När ska jag sluta ge hjälpen?

I

imse

Hej!
Nu har jag tänkt lite... :D När man t ex ber hästen att trava så ökar man ju drivningen tills hästen börjar att trava, när den gör det så lättar man på trycket som belöning så att säga. Man fortsätter ju inte med samma tryck sen för att hästen inte ska sakta av. Men hur ska man göra t ex i en sluta? Har kommit på att jag fortsätter att trycka lika mycket med ytterskänkeln fast hästen gör som jag vill, det rätta måste väl ändå vara att ge efter (och då går hästen kvar i slutan)? Eller? Upplever dock inte att hästen går kvar i slutan då (och nu är det ridskolehästar vi snackar om). Vid skänkelvikning däremot fortsätter hästen åt sidan när den väl kommit in i skänkelvikningen även om jag lättar på trycket med innerskänkeln. Så hur ska det vara? :confused:

Sv: När ska jag sluta ge hjälpen?

jo, du bör lätta. Men hästen tycker förmodligen att vissa rörelser är jobbigare än andra, och passar då på att sluta jobba så fort du inte är där och "tjatar" på den. ;)

själv startar jag sidvärtsrörelser med lite skänkel, men graden av tvärning och fortsättningen sker via höften. Extra skänkel i en sådan rörelse betyder antingen mer samling eller mer fart, beroende på hur den ges.

fiaskurken skrev:
Jag är nog puckad... för jag vet inte vad en sluta är :angel: :confused:

travers.gif

Har du en sån bild på öppna med? Bra bilder att ha när man ska förklara för elever.

På unga hästar tycker jag att det fungerar. Men sen lär sig hästarna att "smita".
Det är inte roligt att rida på ridskolehästar......

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 078
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar