När upphör unghästen att vara unghäst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sjuttonminuter
  • Startdatum Startdatum
S

sjuttonminuter

Hej!

Jag har en fråga som jag försökt få svar på länge men utan resultat.
Får intryck av att många hästmänniskor kallar yngre hästar för "unghästar" även om den är långt över sex år.
Så min fråga lyder som sagt; När slutar unghästen att vara just det, unghäst?

Sv: När upphör unghästen att vara unghäst?

Tror att du kommer att få lika många svar, iallafall som det finns olika grenar inom hästsporten. Som exempel:
Tycker man inom galoppen att en femåring är gammal och de största löpningarna är för yngre hästar.
Inom hoppsporten är en femåring ung och många har inte ens kommit ut på sina första tävlingar.
Inom travet är en häst slut när den är tio, elva år beroende på kön, och får inte starta längre.
När en tioårig dressyrhäst räknas som ung och inte ännu helt färdig musklad.

Som Masse säger varierar det ju mellan sporterna, men ridhästarna tävlar ju som unghäst tom 6 års ålder så det är väl en riktlinje.

Breeders är för hästar t o m 6 års ålder, och det är väl vad man anser är unghästtävlingar.
En sjuåring skulle jag inte kalla för unghäst per definition, men jag skulle nog ändå slarvigt kunna prata om "min unghäst som nu är sju" :crazy:

Ja, har man ett gäng gamlingar så blir ju den yngsta "unghästen" oavsett ålder! ;)

Breeders är för hästar t o m 6 års ålder, och det är väl vad man anser är unghästtävlingar.
En sjuåring skulle jag inte kalla för unghäst per definition, men jag skulle nog ändå slarvigt kunna prata om "min unghäst som nu är sju" :crazy:

Unghäst-VM går de ju oxå som 7-åringar. Vi har också en 7-åring hemma o han känns inte speciellt vuxen:laugh:

Skit också ;)

Men är det inte så att en sjuåring inte har några begränsningar vad de får och inte får starta uppåt, och därför skulle kunna betraktas som vuxen? En sjuåring får gå SM/VM eller what ever, villket inte en sexåring får? Eller är jag på cykeltur?

Jag tycket att det beror lite på från häst till häst vissa hästar har ju " unghäst" betende ganska länge..
Men säger nån typ

- jag har en unghäst.

Då antar jag att dom har en häst som är runt 6år eller yngre..

Som de andra sagt...
Sen tror jag det är ganska personligt, har man äldre hästar och köper en ny yngre, förbir den ofta "den lilla" eller unghästen, hur stor och gammal den än blir, för man jämför med de andra man har hemma.
Lite som barn, lilla-syster förblir alltid lilla-syster
Min 6 åring har jag haft längst av mina hästar, därför kallar jag honom "den gamla" trots att de andra är etydligt äldre...

Ridsportmässigt är det såklart väldigt olika. Men det som stör mig otroligt mycket är hur det kallas unghästar hit och dit, när de är upp emot 7 år gammal :crazy: Har hört så många gånger när hästar uppför sig illa

- Men h*n är bara en bäääbis.

Med tanke på hantering och uppförande alltså. Ser det inte som någon ursäkta att hästen är ung att den ska få betee sig grisigt som många hästar, tyvärr, får göra.

nej det är just därför jag vill veta om det finns ngn gräns., :)

det känns irriterande när man ständigt hör "vi vägrade ut oss, men det är för att han/hon är unghäst" :crazy:

När det kommer en ny häst till stallet som är yngre :).

Just nu härhemma är unghästen vår ponny Timon som väl är sju år typ.

Innan var det Vicke som var unghästen och då var han nog en fjorton....

Om ca 10 dagar kommer en ny unghäst hit dvs om allt går väl vid fölningen.

Den lille som ploppar ut har förutsättning för att kallas unghäst ganska länge tror jag....

Fast första året blir den nog kallad "fölet".

:D

Fast litet mer officiellt skulle jag nog kalla hästar för unghästar fram tills de är sadeltama i treårsåldern... sedan är de remonter...Och sedan vuxna i 5-6 årsåldern när de är ordentligt färdigvuxna...

/KT

Senast ändrad:

Skit också ;)

Men är det inte så att en sjuåring inte har några begränsningar vad de får och inte får starta uppåt, och därför skulle kunna betraktas som vuxen? En sjuåring får gå SM/VM eller what ever, villket inte en sexåring får? Eller är jag på cykeltur?

Har för mig att det krävs att den är 8, men kan minnas fel.

Kollade i tr, det är olika för olika grenar inom ridsporten, dressyren krävs det att dom är 8 innan dom fritt får starta i alla klasser.Hoppningen är det 7 år om jag förstår tr rätt.

/Camilla

Liknande trådar

Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
745
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 994
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 257
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
846
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025