När ska man sätta på sin häst täcke?

Jjuliaeriiksson

Trådstartare
Hej! Har nyligen köpt min första storhäst(tidigare haft en kallblodig d-ponny) Hon är ett typiskt holländskt varmblod i kroppen. När ska man börja använda täcke mot kylan? Hon går ute dygnet runt och har regntäcke vid behov. Men när ska jag sätta på fodrat täcke för att undvika att hon fryser?

Hej! Har nyligen köpt min första storhäst(tidigare haft en kallblodig d-ponny) Hon är ett typiskt holländskt varmblod i kroppen. När ska man börja använda täcke mot kylan? Hon går ute dygnet runt och har regntäcke vid behov. Men när ska jag sätta på fodrat täcke för att undvika att hon fryser?
Jag har haft ett halvblod tidigare, han började jag vintertäcka i oktober nångång. Märkte en dag att han frös i hagen, men han hade inte så mycket päls även om han var oklippt!

Om hästen blir märkbart påverkad av vädret så täckar jag, ex mycket blåst och regn eller om de inte får tillräckligt med värma från rörelse och mat ex om den går i liten hage osv. Täckar aldrig "bara för att". Känn efter hur hästen känns, de är olika frusna precis som vi men klarar betydligt mer!

Det är ju så olika från häst till häst men när hästen påverkas av vädret så ska du ju börja täcka. Mitt varmblod behöver ha täcke under vintern då han har väldigt dåligt med vinterpäls. Brukar ta på fleecetäcke under regntäcket till att börja med och märker jag att det inte räcker så blir det vintertäcken. Tycker det är bäst att försöka ha hästen naken så länge det går, men har du klippt häst är ju täcke ett måste eftersom att hästen inte kan skydda sig mot kylan utan sin päls.

Väldigt olika. På min stora (varmblod) täckar jag när det är riktigt ruskväder (regn och blåst, så som vi har det oftast i Skåne) och temperaturen ligger runt 10+ eller något under. Då använder jag ofodrat regntäcke. Vid 5+ och ruskväder får han 100g. Blir sällan kallare än så. Är det fint väder kan han vara otäckad ganska långt ner på tempskalan.
På ponnyn (new forest) får man nästan slänga på täcke så fort det regnar lite mer ihållande, oavsett temperatur och årstid. Försökte hålla henne otäckad så länge som möjligt första vintern men det slutade med dunderförkyld ponny och dyra veterinärbesök...

Som sagt, väldigt individuellt. Tillgången på mat påverkar mycket också, samt hur hagen är kuperad, om det finns vindskydd eller inte.

TS : det finns inget svar på din fråga utan det måste bedömas utifrån hästen som individ och väder, vind, hagarnas läge och förhållanden osv.
Finns otroligt mycket bra info på nätet om hur hästar reglerar värme under olika förhållanden osv som grund att sätta sig in i om du är osäker . Börja där är mitt råd .

Är det en hollandsimporterad häst du precis nyligen köpt ? Dvs du har inte haft henne en vinter ännu ? Men den går ute nu sommartid dygnet runt sen den kom till dig ?

Min hollandsimport är en fryslort. Jag ser på henne när hon fryser, hon huttrar och känns sval under täcket.
Sommartid går hon med skaltäcke om det regnar.
Höst och vår är knepiga då det är så förbaskat kallt på mornarna men blir varmare under dagen, men i snitt blir det nog 200gr fr.o.m. första frostnatten och så jobbar vi oss upp till 450gr midvintertid :D. Hon helklipps under vintern och står i varmstall, okuperade vinterhagar.

Det är väldigt olika.

Kan ta 2 av mina hästar i samma hage samma rutiner och det var mor och son.
Morsan frös vid nederbörd oavsett årstid och även vid blåsigt väder men hon frös aldrig av kyla så 20 minus var inga problem.
Sonen fryser endast när det regnar kraftigt i kombinationen med blåst, inte häller han har problem med ren kyla.

Mor svenskridponny och sonen var efter ett svenskt varmblod.

Min tävlingsponny är täckad nu, med ett flugtäcke som är vattentätt över ryggen.

De andra tre är nakna och brukar klara sig så länge det inte är under 10 grader och ihållande (flera dagar) regn. De har ligghall men är ju ute och äter.

Ponnyn är en fryslort och blir stel om hon blir minsta nedkyld, så hon är i princip alltid "övertäckad". Märks stor skillnad på humöret om jag har lyckats med täcke eller inte.

Kort och gott, de är olika och behöver olika.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej. Min snart 12 åriga ponny Aurora har fått artos i ett bakknä som inte gått att behandla och som inte blivit bättre sedan våren 2021...
Svar
13
· Visningar
1 431
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar