När vågar ni er ut på isen?

fuji

Trådstartare
Som rubriken lyder, vad är de som avgör när ni startar er träning på isen.
Tjockleken, hur kallt de är kvalitén på isen.
Hur tänker ni i allmänhet om träning på is?

Sv: När vågar ni er ut på isen?

Håller med Nebraska - en bekant till mig testade isen med traktor innan har körde sitt sista jobb med sin häst.

Sista jobb som att hästen gick igenom isen eller sista jobb innan start?

Har inte tränat våra hästar på is, men när jag var yngre och höll på med ponnygalopp, tränade vi varje vinter på isen. Då var det alltid brandförsvaret som testade isen.... körde ut en mindre brandbil.Och höll isen för den... så höll den för oss...... :D

Med tanke på att hästen dammar ner benet med den lilla landningsytan som det blir i ungefär dubbla hastigheten som den förflyttar sig så tycker jag inte att det funkar att testa med fordon som dels har "bredare sulor" = större lastfördelning och dessutom rullar på ytan i stället för att damma ner med full kraft varje steg.

Så tänker jag.

Jag har hela Siljan nedanför mig men jag vågar heller aldrig.
Om inte jag är rädd för isen så är jag rädd för att hästen ska trampa ner i nåt pimpelhål och bryta benet. Så nojig är jag, så näää, ingen is. ;)

Som rubriken lyder, vad är de som avgör när ni startar er träning på isen.
Tjockleken, hur kallt de är kvalitén på isen.
Hur tänker ni i allmänhet om träning på is?
Ett år körde vi på isen nästan varje dag. Helt enkelt underbart. Hästarna älskar det och alla får ett steg helt utöver det vanliga. Älskade ljudet av deras hovar och broddarna som fick perfekt fäste.
Tyvärr var det bara det året som vi kände att vi vågade oss ut. Det hade varit -10 i nästan två veckor och ingen snö. Vi provborrade och isen var över 20cm. Vi körde i ca 2 månader där, sen kom det för mycket snö och vi hade ingen traktor att ploga med.
gulan

Visserligen, men en brandbil väger ca 16 ton, och en mindre brandbil ska vi gissa på 8-9 ton? Jag tror att det behöver vara säkerligen 25-30 cm is, innan man kör ut med en sådan. :)

Skulle haller aldrig våga, en proffsare i närheten skulle skotta banan på isen och traktorn gick igenom för något år sedan.

För många år sedan kördes det alltid på olika isar runt om här, vissa travtränare på Dannero nyttjade isen som träning men det har som försvunnit med tiden. Själv ger jag mig bara ut på isen vid en hyffsad grund vik där jag vet att det blir mer eller mindre bottenfruset och utan pimpelhål, men då kör jag galopparbete i djupsnön :)

Senast ändrad:

Hittade denna bild, vet inte om det hjälper så mycket men läggar upp den här :)

14485_10152319298170277_662765654_n.jpg

Vi har nu runt den tänkta slingan mellan 35-45cm is (kärnis) så i helgen fick traktorn prova först och sedan hästarna.
Gick bra och hästarna verkade uppskatta en ny slinga. Nu håller vi oss nära stranden där de är bottenfryst eller i "värsta" fall is och sedan någon dm vatten under.
Kan tilläggas att slingan även fungerade bra till att motionera traktens bilar :)
Så nu har vi ett gäng som gladeligen lånar traktorn och skottar åt oss.

Jag tycker verkligen att det ska vara helt bottenfruset - min bekant hade ju också provkört med traktorn.

Ha i minnet att en hov i har samma belastning som en bil har på alla fyra hjulen och att det är en liten yta den landar på. Vad händer om den brakar igenom med ett ben?

Kanske är jag larvig och okunnig men jag har riktig respekt för is.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·
Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
716
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
3 115
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar