När ta häst ur flocken?

R

Red_Tee

Som rubriken säger...jag har släppt ihop mina två hästar med fyra andra hästar i en sommarhage i söndags, när "vågar" man ta ut den ena av mina för att rida utan att den andre råkar ut för att övriga hästar i flocken är elaka mot den?

Idag var det lugnt i hagen, mina två närmar sig flocken och verkar ändå vara accepterade.
Tänkte isåfall rida den ena imorgon, men har funderat hela dagen på om det skulle funka?

Kanske konstig fundering, men iallafall :confused:

Sv: När ta häst ur flocken?

Det ska väl inte vara några problem alls?

Jag har alltid låtit hästarna ha et dygn tillsammans, eller iaf en natt, så att de får tid att acceptera att den nya är där. Men tar du ut den dagen efter ihopsläppet bör det inte vara några problem alls tycker jag.

Senaste ihopsläppet har inte blivit helt lugnt än, och det är lite mer än en vecka sen den hästen kom in i vår flock. Men vi rider ändå. De slåss inte för det. Det enda som påverkas är deras flockbundenhet nu när flocken fortfarande är orolig. De vill gärna hålla ihop, gnäggar efter varandra och spanar. Men det lugnar sig så fort den "bortsprugne" kommit "hem" igen. ;) Och detta är inte ngt som är speciellt vanligt enligt min erfarenhet. Det här ihopsläppet blev lite speciellt pga. att vi har en ofullständig flock, dvs utan en trygg ledarindivid, och hästen som kom var en ngt hingstig och energisk unghäst vars rang jag inte kommit underfund med än. Men han är ingen trygg och handfast individ. Men som sagt är det inga slagsmål vid hämtning eller lämning i hagen för det.

Sv: När ta häst ur flocken?

Vi låter oxå de gå ca 1dygn ihop, sen tar vi ut.

Håller med tintilar, har inte heller märkt något negativt på flocken mer än "Det enda som påverkas är deras flockbundenhet nu när flocken fortfarande är orolig. De vill gärna hålla ihop, gnäggar efter varandra och spanar. Men det lugnar sig så fort den "bortsprugne" kommit "hem" igen", fast även om vi har en stabil flock kan de gnägga efter varandra ändå... :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 726
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 552
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar