När tillstånd enl. § 16?

humlans

Trådstartare
När behöver man tillstånd? Kopierat ur djuskyddslagen

I 16 § djurskyddslagen (1988:534) finns bestämmelser om krav på
tillstånd för den som yrkesmässigt eller i större omfattning håller, föder upp, upplåter, säljer eller tar emot sällskapsdjur eller hästar för förvaring eller utfodring, eller använder hästar i ridskoleverksamhet.

Jag tolkar det som så fort man har F-skatt sedel drar, betalar moms sker det yrkesmässigt och har därför tillstånd för mina fyra avelshästar som jag drar, betalar moms för i min enskilda firma. Hur gör ni i eran hästverksamhet?

Sv: När tillstånd enl. § 16?

När behöver man tillstånd? Kopierat ur djuskyddslagen

I 16 § djurskyddslagen (1988:534) finns bestämmelser om krav på
tillstånd för den som yrkesmässigt eller i större omfattning håller, föder upp, upplåter, säljer eller tar emot sällskapsdjur eller hästar för förvaring eller utfodring, eller använder hästar i ridskoleverksamhet.

Jag tolkar det som så fort man har F-skatt sedel drar, betalar moms sker det yrkesmässigt och har därför tillstånd för mina fyra avelshästar som jag drar, betalar moms för i min enskilda firma. Hur gör ni i eran hästverksamhet?

Det är inte alls solklart och verkar tolkas olika i olika kommuner.

Jag hade just som du innan med FA-skatt, momsregistrering och hästarna i rörelsen. Kommunen tolkade det ändå som att jag inte behövde tillstånd.

Så kommunerna verkar tolka det här med yrkesmässighet utan att bry sig vad skatteverket säger.

Liknande trådar

Övr. Djur Vem skall ha tillstånd http://www.djurskyddsmyndigheten.se/jahia/...2004_5_L120.pdf Här är länken till föreskriften om vilka som...
Svar
4
· Visningar
1 065
Senast: Modig_Korn
·
Hästmänniskan *saxat från Jordbruksverkets hemsida* Från och med den 1 december skärps djurskyddslagen. Då utökas kraven på tillstånd för de som...
Svar
1
· Visningar
1 024
Senast: martha
·
G
Avel Är det någon mer än jag som har varit inne på jordbruksverket och sett de nya reglerna som ska komma för oss som föder upp hästar och...
Svar
4
· Visningar
1 016
Senast: gonkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama