Nässelutslag av fästingbett?

Tussemaja

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder; har nån märkt av en kraftig allergisk reaktion efter fästingbett?
Min ena står på 4-5 dagen med nässelutslag så gott som över hela kroppen. Givetvis haft kontakt med vet, (så ingen behöver ge det rådet) och vi blev överens om att avvakta över helgen för att se om det blev bättre av sig själv. Hästen äter, dricker och är inte allmännpåverkad. Gillar att klias (mer än vanligt) men kliar sig inte själv aktivt. Vill till varje pris försöka undvika kortison, så jag hoppas innerligt att det förbättras fram till i morron, men är själv skeptisk. I morse hittade jag en liten skorpa strax över ena framknät, som KAN ha varit ett fästingbett. Därav min fråga.... I övrig är det ingen idé att spekulera, menade min veterinär. Kan vara allt från att hon tuggat i sig nåt giftigt, till överkänslighet mot knott, värme - you name it. Vi har haft ett j****a väder här i flera veckor, bara sol, sol, sol, och bromsar, bromsar, bromsar. Hon har gått med flugtäcke, men det täcker ju långtifrån allt.... Ja, så vad tror ni om fästingsteorin?

Sv: Nässelutslag av fästingbett?

Har aldrig hört om det.

När de får nässelutslag över hela kroppen så beror det nästan alltid på något de ätit.

Skippa kortisonet, varför skall du ge det när hästen inte är ett dugg allmänpåverkad?

Min gamla tant 20 år nu får med jämna mellanrum nässelutslag. Har inte kommit på om hon äter nåt olämpligt eller om det beror på insekterna. Har dock aldrig haft nån fästing i samband så det tror jag inte på.
Har aldrig behandlat henne utan det har försvunnit på två tre dagar av sig självt. Har inte visat andra symptom utan varit som vanligt.

... fast det tenderar att pågå för länge. 6:e dan i morron och ingen egentlig bättring... Håller på att kolla om antihistamin kan hjälpa henne.

Tror faktiskt inte att det är av ett fästingbett, en allergisk reaktion av något hästen ätit låter det mer som. Skriv gärna och berätta om du får rådet att ge antihistaminer.
Hittade nu ikväll på min häst många bulor med en liten skorpa i vid bringa och under magen. Inte fästingbett utan snarare bromsbett.

Hon kanske fortsätter äta det som ger problem. Växt i hagen, mögligt hö, förorenat foder... Kanske flugspray?

Håller inte alls med din vet om att du inte skall försöka hitta orsaken, hur skall hästen bli bra om den fortsätter utsättas för det den inte tål??

Kortison är så farligt för hästar att det enbart bör användas om det står om livet. Bättre med utslag än fång.

Hon kanske fortsätter äta det som ger problem. Växt i hagen, mögligt hö, förorenat foder... Kanske flugspray?

Håller inte alls med din vet om att du inte skall försöka hitta orsaken, hur skall hästen bli bra om den fortsätter utsättas för det den inte tål??

Kortison är så farligt för hästar att det enbart bör användas om det står om livet. Bättre med utslag än fång.

Håller med dig, allt är bättre än fång - nästan....
Jag har tagit bort henne från de mest tänkbara orsakerna, dvs gräs, insekter... Står i sandhage utan växtlighet när hon är ute. Ute bara vid molningt väder, promeneras kort flera gånger om dan. Hon får bara hö och lite lucern. Höet absolut ok. Funderar på att ta bort lucernet åxå...

Prova det! Kanske kan det vara något i spånet? Använt sköljmedel till täcket?

Jag hade haft is i magen och försökt vänta ut det eftersom hon inte är allmänpåverkad.

... uppdaterar ifall det kan hjälpa nån som har problem med urticaria på sin häst...Satte in antihistaminbehandling i går. Klådan minskade inom ca 3-4 timmar, och även omfattningen av utslagen. I morse var det ungefär samma omfattning igen, men mindre klåda och inte lika lång mule... ;-)(hon kliar sig inte självmant, men när man tar i henne så visar hon att hon gärna vill bli kliad - över allt på kroppen) Pratat med vet och han säger att även om man tar bort orsakerna, kan processen ändå fortsätta under kortare eller längre period. Behandlingen ska i första hand fortgå under 6 dagar. Har förståss tagit bort de mest troliga orsakerna - insekter och gräs... Sandahage + får gå in så fort svansen börjar vifta. Ibland handlar det om att välja pest eller kolera... :-(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vaginal vs kejsarsnitt
  • Roliga saker som barn säger

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka