När självbärig?

Ellyne

Trådstartare
Som rubriken... Hur lång tid kan man säga att det tar att träna en häst från viloform (gått lugnt ca ett år, sen sommarvila) till att den orkar gå i självbärig form? Så pass att man kan rida den i samling längre stunder än några enstaka steg/börja öka kraven/helt enkelt: komma vidare i utbildningen.

Kanske är en luddig och svår fråga, jag vet... Förstår att det beror delvis på hur (bra) man rider den... Men jag ska ta upp ridningen igen och behöver lite pepp och motivation för när man kan öka kraven på hästen. Trött på att aldrig komma vidare eftersom träningsperioder avlöses av viloperioder och så får man börja om från början hela tiden...:meh:

Nån som förstår min fundering?;)

Har hört att om man gör korrekt (detta är dock individuellt!) går det ca 1-2 år. För en häst som aldrig blivit fel riden, bruten i nacken etc så tar det cirka 1 år tills överlinjen är "korrekt"/bra och sedan ett år till av putsning på formen innan hästen är "klar" (=tillräckligt tränad för att gå svårare dressyr och kunna bära sig själv). En häst som blivit fel riden, bruten osv kan ta längre tid (minst två år) eftersom den måste träna om musklerna och sluta t.ex gå bakom lod (och för att nacken ska läka).
Men som sagt, det är individuellt och detta är baserat på vad en tränare sade mig och då är det självklart om man tränar rätt. Han utbildar massor av hästar, otroligt duktig inom avancerad dressyr och då har han kommit fram till pga erfarenhet att det är ungefär såhär. Men man får inte glömma att ta det i hästens takt. Går det inte framåt alls så kanske man bör se över sina träningsmetoder och se om det är något man kan förbättra. :)

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 866
Senast: fejko
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 752
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Långt! Jag lämnade iväg en häst för utbildning under hösten och vintern. Tanken var att han skulle utbildas och och matchas för...
Svar
18
· Visningar
2 373
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 298
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar