När ska jag avmaska

E

Ewertsberg

Har upptäckt att lillpållen har gula styngflugeägg på benen, så mask kommer han att få förmodligen, fast jag försökt avlägsna dem..

Men när är det dags att avmaska då? Och ska avmaskningen upprepas efter visst antal veckor? Vilket maskmedel biter på styngfluga?

Och hur fungerar det nu, när maskmedlen är receptbelagda, ringer jag bara veterinären och frågar om han skriver ut, eller ska det till nån undersökning?

Sv: När ska jag avmaska

Köp "kollamasken", finns bla på Apoteket, men även vissa hästaffärer.

Det gör mer skada än nytta att avmaska utan att veta att hästen verkligen har mask, eftersom maskarna då kan bli immuna mot maskmedlet.

Har själv inte behövt avmaska mina hästar, eftersom de inte har haft mask, men ring veterinären om din häst skulle ha mask, så får du recept utskrivet :)

Träckprov är ett jätteviktigt komplement, MEN det ser bara ägg. Styngflugans ägg sitter utanpå hästen, så avmaskning mot den på senhösten kan göras utan träckprov.

tack för alla tips..jag väntar till första frosten, ringer vet och får förhoppningsvis medel utskrivet. Vi har gjort kolla masken, och han har ingen annan sorts mask, men som nån skrev, så syns ju inte styngflugans ägg i avföringen, utan på utsidan.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 790
Senast: mackan
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
7 903
Senast: Lycan
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 113
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
801
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka