Näringsrikt bete! Lösdrift?

Sanibel

Trådstartare
Jag och min sambo drömmer om att ha två ponnyer hemma. Vi har möjlighet att arrendera flera hektar mark precis intill vårt torp MEN denna mark är och har varit kohage i säkert årtionden. Dvs. betet är OTROLIGT näringsrikt! :eek: Våra grannar fick ta bort en av sina hästar som fick akut fång när de flyttade hit :cry: (de går på delar av samma mark som vi har möjlighet att arrendera). Nu håller de sina hästar uppstallade med begränsade betestider i små fyrkantiga hagar.

Min dröm har alltid varit att hålla hästar på lösdrift- men är det ens möjligt med detta dunderbete? :crazy: Jag vill ju inte att mina hästar ska gå i små fyrkanter. Kan det funka om de har munkorg? Någon som har erfarenheter att dela? Eller skulle det funka med lösdrift om vi skaffar något annat än ponny?

Hjälp!:heart:bow:

Vad är det för hage? Ingen odlad vall gissar jag. Jag hade kanske minskat ner hagen så den inte är gigantiskt stor iaf sen hade jag vant in dom riktigt sakta, korta stunder i taget, hållt koll så inte hovarna blir varma. Redan innan i vinterhagen hade jag slått färskt gräs någon vecka o fodrat tillsammans med hö. Har själv shettis som haft fång för många år sedan men som funkar på bete numera. Bra om dom redan innan på lösdriften är van vid fri tillgång på grovfoder så de inte hetsäter så som hästar kan göra om dom får portioner.

Vår smällfeta ponny har hittills klarat sig på ganska kraftiga beten med munkorg, men det kan nog vara väldigt individuellt.

Kohagar kan vara finfina marker för hästar. Deras ponnyer kanske hade fått fång i vilken beteshage som helst. Kohagar består ofta av naturbete med mycket varierad flora, vilket är bra för hästarna.

Om hästarna går på samma mark året runt, dygnet runt, så behöver du ca 2 ha/häst. Hästar är effektiva betesdjur och sliter mycket på markerna när de trampar.

Munkorg eller inte handlar om hur lätt hästen har att tillgodogöra sig energi. Min nsv blir tjock på jättelite foder, året runt, medan en svårfödd häst kan gå på finfint bete och ändå behöva stödfodras. Köp hästar som passar era förutsättningar.

En del hästar har större benägenhet att drabbas av fång än andra. Ponnyer i synnerhet. Hur beteshagen ser ut har sällan någon större betydelse, men en skogshage är givetvis magrare än en odlad vall. Och insått vallbete är oftast enligt min mening kraftigare än en naturbeteshage för kor, ändå är det vanligare att man har dom på vall, iaf här där jag bor.

Vänj in sakta under flera veckor, motionera dom, känn på hovarna ett par ggr/dag och inget kraftfoder.

Många runt om som får fång här verkar släppa ut på betet alldeles för snabbt, ibland utan någon som helst invänjning och ger ofta mkt kraftfoder samtidigt (till hästar som knappt inte motioneras). :eek:

Är det ett kobete utan odlad vall borde det fungera om man är försiktig.

Jag och min sambo drömmer om att ha två ponnyer hemma. Vi har möjlighet att arrendera flera hektar mark precis intill vårt torp MEN denna mark är och har varit kohage i säkert årtionden. Dvs. betet är OTROLIGT näringsrikt! :eek: Våra grannar fick ta bort en av sina hästar som fick akut fång när de flyttade hit :cry: (de går på delar av samma mark som vi har möjlighet att arrendera). Nu håller de sina hästar uppstallade med begränsade betestider i små fyrkantiga hagar.

Min dröm har alltid varit att hålla hästar på lösdrift- men är det ens möjligt med detta dunderbete? :crazy: Jag vill ju inte att mina hästar ska gå i små fyrkanter. Kan det funka om de har munkorg? Någon som har erfarenheter att dela? Eller skulle det funka med lösdrift om vi skaffar något annat än ponny?

Hjälp!:heart:bow:

Mina går i liten ruta på sommaren. Från september så utökar jag till hela hagen. Visst lite trist men det är sällan man kan få allt.

Tack, ja med långsam invänjning är det nog möjligt! Man får helt enkelt hålla stenkoll på hur de mår och äter och anpassa hagstorleken efter det, men det tycker jag verkar lite svårt. Hur märker man att de får för mycket bete innan de visar fångsymptom/varma hovar menar jag?

Jag tror man kallar det 'kulturbete', jag vet att de skördat hö i delar av denna hage så troligen har de odlat vall tidigare, därav det höga näringsvärdet. Finns bla. ängsvingel, timotej mm.

Annan fråga: när på året är bäst att flytta hästar till oss med dessa förutsättningar? Kan tänka mig att maj-juni är mest riskabelt med tanke på fång, eller?

Tack, ja med långsam invänjning är det nog möjligt! Man får helt enkelt hålla stenkoll på hur de mår och äter och anpassa hagstorleken efter det, men det tycker jag verkar lite svårt. Hur märker man att de får för mycket bete innan de visar fångsymptom/varma hovar menar jag?

Jag tror man kallar det 'kulturbete', jag vet att de skördat hö i delar av denna hage så troligen har de odlat vall tidigare, därav det höga näringsvärdet. Finns bla. ängsvingel, timotej mm.

Annan fråga: när på året är bäst att flytta hästar till oss med dessa förutsättningar? Kan tänka mig att maj-juni är mest riskabelt med tanke på fång, eller?
Mina hästar går i beteshagen året runt. Bästa invändningen enl mig är att låta dom gå från feb på mark där det kommer bete. De börjar hitta gräs i feb-mars och invändningen sker naturligt. Jag bor i Uppland, det kan såklart variera vart i landet man bor. Många släpper i maj/juni från inget gräs alls vilket känns väldigt ologiskt för då går man från inget till mkt kraftigt bete. I mars-april är det mkt minere bete och dom får inte i sig lika mkt socker. I år slutade vi fodra i mitten på april, men hade kunnat sluta ett par veckor innan eg för dom gick ungefär 3 kg var om dan bara för syns skull.

Mitt gamla russ blir hård i mankammen när det blir för mycket, då stryper jag tillgången. Annars är det ponnyernas hull som avgör.

Jag skulle flytta mot hösten till när gräset är övervuxet och inte så mycket krut i längre, annars vintern. Gräset växer upp under hovarna på mina.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en ponny som lätt blir överviktig. Vi vet inte om han haft fång tidigare i sitt liv. Röntgad UA (ej rotation). Förrförra...
Svar
4
· Visningar
991
Senast: axel
·
Anläggning Hur sköter man en hage på bästa sätt? Och när bör man göra åtgärderna? Vad tycker ni att jag ska göra med vår beteshage som hästarna...
Svar
2
· Visningar
1 209
Senast: Korven
·
K
Hästhantering Hej! Jag har en tanke att köpa mark och bygga en lösdrift. Vet inte om det är möjligt eller genomförbart men drömma måste man få...
Svar
9
· Visningar
1 229
Senast: orcide
·
A
Hästmänniskan Har ett problem som jag gärna vill ventilera med er bukare, och höra er åsikt om hur ni skulle göra i min situation. Det gäller i första...
Svar
3
· Visningar
1 289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka