När släppa ut katten

M

martina

För 4 dagar sedan så skaffade jag mig en ny liten herre som annars skulle till katt himlen.
Frisk och sund men familjen har blivigt allergisk.

Det enda jag vet är att katten är ung (ca2 år) har varit innekatt som liten och sen blivigt helt utekatt hos senaste ägaren. (Vet ej hur länge dem har ägt honom)

Nu e det så här att jag vet inte hur länge jag orkar ha honom inne innnan han har instalerat sig i sitt nya hem.
Han är högt och lågt, dag som natt. Är uppe i fönstrena (vilket jag verkligen inte vill, men jag förstår ju honom), jamar och finner ingen riktigt ro förutom mitt på dagen när han sover.
Han är väldigt kelen och är inte orolig för 5 öre.

Han och hunden har börjat lukta på varandra och små-mysa lite, men det är en bit kvar.

Min redan befintliga hane och den nya har börjat lukta på varandra men dem är inga vänner.
(De har inte slagits någonting, den nya är okastredad medans den gamle är kastrerad). Det går väldigt bra mellan dem måste jag säga

Planen är att den nya ska kastreras inom 3 veckor.
Ska jag hålla honom inne hela tiden eller hur ska jag göra för allas trivsel.

Har köpt halsband till honom.
Funderar på om man ska ut o rasta honom ett par gånger om dagarna, eller gör det att abstinensen att få komma ut blir större??

Känner mig lite vilsen :confused:

Sv: När släppa ut katten

Utmärkt att det går så här bra mellan dina gamla djur och den nye! Är det så pass OK redan nu kommer de säkert att bli bästa vänner ganska snart.

Kastrera helst ännu snabbare än om tre veckor. Ju snabbare desto bättre faktiskt.

släpp inte ut honom innan dess. Vidare, släpp inte ut honom förrän du är säker på att han ser ditt hem som sitt hem - inklusive då är vän med dina "residenter" som man säger på engelska.
Samt att han kommer till dig när du ropar hans namn.

Har du möjlighet till innätad balkong eller så? brukar vara populärt och ofta räcker det så.

Annars får du försöka ge dem omväxling och sysselsättning. Smäll upp några plankor så att de kan klättra lite ikring. Göm undan kattgodis så de (speciellt den nye) har att göra med att söka och upptäcka... Lite kattgodis / torrfoderbitar i en tomkartong med några få hål i; så de måste fiska i med tassen. Och sånt...

Tack för tipsen.

Ska gömma lite godis.
Hitintills har han varit helt ointresserad av leksakerna jag har lekt med...
Han har tittat på dem med förvåning.

Idag tog jag ut honom i koppel. Och fantastiskt nog efter ca 4-5 minuter på gräsmattan (bor i hus på landet) så hoppade han upp på altanen och gick till dörren och ville in.
En klok kisse :D

Att släppa ut en okastrerad hankatt är ... Väldigt osmart.. Inte minst för att han förmodligen kommer försvinna iväg. Och garanterat leta upp okastrerade honkatter att försöka göra kattungar med. Och det finns ju redan allt för många kattungar som kommit till på det sättet.

Jag skulle nog vänta 1 vecka max, om katten verkade trygg och tillgiven till er. Hade försökt släppa ut han till helgen, efter som att jag arbetar vardagar men på helgen kunde vara mer hemma och öppna om han kom hem från en promenad i omgivningarna. Man ver ju inte vilken katt som innehar er tomt på sitt revir och den nye kanske behöver kunna fly in lite hastigt om han har otur. Då kan det vara bra att man är hemma.

Jag håller med dig fullt ut.
Har dock kollat med grannskapet o de flesta hushållen här har kastrerade honor och hanar. Men visst kan han gå långt om det är så.

Tycker bara så synd om kissen.
Har koppel rastat honom nu i några dagar men han verkar rädd.
Missade telefon-tiden hos veterinären idag, ska ringa i morgon bitti.

Har hört att man ska vänta i två veckor.. men han verkar absolut veta vart hem är nu (koppelrastas o hoppar gärna upp på altanen igen o sätter sig vid dörren)
Han o gammelkatten kommer superbra överrens. Gnor sig försiktigt mot varandra, äter ur samma matskål (trots att dem har varsin)

Hundarna tycker han är lite läskiga (då mammas schäfer skrämde honom) men det går bättre...

Men som jag skrev innan. Ringer vet i morgon så får jag ta ställning sen om när han kan släppas ut. För nu börjar han bli jobbig.... en krossad kruka idag tex..

MVH

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
181
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
568
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 737
Senast: Krålus
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama