Nässelsoppa - bränner man sig inte?

fejko

Trådstartare
Blev lite sugen på att testa nässelsoppa när jag såg getterna stå och tugga på brännässlor. Nu undrar jag hur man gör för att inte bränna sig i munnen? Måste man torka nässlorna först?
 
Lite försent på året för det!

@Lovisaleonora

Har du testat? Är du gott?
Har testat som liten, men ingen aning faktiskt. Farmor gjorde grönkålssoppa och nässelsoppa och annan grön bladsoppa och helt ärligt smakade de typ likadant hela hopen och hamnade i kategorin gillar inte, förutom ägget. Jag misstänker starkt att jag skulle gilla dem som vuxen.

(Jag har velat prova men det är för lite nässlor i förhållande till kor i vårt bestånd i näraliggande hage...)
 
Lite försent på året för det!

@Lovisaleonora

Har du testat? Är du gott?

Man bränner sig inte på de större heller om man tillagar dem, men de är ju så träiga så jag tror inte det blir alls lika bra för den sakens skull.

Jag har gjort några gånger på våren, på spröda fin skott, och tycker absolut att det är väl värt att testa! Jag gillar det i alla fall!
 
Blev lite sugen på att testa nässelsoppa när jag såg getterna stå och tugga på brännässlor. Nu undrar jag hur man gör för att inte bränna sig i munnen? Måste man torka nässlorna först?

Jag älskar det! 😍
Plockar dem och sköljer dem med handskar innan kokning. När de kokas blir de mjuka och taggarna likaså och bränns därför inte.
Jag kan gärna göra nässelsoppa även senare på säsongen. Men då plockar jag de mindre bladen högst upp bara. De brukar inte vara träiga.
 
”Både vid blötläggning och vid kokning försvinner gifterna och nässlan blir ätlig. Senare under säsongen utvecklar nässlan kystoliter, som kan irritera njurarna, varför det är viktigt att bara plocka de späda skotten.”

Wikipedia kan allt.
 
Blev lite sugen på att testa nässelsoppa när jag såg getterna stå och tugga på brännässlor. Nu undrar jag hur man gör för att inte bränna sig i munnen? Måste man torka nässlorna först?
Jag plockar de första späda, saftiga skotten. De som är runt 10 ch höga. Kokar i buljong tillsammans med klippt gräslök. Avslutar med att mixa och hälla i lite mjölk. Vill man så kan man reda med lite vetemjöl. Äter med ägghalva.

Tycker nässlorna har en egen unik lite nötig smak som är väldigt behaglig. När de börjar komma tidigt på våren kan jag få crawings efter soppa :d

Lite sorg nä de blivit för stora så man itne kan plocka dem länge. Nya skott senare på sommaren har inte alls den där fina smaken.
 
Blandar man den med spenat blir det lite snällare smak på den. Nässlor är lite speciella tycker jag, vilket inte enbart är positivt. Och så ägghalvor till såklart! :) Länge sedan jag åt det tyvärr. Maken är inget fan av nässlor så det har inte blivit av. Ofta är det han som lagar maten här :D men kanske till nästa år!
 

Liknande trådar

Mat Då jag flyttat och inte längre har en riktig spis funderar jag på att testa risgrynsgröt på tub. Problemet är att jag verkligen avskyr...
Svar
14
· Visningar
613
Senast: ufot
·
Kultur Jag är sugen på att försöka lära mig franska. Jag läste franska i 6 år i grundskolan, men det resulterade i mest teoretiska kunskaper...
Svar
15
· Visningar
733
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Jag har fått brutal tandvärk. Tanden har varit lite öm ett tag men har inte gjort ont. Jag pressar tänderna på nätterna och har förstått...
Svar
8
· Visningar
526
Senast: Badger
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
397

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Wobbi stövlar
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp