När skiljer ni stoet & fölet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Bounce
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 261

Bounce

Trådstartare
När skiljer ni stoet & fölet?

Kan man börja skilja dem nattetid efter fem månader och de får gå ihop dagtid eller skall man göra det tidigare/senare och när skiljer ni på dem helt & hållet?? :bump:

Re: När skiljer ni stoet & fölet?

Ja du kan börja skilja nattetid vid fem månader.

Det är i en idealisk värld lite för tidigt, men det beror ju mycket på VARFÖR man skiljer då? (Mår fölet inte bra av att gå med mamman, tar det för hårt på mamman att ge di etc?)

Jag vande av nattetid vid exakt fem månaders ålder, och vande av helt och hållet vid sex månaders ålder.

Anledningen till den tidiga avvänjningen var att mammans mjölk var alldeles för bra, och fölis växte för fort och fick problem av det. Så det gällde att få BORT henne från mjölken och kunna utfodra henne individuellt och ha full koll på vad hon åt, för att hejda den överdrivna tillväxten.

EGENTLIGEN hade jag tänkt vänja av nattetid vid 7 månaders ålder och helt vid 8 månaders ålder. Men det var ju inte genomförbart och inte det bästa för fölet. Men i den idealsituation hade jag fortfarande velat avvänja ungefär vid 7-8 månaders ålder, dvs om mamma & fölis mår bra av att fölet diar fram till dess.

Men i mitt fall var det bara att vänja av så fort som möjligt. Om inte fölis blivit sjuk (luftvägsinfektion efter en förkylning som vi hämtade upp på klinik) så hade jag påbörjat nattseparationen ÄNNU tidigare.. Men som sagt, jag anser att man ska ha starka skäl för att vänja av tidigare än 6 månader men det är MIN PERSONLIGA åsikt..

Sen skiljer det nog rätt mycket på föl med. Min dam var väldigt självständig, medan andra femmånaders föl kan vara väldigt "beroende" av mamman fortfarande. Sådant får man ju också ta hänsyn till.

Helt rätt som Alexandra skrev..

Kan inte tillägga något för eller emot :)

Skiljde nattetid när det gått ca 5 månader och helt vid 6 månader. Det var lagom eftersom de börjat tröttna på varandra då. :smirk:
Tror att man ska se till individen, men annars är det nog inte mer rätt att skilja vid 7-8 månader som vid 6-7. Det beror ju som sagt på hur redo de är, och hurdan avvänjningsmetod man föredrar. Jag förespråkar en lugnare metod, som att skilja nattetid först. Mitt föl var inte speciellt oroligt vid avskiljningen, och inte stoet heller, och ingen tappade vikt snarare tvärtom.

Läser frenetiskt trådarna på avel. Lova att höra av er när ni blivit "mormor" så jag får veta vad ni fick & efter vem :love: :bump:

Nu vet jag inte om du bara svarade på mitt inlägg av en slump, men jag får inget smått i stallet i år. (Tack och lov i ärlighetens namn, mina nerver måste återhämta sig ett par år innan det blir föl igen. Tog ju ett halvårs oroande och slit, svett och tårar innan jag kunde börja njuta av henne och inte behöva oroa mig ständigt. Höll ju på att få både magsår och nervsammanbrott av allt elände ;))

Ok. :o Men jag är peppad till 110% på att bli mormor och när jag blir det kommer ALLA att få veta det för mitt sto är den underbaraste individ man kan tänka sig (mot människor) ,inte mot andra ston åtminstonde inte sedan hon blev dräktig :bump:.

Jag ska bli mormor för första gången iår... :D
Ååh.. jag glömmer aldrig mitt första föl (barnbarn) 1977, så himla nervöst & spännande!

I år föds föl nr. 44 & 45 (egna uppf).. nr. 56 & 57 totalt inkl. inackorderingar, ändock lika nervöst & spännande varje år :p

Lycka till önskar jag er ALLA!

Hej!
Fram tills år 2003 har jag enbart haft stoföl och stoet har själv fått sköta avväjningen på dagtid. På nätterna har jag skiljt av vid c:a 8 månaders ålder. 2003 fick jag ett hingstföl och sedan ett par veckor (från 8 mån) har jag skiljt av dem på nätterna. Snart kommer "fölisen" att få lov att gå tillsammans med sin pappa i hagen = inte dia alls! Hualigen! Han visar ett alltför stort intresse för sin ett år äldre syster, annars skulle han kunna få gå kvar med mamma ett tag till. Stofölen har mitt sto i princip "föst av med" redan vid denna ålder, c:a 8 månader. Men det verkar som om hon (precis som vi människor) har större överseende med "hanvalparna"?!
Mvh
Anne

Jag vänjer av mina då de är mellan 5-6 månader, beroende på hur stoet tar det och om fölet totalt suger ur sin mamma eller inte.

Jagbörjar med att ta in fölen ett par timmar varje dag så de får äta själva och vara utan mamma. Sedan tar jag helt enkelt bort dem från mammorna när jag vet att de äter tillräckligt själva.

En del tycker det är taskigt att man tar bort dem så "direkt", men min erfarenhet är att stona blir mer stressade av att de tex är ifrån varandra på nätterna och tillsammans på dagarna.
Men det är här det. Mina ston går på lösdrift och hade jag haft dem på stall i box hade jag kunnat vänja av dem stegvis på ett annat sätt. Då hade de kunnat stå i varsin box och ändå ha kontakt. Men nu är det inte möjligt. Och jag vänjer av minst två föl åt gången så att de alltid har kompisar att vara med.

Detta har alltid funkat för mig och fölen är lugna och trygga. Det är det viktigaste! Stona likaså, de ropar lite ett par dagar efteråt, men det ärväldigt lugnt.

Men, om stoet är i gott hull hela tiden och klarar av att föda sig själv, fölet och det föl hon har i magen, då brukar de få gå med sin mamma tills hon fölar igen. Då har hon själv vant av dem tills det är dags och då kan de då ettåriga fölen gå ut på bete med de andra unghästarna. Det är det mest idealiska tycker jag, men det funkar inte alltid i praktiken för stona äts upp en del oavsett hur mycket man fodrar. :confused:

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: Ketrawzc
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
930
Senast: Freazer
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 468
Senast: Teilani
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 498
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka