När tidigast friröntga?

nordiskridkonst

Trådstartare
När anser man att det är lämpligt att friröntga en unghäst för första gången?

Det är en ettåring som jag är sugen på att köpa för att förhoppningsvis kunna få avelsgodkänd i framtiden. Nu undrar jag om det är någon idé att friröntga för lösa benbitar/cystor överhuvudtaget eller om dom lika gärna kan uppkomma under resten av hans tillväxt?

Man hör så många olika teorier. Vissa säger att dom föds med dom, andra att dom uppkommer om hästen exempelvis växer för fort i perioder?

Sv: När tidigast friröntga?

Om det är ett hbl du tänker köpa som framtida hingstämne så är jag 99% säker på att det står i hingstreglementet om när man tidigast får göra en "hingströntgen".

Är det en annan ras så läs deras reglemente :)
Står det inte där så kan du säkert ringa och fråga någon som är med i styrelsen för den rasen.

Eller ring ditt försäkringsbolag. Dom har säkert riktlinjer, även om inte det har med hans tas att göra men det kan ju kanske vara intressant att veta om du nu ska köpa honom om röntgen gäller för försäkring "för all framtid" eller om du måste göra om den på honom längre fram.

Lycka till :)

Sv: När tidigast friröntga?

Travhästar friröntgas som ettåringar om de ska säljas på auktion i alla fall. Lösa ben bitar syns och det antar jag att cystor också gör om dom finns där.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 961
Senast: linnsan
·
Hästvård Har en åring, halvblod, som jag nyligen kastrerat. Han har visat hälta på båda bak under vintern (röntgen visade lösa benbitar i...
Svar
5
· Visningar
1 237
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka