När ska man börja igentligen?

M

Mariia_1992

Hej! Vid vilken ålder ska man börja utbilda en fälttävlanshäst? :)

Sv: När ska man börja igentligen?

Vad menar du med "utbilda"?

Så snart du kan sitta på den startar utbildningen :devil:

...fast du menar kanske att hoppa terränghinder?
Vi startade en häst som inte hunnit fylla 4 i debutantklass
-Och vi menar att den redan tränat så mycket att det var helt i sin ording. (o ja, den nollade både hoppning o terräng)
Nu får jag säkert en hel klase kverulanter på mej som tycker att det var på aaaaahhhlldeeeeles på tooook för tidigt och för en del hästar är det nog det men den här hästen var redo. Man får så klart ställa kraven därefter och välja tempo/vägar.
Hoppa små stockar på marken kan du ju göra så snart pållen är styrtam....

/Max

NU ljuger du:devil:

Hästen var 3,5 men inne på året hon skulle fylla 4 då hon är född sent.
( Dessutom hade hon 2 ner i hoppningen i den fösrsta starten)

Utbildningnen börjar som sagt redan när de är styr tama.

Oavsätt vad tanken med hästen är i framtiden tycker jag att alla unghästar borde få den träningen som det ger att kvala till 4 års championatet. Det ger en allsidig träning som håller hästen motiverad.

Sen när den är redo att starta beror mycket på hur individen är i huvudet och hur den växer.

Vi har gjort så att de har gått intensivt i ett några veckor sen har de fått vila och smälta det hela innan vi har kört på igen.

Vi startade en häst som inte hunnit fylla 4 i debutantklass
-Och vi menar att den redan tränat så mycket att det var helt i sin ording. (o ja, den nollade både hoppning o terräng)
Nu får jag säkert en hel klase kverulanter på mej som tycker att det var på aaaaahhhlldeeeeles på tooook för tidigt och för en del hästar är det nog det men den här hästen var redo. Man får så klart ställa kraven därefter och välja tempo/vägar.

/Max

YES! "kastar mig över Max" "" starta innan den var FYLLDA 4??"" och ve och fasa den går säkert 100-klass redan och när den är 6 kommer den att gå *-ig vojne vojne.....

*skrattar så jag trillar av stolen*:rofl::rofl::rofl:

Men din kommentar ska ju tas med ett visst mått allvar för så är det ju här på buke...vad du än skriver så hoppar ett gäng apor direkt upp i luften och börjar vråla...:cool:

Hej! Vid vilken ålder ska man börja utbilda en fälttävlanshäst? :)

Jag tycker att det beror på om du själv är van fälttävlansryttare eller ej. Om du sitter på en unghäst o själv inte har startat FT förut så kan du ju åka o träna terräng lika gärna som dressyr och hopp. Men sen bör du kanske tävla en hel del dressyr o hopptävlingar innan det blir dags för FT-start.

För övrigt finns det nog ingen direkt ålder som man börjar utbilda just till fälttävlan utan vi rider ju våra hästar allsidigt redan från första början, dvs dressyr, hopp och terränghoppning.

Vad menar du med "utbilda"?

Så snart du kan sitta på den startar utbildningen :devil:

/Max

Eller så kan du börja träna dom redan som fölungar... "Bibbi" har ju ett ganska framgångsrikt recept på det.
Har du terränghinder i närheten går det också att träna unghästen vid vatten och diken i lina.
Förr i tiden hoppade man in hästar över stock och sten, jag ser inget fel i det utan precis som du säger så fort man kan sitta på dom hoppar man stockar, stenmurar etc

Eller så kan du börja träna dom redan som fölungar... "Bibbi" har ju ett ganska framgångsrikt recept på det.
Har du terränghinder i närheten går det också att träna unghästen vid vatten och diken i lina.
Förr i tiden hoppade man in hästar över stock och sten, jag ser inget fel i det utan precis som du säger så fort man kan sitta på dom hoppar man stockar, stenmurar etc

Håller med. Låt dem gå i hagar stock och sten, inte "paddockar", så de lär sej röra sej i terräng. :idea:
Det enda jag är "bekymrad" över är att unghästarna hamnar i "paddocken" för tidigt och får gå för ensidig dressyr/hopp med enstaka terrängträningar. Det har vi sett en del av bland unghästarna. :o

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Flera timmar per dag sju dagar i veckan i stallet och på hästryggen. Nu börjar det ge resultat för Selma Lundberg. 15-åringen från...
Svar
0
· Visningar
101
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kursen är öppen för alla som vill lära sig mer om att bygga säkra fälttävlanshinder för träning. Lär dig mer om hur du med enkla medel...
Svar
0
· Visningar
130
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Medaljerna vid Folksam SM i fälttävlan för seniorer individuellt och i lag ska fördelas vid Segersjö Fälttävlan på herrgården utanför...
Svar
0
· Visningar
101
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 172
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka