När ta av eksemtäcket?

Rouise

Trådstartare
efter en hel del sökande i forumet hittar jag ändå inte svaret så det fick bli en ny tråd.

Ni med eksemhästar, när slutar ni använda eksemtäcke på hösten?

När kan man räkna med att knotten är borta?
Här har vi haft ett par frostnätter, ofta ligger tepraturen på mellan 3-7 grader, men som sagt kallare vissa nätter.

han går i en öppen hage, nästan bara åkrar runt omkring, blåser väldigt ofta, lite träd och lite lite buskar i hagen men inte mycket.

Hans eksem är väldigt fina, lite skorv i man och svans, lite kliar han sig men inte hysteriskt.

Går med täcke dygnet runt vid uppehåll, regntäcke vissa nätter när det förväntas bli nederbörd.

Sv: När ta av eksemtäcket?

Tog av min häst exemtäcket förra helgen, men hon går fortfarande in ganska tidigt ifall de små rackarna skulle komma tillbaka.

Har hört att knotten är borta efter två frostnätter.

Bör kanske tillägga att vi bor i Mälardalen för hösten har ju kommit olika långt i olika delar av landet,

Jag har ersatt eksemtäcket med ofodrat regntäcke. Går inte att vara utan täcke, då kliar han sig direkt. Men det är mycket mindre med insekter här nu, så det funkar fast halsen är bar.

jag väntar tills det varit tre frostnätter i rad, blev GRYMT besviken att det var plusgrader natten som var...

jag väntar tills det varit tre frostnätter i rad, blev GRYMT besviken att det var plusgrader natten som var...

Bara börja om och räkna från 1 igen :banghead:. SEn har jag alltid sagt 5 nätter i rad.

MEN i år har min häst inte haft nån eksem eller klia på hela sommaren så jag vet inte vad som hänt. Lite insekter eller blåsig hage, eller båda. I alla fall så har vi tagit av täcket för en vecka sen, håll alla tummar.

Senast ändrad:

Jag går och funderar på samma sak, har ofodrat regntäcke med hals på vid risk för regn och flugtäcke på annars, för att skydda honom från ev kvarvarande knott och skydda hans man och svans från honom själv om han skulle klia, dock inte sett något kliande mer än normalt senaste två veckorna eller så. Han har inga sårskorpor och har inte haft på typ 2 månader, men hans man har varit skavd på nya ställen så sent som för ca två veckor sen.

Jag har hört att knotten bara blir etter värre efter första frosten, som nu har varit i två dygn, inatt blir tredje. Någon som vet om det stämmer? Eller kan man chansa att ta av täckena nu?

kl.

Tack för alla svar!

Detta är min första eksemhäst, köpte honom i vintras så lite vilse är man ju tidvis i hur man bör göra.

Inatt får han gå med fleecefodrat i vart fall då det är lite ostadigt väder. Två frostnätter i rad har det varit i vart fall tror inte vi har kommit upp i tre dock.

får börja om och räkna frostnätter då och sen bara hålla tummarna helt enkelt.

Jag har tagit av det nu, men det åker på igen om det blir insekter nåt mer. Dock verkar det ha gått bra. Hästen är dock klädd i täcke med hals ändå, skillnaden är endast att huvudet är bart.

Ska tillägga att hästen inte går ute på nätterna och inte har gjort på hela sommaren, har alltså varit utan täcke inne hela tiden. Kliar sig just inget.

Senast ändrad:

Vi har haft nattfrost några nätter nu så jag hade tänkt mig ta av igår eller idag. Men igår kväll såg jag knott i luften, så eksemtäcket får sitta kvar ett tag till.
Det är ju inte till skada för hästarna att gå med eksemtäcke trots allt.:)

Inte mycket till info kanske, men åker förbi en eksemhäst varje morgon när jag åker till jobbet :) Den har varit utan ett tag nu (osäker på dagar/veckor), har annars heltäckande.
Vi har iaf haft minst 3 frostnätter, också Mälardalen.

Idag var det strålande sol och varmt så det fick bli exemtäcke på idag igen. Får gå på vädret lite dag för dag nu tror jag.

kl.

jag tycker verkligen det är jättesvårt, har inte sett knott på minst en vecka, Han har gått utan ett par dagar nu då det varit busväder med omväxlande regn och massa blåst, så han har gått med regntäcke istället, eftersom han blev klippt nyligen så vill jag ju inte att han ska frysa i busvädret heller lika lite som jag vill att eksemen ska blossa upp.

Idag var det relativt milt och lite blåst så idag får han gå helt utan täcke ett par timmar under dagen, tänker att det kan vara skönt att för en gång skull få lufta pälsen lite. Är det inte eksemtäcke så är det regn/vintertäcken jussom. Håller tummarna för att eksemen inte blir värre!

Han verkar i dagsläget inte besvärad alls av sin eksem, han kliar svansen lite i boxen men det är marginellt nu mot tidigare.

Vi har haft nattfrost några nätter nu så jag hade tänkt mig ta av igår eller idag. Men igår kväll såg jag knott i luften, så eksemtäcket får sitta kvar ett tag till.
Det är ju inte till skada för hästarna att gå med eksemtäcke trots allt.:)

Jag tog av efter 4 frostnätter, men sen kvällen efter var det knott i luften igen för då blev det mildare på dagen, så det åkte på igen...

kl

nu har min varit utan i ca 3 dagar och peppar peppar går det bra! Han är finare i man och svans nu än han varit på hela sommaren och jag upplever det som att det inte kliar nämnvärt på honom längre. Eländet kanske är på väg bort för i år!

Liknande trådar

Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 494
Senast: Scata
·
Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 442
Senast: Ninis
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat