Sanniliniz

Trådstartare
Jag har ett halvblod. 10 årig vallack. Som med gärna mellanrum blöder näsblod. Han är undersökt på Strömsholm efter konstens alla regler med både endoskop. CT röntgen samt blodprover och han är frisk som en nötkärna. I somras blödde han 14 dagar å veterinär var ute flertalet ggr men han var pigg. Glad. Precis som vanligt.
Finns det någon som haft liknande problem? Man är ju orolig att något är galet.

Min ponny får näsblod lite då och då. Jag kan hitta henne i hagen med näsblod och ibland får hon det under ridning. Jag har inte hittat någon gemensam nämnare, det verkar inte hänga ihop med träningsintensitet eller så.
Jag antar att det är som med människor, en del har känsligare (?) blodkärl som spricker lätt.

Min förra häst blödde också näsblod ibland. Det hände att hon kom in blodig från hagen och då vet jag ju inte orsaken, men min teori är att hon fnorkade sönder ett blodkärl eftersom det även hände ett par gånger när hon var stressad i samband med transport (innan jag köpte egen som hon tyckte om att åka i).
Det såg seriöst ut som om vi slaktat en gris i transporten eftersom hon fnyst så blodet stänkte. Hemskt :nailbiting:. Och med blod är det ju så att det gärna ser ut som större mängder än vad det är...
Kan det vara något liknande med din häst? Är nosblödningen svårstoppad? Om inte skulle jag nog sitta lugnt i båten och tänka att det är något kärl som är lite skört. Man kan smörja insidan av näsborren med lite barnolja för att mjukgöra och för att hjälpa till att stoppa en mindre blödning.

Jag har ett halvblod. 10 årig vallack. Som med gärna mellanrum blöder näsblod. Han är undersökt på Strömsholm efter konstens alla regler med både endoskop. CT röntgen samt blodprover och han är frisk som en nötkärna. I somras blödde han 14 dagar å veterinär var ute flertalet ggr men han var pigg. Glad. Precis som vanligt.
Finns det någon som haft liknande problem? Man är ju orolig att något är galet.
På människor kan man ju bränna kärl som ofta spricker, men då gäller det ju att man hittar vilket det är och att det är samma som spricker om och om igen antar jag.
Jag skulle nog fundera på om det går att förändra något i miljön, tex testa lösdrift om han står på stall idag eller stalla in om den går på lösdrift. Blir man torr i slemhinnorna kan det ju lättare blöda.
Kanske skulle fundera på om han kan vara allergisk mot något, kanske byta typ av hö/hösilage och se om det gör någon skillnad.
Kanske ge tillskott av någon som är bra för hud och slemhinnor om det finns?

På människor kan man ju bränna kärl som ofta spricker, men då gäller det ju att man hittar vilket det är och att det är samma som spricker om och om igen antar jag.
Jag skulle nog fundera på om det går att förändra något i miljön, tex testa lösdrift om han står på stall idag eller stalla in om den går på lösdrift. Blir man torr i slemhinnorna kan det ju lättare blöda.
Kanske skulle fundera på om han kan vara allergisk mot något, kanske byta typ av hö/hösilage och se om det gör någon skillnad.
Kanske ge tillskott av någon som är bra för hud och slemhinnor om det finns?
Han står i ett fräsch modernt stall med ca 10 timmars utevistelse. Han har kanonhö. Vi var inne på Strömsholm i somras när han hade blödigt typ 7 dagar å man kunde inte hitta blödningen med endoskop då. Alltså gjordes en CT skalle men inte heller denna visade några konstigheter. Man har tagit prover och analyserat blödningstider mm men man hittar ingenting. Tänker om det vore blodkärl så 1. Man borde sett det på endoskopin. 2. Man blöder väl inte i 14 dagar för ett brustet blodkärl. Jobbar ju som syrra själv å försöker tänka utifrån mitt eget kunnande men här går jag bet.

Han står i ett fräsch modernt stall med ca 10 timmars utevistelse. Han har kanonhö. Vi var inne på Strömsholm i somras när han hade blödigt typ 7 dagar å man kunde inte hitta blödningen med endoskop då. Alltså gjordes en CT skalle men inte heller denna visade några konstigheter. Man har tagit prover och analyserat blödningstider mm men man hittar ingenting. Tänker om det vore blodkärl så 1. Man borde sett det på endoskopin. 2. Man blöder väl inte i 14 dagar för ett brustet blodkärl. Jobbar ju som syrra själv å försöker tänka utifrån mitt eget kunnande men här går jag bet.
Men..så när de gjorde endon, blödde han då, medans? Och de hittade inte källan? SO weird..
Angående miljön så tänker jag att bara för att vi tycker att det är tex modernt och fräscht så kanske det ändå är något som inte passar just den hästen. För torr luft tex.

Inte riktigt så illa, men min H.H har känsliga luftvägar öht. Så under de snart 3 år vi hängt ihop har han vid 3 tillfällen blött lite näsblod. Vid samtliga av dessa tillfällen har det varit i samband med att vi ridit på dammiga ridbanor och han har frustat kraftigt flera gånger på raken. Då har det som allra mest kommit 1-2 blodsdroppar och sedan slutat på 1-3 min. Blev rädd första gången och ringde vet för råd, men de svarade bara att det kan bli så om de frustar hårt, och så länge det var så begränsat som i hans fall, och dessutom bara hände vid ytterst enstaka tillfällen, behövde man inte bry sig om det öht.

Men..så när de gjorde endon, blödde han då, medans? Och de hittade inte källan? SO weird..
Angående miljön så tänker jag att bara för att vi tycker att det är tex modernt och fräscht så kanske det ändå är något som inte passar just den hästen. För torr luft tex.

Jepp blödde när endon gjordes. Man hittade ingenting och beslut om CT skalle togs för att man misstänkte tumörer i skalle. Men som sagt även CT utan anmärkning.

Liknande trådar

Hundhälsa Min snart 11 åriga blandrastik har haft en konstig hosta senaste tiden, I samband med ansträngning har hon haft en torrare hosta och...
Svar
5
· Visningar
2 154
Senast: sommarvind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama