Näsflöde

J

j3nnif3r

Idag efter att vi ridit så snorade hon rejält i vänster näsborre. Stort, tjockt vitt slem och det var bara allt på en gång sen var det inte mer med det. Är det "normalt"? Hon har tydligen hostat mycket vissa dagar på mornar när hon stått inne och hostar ytterst sällan när man rider. Kan det vara dammet (från hö/halm?) som gör att hon hostar och får damm i näsan som hon måste få ut och därmed står och snorar? Har ju märkt att när hon dykt ned med näsan i höt så kan hon hosta när hon kommer ut sen. Hon verkar ju inte dålig eller hängig annars :confused:
 
Sv: Näsflöde

Oj vad konstigt det blev.Det jag skrev innan lades upp innan jag hunnit skriva klart:confused: Gör ett nytt försök då.
Min pålle gör likadnat.Hostar ibland och ibland inte.Vi har med veterinären kommit fram till att han är lite känslig mot dammet i halmen(som inte är såå dammigt)Jag bytte till spån och vattnade höet och det gick över.När jag sen flyttade honom till annat stall där det endast är halm så har han klarat sig och jag tror att det beror på att han är ute mycket längre(mellan 8-20 ca varje dag)Sen kan han också få såna snor"attacker"men sällan.Så länge han är frisk och pigg och så så tar jag inte så allverligt på det om de endast händer någon gång.Någonstans måste ju "skräp" ta vägen och försvinna från kroppen ju.Människor snoror ju dom med.
Vädret kan ju även ha betydelse,det är varm,kallt,torrt,regning osv.
Fick även rådet att hålla min pålle varm och försöka se till att han inte blit kall i regnet och det har hjälpt de perioder han haft hosta.
Detta är bara så som jag ser det och mitt råd är till dig.Så länge hästen mår bra och inte blir sämre så kör på men var vaksam på tecken på ev försämring.Kanske kan det behövas en omgång hostmedicin eller så.
 
Sv: Näsflöde

Okej.
Idag hade hon feber, 38.5, så hon fick komma in och vila i pyjamasen :smirk: Ringde veterinärer så klart. Ska ringa i morgon igen om hon har feber då också. (Nu efter tre timmar sen försa tempningen så har graderna gått ned till 38.1, så det går åt rätt håll:) ) Min tant. Hon snorade ytterst lite idag, efter det att hon dykt ned i höet så något med damm borde det vara. Eller bosset. Dags att vattna hö då :angel:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Den 24/12 vaknade jag och mådde inte alls bra. Hade haft en vecka med lite halsont och snor i näsan, som en vanlig förkylning. Sen...
Svar
16
· Visningar
1 314
Senast: malumbub
·
Hästvård Hästen är sen tidigare dammallergiker. Tog han i somras (12år gammal travare) och pga att han hade dåliga hovar så var hovslagaren jag...
Svar
3
· Visningar
1 015
Senast: terrific
·
Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
5 049
Senast: lizzie
·
Hästvård Sällskaps hästen har börjat hosta och snorar, hon är lite damm känslig så trodde Först att det var på det. Men i morse så hade hon gult...
Svar
4
· Visningar
1 068
Senast: elgur86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp