T

thyrniròs

Har hört av många att torkade nässlor ska vara bra för fångkänsliga hästar. Det låter intressant men jag skulle gärna vilja veta mer!

1 . Varför har jag inte riktigt förstått... någon som kan ge mer besked?

2. De är ca 1 dm nu - kan man plocka och torka redan nu?

Hästen hade fångkänning förra året så i år är det superförsiktighet och tänkte då prova ge lite torkade nässlor med höet då flera har sagt att det är "Bra", men vore trevligt med lite mer fakta bakom det så jag söker runt efter info och passar på att fråga kunniga människor här!

Sv: Nässlor?

Ger min fångis nässlor. Under våren har han fått en "kur" med torkad nässla. Nu plockar jag och torkar under natten som han får äta om han vill, märker när det inte är intressant längre då håller jag upp ett tag. Förra sommaren efter fången var han svälld i skapet, frågade många vet om det men fick olika förklaringar av alla. Fick en kur nässla och det försvann. Nässla är bla. blodrenande och avgiftar levern. Googla så finns mycket att läsa. En del använder maskros som reningskur på våren. Jag brukar plocka med blommor rot och blad och ge ett par om dan ibland.

Det är inte särskilt lämpligt varken emd nässlor eller maskros till en fånghäst.
När det gäller nässlor så har helenahandberg svarat i en av fångtrådarna inlägg nr 670. Hon förklarar mkt bättre än vad jag kan skriva det själv

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=11123970&highlight=n%E4sslor+MMP#post11123970

Maskrosor tillhör de växter som lagrar in ganska stora mängder fruktan, ett av de ämnen som forskarna menar framkallar fånganfall.

Jag googlade på marskros och fick fram forskningsresultat att både rötter och blad är rena medicinen mot fång!

Ger min fångponny detta plus torkade nässlor och på det håller hon sej frisk!

Har du testat och vet att hon får fång om du slutar ge?

Att säga att en häst håller sig frisk genom att ge något tycker jag är lite flummigt. Det kan ju lika gärna vara så att den hade hållt sig frisk även utan detta. Därför tror jag inte på sånt innan man testat och ser ett tydligt samband mellan frisk=ge nässlor eller vad det nu kan vara, och sjuk= ger inte nässlor etc.

Intressant - läste tråden och de inlägg HH har skrivit.

Men en fråga på det då:

kan det vara skillnad på att ge nässlor i akut fångtillstånd (vilket jag förstår hon inte rekommenderar) men som försiktighetsåtgärd då, när inga symptom finns? Skulle intag av nässlor rent av kunna framkalla fång, eller skulle det varken göra från eller till?

har förstått att det inte finns så mycket/någon forskning som stödjer detta, men ändå intressant att höra resonemanget! Användning av örter brukar ju alltid debatteras både när det gäller djur och människor...jag tycker det är spännande!

kan det vara skillnad på att ge nässlor i akut fångtillstånd (vilket jag förstår hon inte rekommenderar) men som försiktighetsåtgärd då, när inga symptom finns? Skulle intag av nässlor rent av kunna framkalla fång, eller skulle det varken göra från eller till?

Användning av örter brukar ju alltid debatteras både när det gäller djur och människor...jag tycker det är spännande!

Jag har förstått så mkt som att när det gäller örter så kan en del ha ganska stor påverkan på kroppen. Därför är jag alltid försiktig med att använda örter.
Nu kan HH detta mkt bättre än vad jag kan.
Men om jag ska tro ngt så tror jag att om man har en häst som är i riskzonen för att få fång så är det nog ganska olämpligt att ge den nässlor även om den inte har ett fånganfall. Nu är det ju ingen som riktigt vet hur ett fånganfall startar men en del av de senaste teorierna verkar tala för att det ofta är en kombination av orsaker, i alla fall hos en del hästar.
Sedan kan man ju vända på det och fråga sig varför man vill ge nässlor överhuvudtaget? på vilket sätt skulle de kunna förhindra ett fånganfall?

Självklart menade jag inte att ge nässlor vid misstanke om eller akut fång. Har stor respekt för HH vad gäller foder. Men har sett själv på min häst vilken effekt det hade efter att fångmedicineringen var över. Han fick puls ibland men efter nässelkuren så var han som en ny häst:) Till och med vet. var imponerad! Ger inte nässlor hela tiden utan en kur på hösten och våren ca 3 veckor. Tycker att man skall ha respekt för örter och inte hålla på att laborera själv. Har själv kontakt med en terapeft som sysslat med detta i många år. Som någon skrev är örter ifrågasatta, säger inte att någon skall prova men för oss hade det positiva effekter.

i väntan på forskningsresultat som visar att maskrosor är bra mot fång så kommer här en artikel om att maskrosor lagrar socker av samma typ av fruktan som det som används av forskare för att framkalla fånganfall. Det står också i den att maskrosor ibland kan innehålla höga halter av inulin (fruktansorten). Många ogräs är mkt mer effektiva på att lagra socker än vad gräsen är. Det är ju därför de överlever det mesta.

http://docs.google.com/viewer?a=v&q...FGdlwj&sig=AHIEtbSxdcbSxQyxikWfVgmw0s_8uLusJQ

Så för mig känns det mkt märkligt att ge maskrosor till en fånghäst.
De kan antagligen äta en maskros utan att dö men varför göra sig besvär med att samla in dem.

Det hade jag gärna gjort om jag visste hur man gjorde:o

Du får ursäkta men jag är helkass på datorer, men jag ska fråga min dotter imorrn om hon kan visa mej hur man gör.:laugh:

Jag är inte heller bra på datorer med två söner och maken så behöver jag inte kunna så mkt (pinsamt men sant) för att inte tala om att sätta på TVn, videon och annat.
Men man kan lära sig

för att länka till en sida på internet så går du till sidan och markerar adressen i fönstret. Sedan går du in på redigera högst upp och väljer kopiera.
Efter det går tillbaka till buke trycker på svara skriver kanske en text och går sedan till redigera och väljer klistra in. Då kommer adressen att klistras in i ditt svar. När du sedan postat svaret syns adressen som en länk.

Vad gäller örter/ogräs rent generellt så avråds ju från det. Det finns inga bevis för att örtpreparat/örtblandningar ger fång, men det finns mer än ett fall där en häst fått fång, och det enda man kan hitta som 'ändrats' är att hästägaren börjat ge ett örtpreparat.

Hence det ovan, så när jag var yngre och mer desperat har jag gett både ett örtpreparat och nässlor till fånghäst (ej i akut fas). Resultatet var ganska exakt ingenting. Eller ja teoretiskt kanske hon varit sämre utan sina örter, men BÄTTRE blev hon inte, men inte sämre heller.

Jag har idag en omvänd syn, och är nästan rabiat enligt devisen 'inte ett korn/strå mer än absolut nödvändigt'. Dvs ge ett preparat med dokumenterad verkan - ja. Ge något som KANSKE är bra - nej.
Enda undantaget gör jag för ett örthovtillskott (seaweed och rosehip) men det är med viss ångest, och enbart för att det finns just nu ett behov av det.

Annars så mina stackare får inte ens en morot, eller jo de fick varsin i julas, men annars så inte en enda morot, knäckebrödsbit, äpple etc. INte för jag eg tror de skulle få fång av det, men för att det inte är nödvändigt och det KAN innebära en risk pga sin sockerhalt.

På samma sätt resonerar jag ang örter. Alldeles speciellt de som hästarna INTE ALLS äter i det vilda. Mina rör inte frivilligt nässlor som 'växer vilt', inte ens nedvissnade. Jag tror de skulle äta späda, torkade nässlor med stor förtjusning, men efterdom de aldrig gör det 'annars' så vill jag inte ge dem det, just för det kan vara en risk på flera sätt.

SKA man torka nässlor och ge så brukar det dock rek att man gör det ungefär vid det växtfas du beskriver, innan de är så grova. Men JAG skulle det inte, och jag försöker förebygga med lågt socker, banta, rörelse och så lite socker som möjligt i foderstaten, och begränsa gräset så mkt det går, men gräset är ju det mest svårkontrollerade.

att oroa sig för det enorma sockerinnehållet är rätt onödigt så länge man inte tänker fodra hästen med kilovis av maskros/nässla/whatever.

Jag har aldrig haft en häst med fång (än i alla fall) men mina hästar är galna i nässlor, de fullkomligt älskar dom. När jag flyttade hit växte det rejält med nässlor bakom stallet, där hästarna har sin hage, och de grävde upp varenda liten rotbit så nu växer de inga längre. Eftersom det finns ett rejält nässelstånd i trädgården som behöver röjas brukar jag plocka dom och torka och sen får hästarna de under vintern och de äter upp varenda smula.

att oroa sig för det enorma sockerinnehållet är rätt onödigt så länge man inte tänker fodra hästen med kilovis av maskros/nässla/whatever.

Högst troligen helt sant, samtidigt så förstår jag precis FA. Om man har insulinresistent häst eller fd fångis man vill fodra med så lite socker som möjligt t ex, så undviker man det ju på så bred front som möjligt.

1 dl nässlor är säkerligen helt ofarligt, 3 morötter med, ett halvt kilo extra hö var det var -30 också - men kombinerat, vad händer då? Var går gränsen för när det blir för mycket? Vad har hästen för insulinkänslighetsstatus för dagen?

Dvs, men blir nojig även för det lilla, för det lilla kan vara just det där lilla som gjorde att det totalt blev för mycket. Kanske ligger man innan exvis nässlorna på gränsen för hur mkt socker individen just nu klarar utan att det går 'över gränsen', och nässlorna blir det som tar det över gränsen.

Sen tille n fångis kan ju det där MMP-vad det nu hette som Helena Handberg skrev om vara en betydligt större anledning att avstå än sockret dock.

Jag har aldrig haft en häst med fång (än i alla fall) men mina hästar är galna i nässlor, de fullkomligt älskar dom. När jag flyttade hit växte det rejält med nässlor bakom stallet, där hästarna har sin hage, och de grävde upp varenda liten rotbit så nu växer de inga längre. .

De har inte lust att komma på sommorkollo hit och jobba lite? ;)

Maskrosor tillhör de växter som lagrar in ganska stora mängder fruktan, ett av de ämnen som forskarna menar framkallar fånganfall.

Japp, under en väldigt snabb och slarvig googling hittade jag genast detta:

"Tistel, maskros, cikoria och kvickrot är smakligt för hästar men innehåller höga halter av fruktaner och är därför inte lämpliga att ha på sitt bete i stor mängd."

Lite skrämmande om det stämmer för mina hästar gick i en hage med mycket tistlar förra sommaren... Jag misstänker att min haflinger hade fångrelaterade problem redan under sensommaren som dåvarande hovslagare missade. Problem som sedan förvärrades under höst/vinter.

Japp, under en väldigt snabb och slarvig googling hittade jag genast detta:

"Tistel, maskros, cikoria och kvickrot är smakligt för hästar men innehåller höga halter av fruktaner och är därför inte lämpliga att ha på sitt bete i stor mängd."

Lite skrämmande om det stämmer för mina hästar gick i en hage med mycket tistlar förra sommaren... Jag misstänker att min haflinger hade fångrelaterade problem redan under sensommaren som dåvarande hovslagare missade. Problem som sedan förvärrades under höst/vinter.

Holy shit, nu höll jag på att sätta morgonpepsin i halsen. Tur du skrev det där!
Hagen hästarna går i nu, och kommer gå i i vinter med är tanken, blir PEPPRAD med tistlar. SOm jag betraktat som 'ofarliga'

Så, himla bra info, och tur jag såg det innan tistlar.

Sen kan jag inte låta bli att sucka lite åt ironin. På hårt nedbetade/söndertrampade/skrala/dåliga beten, dvs det man oftast håller fångisar på, så det som överlever brukar vara - kvickrot och maskrosor..

Hmm, undrar vad de tycker man ska ha istället eg. Klöver är ju bra (sommartid) fruktanmässigt, men få fångisar håller sas hullet nere på det. Sen har vi ju ängsgräsen, men de pallar sällan det hårda trycket utan konkurreras ut av - kvickrot. Vad finns det eg som 'tål' det, men som är bättre?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 980
Senast: Oknytt
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 872
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka