Näringsbortfall i fjolårets hö?

phie

Trådstartare
Har en stallkamrat som vill kränga några balar med hö från fjolårets skörd. Har funderat på att köpa dessa. Höet är tydligen analyserat, men eftersom höet har legat på logen sedan sensommaren borde det väl ha blivit något näringsbortfall och analysen utdaterad?

Finns det något sätt att beräkna ett eventuellt bortfall, eller håller hö samma kvalitet under bra förvaringsförhållanden?

Sv: Näringsbortfall i fjolårets hö?

Näringen finns kvar, alltså energi, protein och mineralerna. Däremot är vitaminerna borta. Men är det inget fel på höt rent hygienmässigt och det är OK värden så duger det alldeles utmärkt att fodra med. Analyser stämmer mao fortfarande. Dock kan det ju vara värt att analysera den hygienska kvalitén.

/Lizzie

Sorry trådstöld.... Men istället för att starta en egen tråd som eg handlar om samma sak ställer jag frågan här....

Vad kostar det att göra en analys på höet?

Har en stallkamrat som vill kränga några balar med hö från fjolårets skörd. Har funderat på att köpa dessa. Höet är tydligen analyserat, men eftersom höet har legat på logen sedan sensommaren borde det väl ha blivit något näringsbortfall och analysen utdaterad?

Finns det något sätt att beräkna ett eventuellt bortfall, eller håller hö samma kvalitet under bra förvaringsförhållanden?

Så länge höet är hygiensikt OK så har det samma näringsvärde som vid skörden. Undantaget är vitaminerna, som försvinner vid långvarig kontakt med luften.

Vad menas med fjolårshö, förresten? ;)
För närvarande har vi ju inget annat att tillgå i Sverige än det som skördades sommaren 2007. Eller är detta hö från sommaren 2006?

Senast ändrad:

jag passar på att fråga lite närliggande frågor... :angel:

det är många som säger att hästarna faller ur, pga av att höet tappat värdet vid denna tiden... hur hänger det ihop med det ni säger då?

jag passar på att fråga lite närliggande frågor... :angel:

det är många som säger att hästarna faller ur, pga av att höet tappat värdet vid denna tiden... hur hänger det ihop med det ni säger då?

Det är nog då att det inte stämmer. de hästarna som faller ur nu har nog fått för lite hela tiden. Det märks kanske mest nu efter det att de fällt vinterpälsen?

Tii ts. Jag vet inte i vilken del av landet du bor. Men jag skulle inte vilja se en höbal från förra vintern här i skåne. Jag undrar om det finns någon som har en så bra förvaringsplats att den ska ha klarat sig två fuktiga "vintrar".

Det finns väl inget annat än fjolårshö att få tag i nu? Här dröjer det länge till innan vi kan skörda årets hö

Det brukar bero på att hästarna haft brist på t.ex. protein (väldigt vanligt!) under hela vintern, men det är först framåt vårkanten som det gått såpass långt att det syns.

Dessutom brukar ju pälsfällningen kräva lite extra av hästarna, så det kanske rasar iväg lite extra fort då också.

Okej, vad bra! Nu lärde jag mig något nytt igen, tack för hjälpen :) Buke är ju kanon.

pinky, arabia
: Haha, okej! Ville bara förtydliga att det var skördat förra sommaren, men fjolårshö kanske inte är rätt terminologi :)

*Puttar upp denna nu!

fått tips om ett bra och billigt hö som är skördat 2007, funderar på att köpa så det räcker hela 2008 och ja 2009 då värdena är perfekta för mig!

men om vitaminerna försvinner så undrar jag vilka vitaminer man ska tillsätta? tillsätter E-vit och B-vit vid pälsfällning, men jag anar att jag måste tillsätta lite fler saker då... nån som vet?

det ena stoet kommer vara dräktigt och kvoten på höet ligger nästan på 10 :love::love::love:

Krafft har väl Multi-vitaminer vad jag kommer ihåg. Borde funka som komplement.

/Lizzie

A, D och E är det man är ute efter. Men bara för du har ett grovfoder som är gammalt så betyder det inte automatiskt att du måste ge vitamintillskott. Dels bör du kolla upp vad andra foder du ger innehåller, och sen är det ju så att tex: när hästen betar 4-6 veckor under sommaren tex så kan det täcka behovet av vitamin A så länge som upp till 6 månader innan förrådet är tömt.

Multivitamin kan knappast vara motiverat att ge, det innehåller förutom många olika vitaminer även mineraler och spårämnen. Och det är ju bara vitaminer du ska åt. Man får se upp vad man ger. Tex överskott på A vitamin kan leda till ett ökat behov av vitamin E, D och K.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 749
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 373
Foder & Strö har tidigare haft grund till hästen och kompletterat dåliga värden på höet med lusern, men nu när hon inte går så många dagar i veckan...
Svar
3
· Visningar
1 074
Senast: Korven
·
Anläggning Funderar på uteboxar under stort, utskjutande tak (kanske 4 meter?) och då uppkom frågan om man kanske kan förvara något strö/foder...
Svar
4
· Visningar
2 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka