När rider ni in era hästar?

T

Twixy

Vid vilken ålder rider/red ni in era hästar?
Anser ni att det är någon skillnad mellan varmblod och kallblod, åldersmässigt, väntar man längre med kallbloden?

Sv: När rider ni in era hästar?

Min islandshäst var 4 år fyllda. Det var lagom.
Jag skulle nog inte låta rida in någon häst yngre än 3½ år och vissa är inte mogna förrän vid 5.

För mig så är det beroende på individ. Mina shirehästar har alltid varit sena i sin utveckling och därför har vi aldrig börjat att rida in dom förrän vid tidigaste 4 års ålder. Köra dom kan man göra mkt tidigare. Sen de perioder som tänderna förändras så har jag aldrig ett bett i munnen och det gäller oavsett ras.
Jag har aldrig riktigt hållt med om den här stressen att hästar skall ridas in vid 3 och tycker därför att 3 års tester uppsuttet är fel men jag dömer ingen. Det är upp till var och en att avgöra vad som är bäst för sin häst, som om den är mentalt och fysiskt redo. Dock tycker jag inte det är fel att vänja dem vid sadel och träns vid 3.

Generellt sätt skulle jag vilja säga att kallblod men även tex pre är sena i sin utveckling.

Min häst är ett "halvblod" som snart är 2 ½ år. (Hon blev 2 i April). Vi ska sitta in i slutet av månaden är det tänkt, och börja skritta så smått i September :)

Vårt mål är att hon skall kunna gå någorlunda stabilt i alla 3 gångarter innan vintervilan i December, och det är 5 månader dit och min häst lär sig otroligt fort så det känns som ett bra och trevligt mål :)

Sen blir det då vila hela Dec, Jan med bara någon enstaka promenad och sen så börjar vi igen i Feb :)

Min är 2 år, född 31/5-07. Förarbetet påbörjas nu med mycket arbete från marken. Möjligen att jag sitter in honom under senhösten/förvintern men ridning blir det inte förrän våren/försommaren-2010. Han är en paintkorsning och är "färdig" i kroppen i förhållande till många andra i samma ålder.

Har bara erfarenhet av kallblod. Beror förstås främst på individen i sig, men brukar funka att sitta in dem vid 3,5 år och sen rida in våren eller sommaren som 4-åringar.

har en halvblodsvallack på 4 år, och han red jag in förra våren då han hade fyllt 3. han var dock ganska färdig i kroppen, man får ju kolla från individ till individ.

min ena är under inridning nu, han är 3 år..
min andra reds in som 5 åring.

När börjar ni sitta ner på era hästar i traven?

när de släpper ner mig på ryggen :) på min 6 åring KAN jag inte sitta ner, men de går bättre, jag gör de dom dagarna de funkar.. eller dom minutrarna de funkar hehe

Väntade tills min nordsvensk var 3,5. Minns inte men jag kanske satt på honom nån gång innan det. Men ordentligt insittnig och inridning påbörjades vid 3,5 år. Särskilt mogen i kroppen var han inte förrän 4-5 och mogen i huvudet är han nog först nu, 9 år gammal :p Slutade växa runt 5 år men förändrades och växte på bredden tills han var 7-8.

Våra halvblod har vi ridit in vid 2.5 års ålder. Lejde bort inridningen på dom för att de ska få en bra start. De var borta en månad ungefär och jag o M som ridit in dom kom överens om att eftersom de varit väldigt välväxta och väldigt stabila och allt, så blir de ingen vila på det viset, utan de har ridits 1 gång i veckan hela vägen fram till ett par veckor innan treårstestet, där jag började rida 2-3 dagar i veckan. Efter treårs har de dock fått vilat en månad för att sen sättas igång igen.
Dessa 1 gång i veckan passen har endast varit 10-15 minuter, så det handlar bara om ett par varv i varje gångart ungefär, för att bibehålla de dom lärt sig.
Har fungerat väldigt bra och fick väldigt fin kritik på treårs.
Nu åker vår tredje häst ner till M i höst, tror på ett likadant resultat och upplägg på henne.

Ponnyn jag hade satt jag på ett par gånger under hösten hon var 2.5 men ville vänta lite längre just pga att ponnyer ofta växer lite långsammare. Satt in henne och red i alla gångarter under våren. Sålde henne i maj så hann inte så mkt mer, och hade inte gjort så mkt mer än bara denna 10 minuterna en kvart med henne heller, på ett bra tag. Tycker itne man ska ha för bråttom, samtidigt som man inte behöver vara hur seg som helst, och då självklart med hänsyn till hur hästen är som individ.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 085
Senast: Tora
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: Roxy
·
Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 597
Senast: miumiu
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 459
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar