningsvariant' (dock ej nät, träskiva med hål i) och nät-i-låda. Jag föredrar att de äter 'uppifrån och ner' dock. Största problemet här är inte att maten inte kommer i hästen, utan FARTEN med vilken den gör det :crazy:

Men har du tittat på lösningarna med finmaskigt nät i låda så de äter uppifrån? Med såpass hög kant att de inte stoppar i fötterna, det funkar ju för skodda med? Den varianten är bättre både i funktion och att fylla än de lådorna med hårda nät just för det du läst, maten vill fastna/haka upp sig.

Liknande trådar

T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
3 054
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka