när vågar jag börja hoppa?

Olympus

Trådstartare
I början av November fick min häst kotledsinflammation.
Vecka 1-3 var det bara promenader 20min/dag.
På återbesöket var hon nästan helt bra så efter en veckas promenad kunde jag så småt börja sätta igång henne. Under 3 veckor red jag lite skritt, trav och galopp (började med en halv vecka promenad, sedan 1 vecka skritt, 1 vecka trav och en halv vecka galopp.) På åkterbesöket var hon helt bra så nu har jag galopperat henne i en vecka. Har även tränat lite mer bommar på marken.

Men nu funderar jag på när jag ska våga börja hoppa lite. Hon har ju inte ståt helt under sin skada utan har rört sig nästan varje dag om så bara skrittat. Tänkte låta henne få skutta över ngr sockerbittshinder i helgen, eller tycker ni det är för tidigt?

I januari ska vi prova ut en ny sadel till henne så innan dess hade jag inte tänkt vara med på ngr hoppträningar utan bara småhoppa lite på egen hand.

Sv: när vågar jag börja hoppa?

oh, du måste ta det lugnt!
de flesta veterinärer är så himla kvicka med att sätta igång hästarna igen efter belastningsskador! (tycker alltså jag)

en belastningsskada är en belastningsskada och den skadade leden måste byggas upp igen i lugn och ro, helst under flera månader! (det optimala är väl att dra av skorna och slänga ut på bete i tre månader...heh..)

nu är jag väl lite väl drastisk, men faktum är att jag sett så himla många hästar (både egna och andras) gå sönder så fort igen..
ta det lungt med hoppningen du, rid ut så mycket som möjligt, skrittjobba mycket och undvik ridhus i den mån det går i minst ett par veckor till, när den nya sadeln kommit kan du väl börja skutta?
jag har ju givetvis ingen aning om varför din häst haft kotledsinflammationen ( orkar inte leta i gamla trådar heller...), och orsaken till varför skadan uppstått har ju mycket tt göra med upplägget för igångsättningen, men i regel tycker jag de flesta (ja, jag oxå) har för bråttom att få igång hästen igen!

Jag skulle inte hoppa förrän framåt våren när hästen är fullt igångsatt (efter kotledsinflammation, räkna ca 4 mån minst) OM den inte fått återfall.

oh, du måste ta det lugnt!
de flesta veterinärer är så himla kvicka med att sätta igång hästarna igen efter belastningsskador! (tycker alltså jag)

en belastningsskada är en belastningsskada och den skadade leden måste byggas upp igen i lugn och ro, helst under flera månader! (det optimala är väl att dra av skorna och slänga ut på bete i tre månader...heh..)

nu är jag väl lite väl drastisk, men faktum är att jag sett så himla många hästar (både egna och andras) gå sönder så fort igen..
ta det lungt med hoppningen du, rid ut så mycket som möjligt, skrittjobba mycket och undvik ridhus i den mån det går i minst ett par veckor till, när den nya sadeln kommit kan du väl börja skutta?
jag har ju givetvis ingen aning om varför din häst haft kotledsinflammationen ( orkar inte leta i gamla trådar heller...), och orsaken till varför skadan uppstått har ju mycket tt göra med upplägget för igångsättningen, men i regel tycker jag de flesta (ja, jag oxå) har för bråttom att få igång hästen igen!

Tack för svaret!
Ja risken är ju stor att man stressar fram. men jag får en känsla av att hon ändå är ganska stark i kotorna redan nu, iomed att hon reds igång lite snabbt (med flit eftersom vi ville se att hon höll för det innan det var återbesök) o hon har ju även gått i stor hage och sprungit endel, så hon verkar ju vara rätt bra i kotorna om man ser det så.

Vet ju iprincip inte om det är en belastningsskada eller ngt annat, veterinären sa aldrig ngt om det.

Hmm, har ridit henne ganska mkt i ridhuset nu det senaste eftersom jag inte har hunnit rida på dagarna. Har en häst som tyvärr inte är så förtjust att gå ut i skogen utan sällskap, och med en matte som är mörkrädd blir det ju inte bättre :angel:

Men tänkt att ta det väldigt lugnt med henne nu fram till nyår. Imorgon och på fredag tänkte jag ta promenera med henne i skogen och helgen och måndag-onsdag kan jag fixa sällskap så vi kan skritta ut i skogen. Och efter det tänkte jag promenera med henne igen, kanske rida lite, men vill inte rida för mkt när jag inte har en sadel som sitter 100 (önskar jag visste hur man tömkörde).

Sadelutprovning är bokad den 23 Januari, så fram tills dess skippar jag nog hoppnigen övh. Sen är det även ET besök i Januari-Februari (lite beroende på när vi får tid) och i Mars hoppas jag att vi ska kunna komma ut o hoppa lite småklasser. (ev. ska ett ridprov göras innan dess oxå, så en vet. får se hur hon rör sig när jag rider)

Tycker ni att det låter som ett hyffsat upplägg?:)

Jag skulle inte hoppa förrän framåt våren när hästen är fullt igångsatt (efter kotledsinflammation, räkna ca 4 mån minst) OM den inte fått återfall.

Hästen har inte tappat så mkt iomed att hon inte har ståt.

Om du inte vet varför hon fick inflammationerna så bör du nog ta det ganska lugnt.

Var det sadeln så löser det sig troligen med en ny, var det underlaget så hjälper inte en sadel och var det ryttaren så hjälper varken vila eller ny sadel för då kommer det ändå tillbaka.

Kolla upp mun etc också för att utesluta allt.

Bättre att skynda långsamt.

Munnen är kollad, så där är det inga problem.

Men men när man inte vet var det beror på så är det nog onödigt att sitta o gissa.
Det är bäst om jag själv känner efter, kommer ju garanterat känna när hon inte känns fräsch.
Kommer ta det lite lugnt med ridningen tills jag hittar en ny sadel. Hon har ju klarat igångsättningen bra eftersom hon är kollad efter den, så just nu känns hon jättefräsch.

Men tack för alla svar!

, men vill inte rida för mkt när jag inte har en sadel som sitter 100 (önskar jag visste hur man tömkörde).

Sadelutprovning är bokad den 23 Januari, så fram tills dess skippar jag nog hoppnigen övh. Sen är det även ET besök i Januari-Februari (lite beroende på när vi får tid) och i Mars hoppas jag att vi ska kunna komma ut o hoppa lite småklasser. (ev. ska ett ridprov göras innan dess oxå, så en vet. får se hur hon rör sig när jag rider)

Tycker ni att det låter som ett hyffsat upplägg?:)

Hästen har inte tappat så mkt iomed att hon inte har ståt.

det låter smart att vänta med träningen öht tills du har en bra sadel!:idea:

tänk inte att hästen inte tappat något! den håller på att läka ut en skada, den behöver inte tappat ngt för det!

lite vag jämförelse kanske, men har du vrickat foten för ett par veckor sen och känner dig hel igen vrickar du den igen direkt om du trampar snett!
ledskador måste få tid på sig att läka ut ordentligt och bör ej utsättas för belastning (volter, böjda spår, hoppning, ensidig träning och ensidigt underlag) på 3-4 månader. tradigt, jag vet, men annars kanske "cirkusen" börjar om från början allt för snart igen!

det blir nog bra, men is i magen och ta det riktigt långsamt bara!
lycka till

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 979
Senast: animalasia
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 420
Senast: Roxy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 144
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama