När TIDIGAST ultraljuda?

lilluss

Trådstartare
Är dygn 16 det tidigaste man kan ultraljuda stoet?
Någon som gjort det TIDIGARE med tillförlitligt resultat?

Sv: När TIDIGAST ultraljuda?

Ger dig inte så mkt hjälp men min hingsthållare i Danmark ska UL:a mitt sto på 14:e dagen efter sista betäckningsdagen.

Den veterinären borde ju veta vad hon gör :confused:

Så det borde ju gå. Hoppas jag innerligt..........

MVH

14 dagar har jag gjort det på, funkar förmodligen någon dag tidigare också. Är det risk för tvillingar gör man det gärna så tidigt som möjligt eftersom det är lättare att klämma en då.

kl

Har hört att innan 12 dygn går det inte att se på, min kollades på 13'e dygnet och hade en stor fin tight fosterblåsa och är fortfarande dräktig, nu på 46 dygn.

Mitt sto blev UL på 14 dygnet och hon fölade sedan i fjor men jag tyckte hon sa att innan 13 dygnet kunde vara lite svårare. Ultraljudsmaskinerna blir nog bättre och bätter så snart kan man väl se ännu tidigare.

Senast ändrad:

Tack för svaren!! :)
Enda dagen veterinären kan komma och ultraljuda är på måndag. Då har stoet gått 14 dygn om jag inte räknar fel.
Håll tummarna för oss på måndag! ;)

Min konstaterades dräktig på 13 dygnet och kollades igen på 15 för att se så att blåsan växte .

Mia

När vårat sto va hos hingsten så kollade dom henne i dygn 13. Va en vanlig klinik så dom kanske inte va så kunniga. Iallfall så såg dom stoets stora cysta vilket vi visste om ( så hon har bara en fungerande äggstock) den andra såg inaktiv ut ( vet inte riktigt ordvalet) men dom trodde inte hon var dräktig. SÅ lite besviken va man så va bara att invänta brunst och betäcka om.
Ingen brunst dök då upp, gick 2 veckor utan ett tecken och hon snosade på hingsten dagligen. Men nej, så kom vi överens med hingstägare att kolla igen men skulle då invänta 40dygns kollen. Hoppades verkligen på föl för annars skulle de ju vara någe fel på stoet då hon inte brunstat. Distrikterna va ut och kollade och se där, där va ett foster :laugh: å vi blev såååå glada.

Tack för svaren!! :)
Enda dagen veterinären kan komma och ultraljuda är på måndag. Då har stoet gått 14 dygn om jag inte räknar fel.
Håll tummarna för oss på måndag! ;)
Det är inte säkert att det går att hitta någon fosterblåsa så tidigt även om den finns där. Dvs det är inte säkert att hon är tom även om ni inte hittar någon fosterblåsa.
Hittr ni den så finns den ju där, sen finns det ju aldrig några garantier för om den tänker stanna kvar där eller inte, oavsett när undersökningen görs.

Mitt sto kollade på dygn 17, och veterinären var kanon säker på att hon inte var dräktig. Hon lånades ut på foder och några månader senare ringde fodervärden och sa att hon blivit tjock, vi tog ut en ny vet. och visst var hon dräktig. Detta var 07, alltså fölet föddes 08.

Så det beror nog både på Vet. och sto hur tidigt man kan se det antar jag.

Det är inte säkert att det går att hitta någon fosterblåsa så tidigt även om den finns där. Dvs det är inte säkert att hon är tom även om ni inte hittar någon fosterblåsa.
Hittr ni den så finns den ju där, sen finns det ju aldrig några garantier för om den tänker stanna kvar där eller inte, oavsett när undersökningen görs.

Jag tar in merparten av stona och kollar på 14 dygn efter gulkropp.
Och jag tror faktiskt aldrig att det inträffat att vi inte kunnat hitta fosterblåsan.

Hittar inte veterinären den då så finns den inte senare heller.

Givetvis beror det på hur van veterinären är, men på 14 dygn är blåsan så stor att den syns tydligt.

Fast det händer ju då och då att dräktigheter missas, trots att de finns...

Det jag främst vill säja är att ett positivt resultat är ett positivt resultat, men att ett negativt resultat (att man inte hittar någon fosterblåsa) skulle kunna vara positivt ändå.
Hittar man inget så skulle jag kolla en gång till, lite senare.

Senast ändrad:

Enligt Peter Rossdales bok "Hästavel" kan man ultraljuda OCH upptäcka tvillingdräktighet fr o m dygn 12.

Tack för alla svar!
Såvitt jag förstått så är denna veterinären en gammal van "ultraljudare". :)
Hittar han inget på måndag, så tar jag nog hem henne ändå. Känns lite sent på säsongen nu... Får diskutera med hingstägaren oxå.
Sen tänkte jag ta ett blodprov vid 90-100 dygn, så jag vet hur jag ska lägga upp ridning och foder under vintern. :)

Liknande trådar

Katthälsa Hej allihop! Enligt blodprov så har min 14 åriga katt höga njurvärde, Kreatinin 264 (60-160 ref).. samt Urea 18 (5-12 ref). Han äter och...
Svar
13
· Visningar
569
Senast: Liten
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 672
Senast: Karro-Lina
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 459
Senast: Nikan
·
Hundhälsa Vid en hälsoundersökning flytta veckan upptäcktes det att min 12- åriga hanhund har ett blåsljud på hjärtat. Veterinären rekommenderade...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka