Näringsvärde halm?

EnPerson

Trådstartare
Vilka näringsvärde räknar ni med på halm? Har räknat med samma åren innan men satt och kollade runder på nätet nu och hittade lite olika.
Tacksam för svar

Sv: Näringsvärde halm?

Fast enligt boken "Hästens näringsbehov och utfodring" är det ju förutom energin också MINERALER i halm - i ungefär samma mängd som i annat grovfoder. Så det enda som inte finns i halm är protein. Och att det är mindre energi per kg än i t ex hö... (dock inte så mycket mindre som en del tror - det handlar ju bara om ca 3mj mindre per kg om man utgår från att hö i snitt inenhålelr 8mj och halm 5mj).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
605
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 016

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka