När stänga av åkerhagen för att spara på marken...?

W

Wishful

Alltså, har hästarna första året hemma nu. Har en ca 1,2ha hage, halva är åkermark och halva sluttande skog som hålls torr och fin. Nu börjar snön småningom smälta och åkerdelen börjar vara ganska våt, på deras stigar är snön helt borta och det är väldigt vått, men en stor del av åkern är fortfarande snötäckt. NÄR lönar de sig att stänga av åkernhalvan och för hur lång tid, för att försöka förhindra att allt bara blir lera? Den skall inte användas som bete och behöver inte aktas på det sättet, men jag funderar om den skulle hållas i bättre skick om hästarna inte går där och trampar under "tjälsläppet"?? Helst stänger jag inte av för mer än en vecka typ.. men vad har ni för erfarenheter, hur brukar ni göra? Skall jag typ vänta med att släppa dit dem tills all snö är borta och dn är någotlunda torr? Kan ju givetvis inte stänga av varje gång det regnar så förr eller senare blir den säkert lerig.. Men, hjälp? Dethär är nytt för mig!:confused:

Sv: När stänga av åkerhagen för att spara på marken...?

Alltså det jag i princip är ute efter är väl att hur länge tar det normalt för tjälen att släppa? :)

Om du vill ha hagen i fint skick i fortsättningen skulle jag stänga av den nu och inte öppna förrän det har torkat upp och växt upp lite färskt gräs. din hage är ändå ganska stor så jag tror nog att dom klarar sig en månad på en halva hagen. om dom får gå där nu medan det smälter och är vått trampar dom sönder alla rötter och då kan det inte växa ordentligt gräs. om gräset först får rota sig och växa lite bildar det en stadig matta som sedan håller bättre när det regnar på sommaren. Om de får trampa sönder det nu så har du lervälling så fort det blir lite vått i fortsättningen. Snart är det sommar!:laugh:

Som sagt kommer de inte att vara där nästan alls på sommaren... Men nu är den stängd i alla fall, ska noga följa med hur vattnet sjunker undan och se när jag vågar öppna den igen... Mera tips? :)

Vill du ha en hage som tål nåt sen så låt gräset växa upp lite innan du släpper tillbaka dom, så skulle jag ha gjort iaf.

Alltså typ i maj först...? Eller när börjar gräset egentligen växa?

Det är ju lite olika på var man bor... ;)
när gräset har vuxit lite och det binder ihop marken...då skulle jag ha släppt tillbaka dom...

Okey... MEN ifall jag inte vill vänta en månad, utan max två veckor (pga av att de tycker om att galoppera där och att rulla sig vid port området som är sandat, eller annars bara njuta av solen), månne det då alls är någon vits att stänga av..? LITE bättre borde den väl bli om snön smälter undan "ifred", eller..? Kan tillägga att det är en solig tomt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?

Hästrelaterat

Tillbaka