När tar ni ut veterinären?

heidi maria

Trådstartare
Som rubrikaen lyder, var går gränsen på vad ni behandlar själva och tar ut vet.?

(Ett exempel: Min lilla femåring blev sparkad i tisdags. Strax nedanför knäleden på vänster bak. Det var ett ca 3*3 cm stort sår med tydligt broddhål mitt i, blödde inte oroande mycket. Hästen var en lite svullen på knäet, haltade tydligt första stegen när hon stått stilla. Efter en bit syns bara en markering, skulle säga 1-2 gradigt halt efter att ha gått några steg. Valde att inte kontakta veterinären utan tvättade såret själv eftersom jag inte trodde det behövde sys. Har promenerat med hästen efter att ha kontrollerat att leden går att röra normalt och att hästen självmant stödjer på benet helt och hållet, även om hon vilar på det ofta. Hästen är pigg och glad och blir väldigt besviken när hon måste vända hem när stallkompisarna ska ta längre rundor.

Nu fem dagar senare är bara en liten markering kvar, men är fortfarande öm när man trycker runt såret.

Hur hade ni gjort? Tagit ut veterinär? ringt och rådfrågat? Om sparken varit mitt på leden? Vågar ni lita på ert eget omdöme när det gäller sådant eller hade ni velat ha det bekräftat att det bara var muskulärt och ingen skada på skelett eller leden?)

Sv: När tar ni ut veterinären?

En veterinär sa till mig en "tumregel" att om ett sår sitter över en led och är mer än en tumnagel långt ska man tillkalla veterinär. På övriga platser på kroppen ska man tillkalla veterinär om såret är mer än en tumme långt (böjd tumme).
I ditt fall har det ju gått åt rätt håll, d v s blivit bättre. Det som oroar mig är broddhålet. Risken är att det gått ganska djupt och att såret läker utifrån och stänger in bakterier. Jag hade nog i alla fall ringt en veterinär och frågat om råd.

Alla sår på/nära leder är jag extra försiktig med, även sår där man kan misstänka sticksår, dvs mer svullnad än vad såret borde ge.
Jag hade i ditt fall ringt och rådfrågat veterinär.

Okej tack för svar båda två!:bow:

Jag brukar normalt sett ringa och rådfråga ofta, men bedömde denna gång att det inte behövdes. Var en hönsmamma förut, men har kanske lugnat mig för mycket? Jag bedömde att såret var tillräckligt långt ifrån leden för att det skulle vara ganska liten risk att ev infektion sprider sig dit, hade förmodligen ringt direkt om det varit sommar och därmed högre infektionsrisk. Däremot var jag orolig för själva smällen, och nojjig för att den tagit närmare leden än själva brodden och såret. Men det verkar inte vara någon större fara. *håller tummarna*

Ska hålla såret under uppsikt, kanske borde be syrran tempa när hon är där för säkerhets skull.

Angående själva sparken om man bortser från såret: Har alltid tänkt att om hältan är tydligare första stegen när hästen stått stilla och sedan försvinner mer eller mindre efter att ha rört sig en bit är det förmodligen bara muskulärt, är det så enligt er erfarenhet också? Tänker mig att skelettskador och smärtor i leder gör hästen ovillig att belasta även följande steg, och att markeringen inte ebbar ut på samma sätt generellt sett? Det är självklart inget man drar några säkra slutsatser på, men är det någon tendens ni känner igen?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 244
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 505
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar