När vi åker bort vägrar hon att hoppa!

P

_Pandora_

Har en 6-åring som gillar att hoppa. Hemma flyger hon över hindren och vägrar nästan aldrig. När vi däremot åker iväg till ridskolan för att hoppträna blir hon en helt annan häst. Hon vägrar att hoppa innan hon har stannat frmaför hindret ca 10 gånger, och nu är det riktigt små hinder vi pratar om. Antar att hon bara fjantar eftersom hon hoppat mycket högre hemma utan problem. Har låtit henne gå precis bakom en "trygg" häst, berömmer henne SUPER mycket när hon väl har hoppat och ettrar henne på en volt när hon inte hoppar; men ingenting fungerar :(

Fattar inte vad problemet är :(
Hon är alltid jättepigg men de sista meterna vägrar hon att gå fram för skänkeln.
Vad ska jag göra??

Sv: När vi åker bort vägrar hon att hoppa!

Det kan säkert bero på att hästen inte är så rutinerad (för det var den inte va?) och att den inte känner samma trygghet när den kommer till ett nytt ställe.

Jag tycker bara att du ska träna på tills hästen insett att det var visst inte så farligt. Hjälper det att rida bakom en säker ponny så kan det nog vara bra. Försök att komma ut och träna på andra ställen också, så att ponnyn vänjer sig vid olika platser.

Lycka till:)

åk bort och träna så mycket du bara kan. ha gärna med en van hästkompis som du kan rida efter. när hon sen känns stabil och hoppar på alla träningar så åk ut på alla clearrounder du kan hitta. nån gång lossnar det.

lycka till

Tack för tipsen. Men vi brukar vara iväg på olika ställen och träna och då har det gått bra, men nu efter vintern är det som vi aldrig har gjort det. Jag brukar alltid ha med hennes bästa kompis men det hjälper inte :(

Tänkte boka ridhuset på ridskolan någon dag och hoppa lite själva. Då kan vi ju hålla på tills hon känne sig säker och behöver inte känna oss stressade av de andra när hon håller på och bråkar.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 340
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar