Sv: När rider ni in era hästar?
Våra halvblod har vi ridit in vid 2.5 års ålder. Lejde bort inridningen på dom för att de ska få en bra start. De var borta en månad ungefär och jag o M som ridit in dom kom överens om att eftersom de varit väldigt välväxta och väldigt stabila och allt, så blir de ingen vila på det viset, utan de har ridits 1 gång i veckan hela vägen fram till ett par veckor innan treårstestet, där jag började rida 2-3 dagar i veckan. Efter treårs har de dock fått vilat en månad för att sen sättas igång igen.
Dessa 1 gång i veckan passen har endast varit 10-15 minuter, så det handlar bara om ett par varv i varje gångart ungefär, för att bibehålla de dom lärt sig.
Har fungerat väldigt bra och fick väldigt fin kritik på treårs.
Nu åker vår tredje häst ner till M i höst, tror på ett likadant resultat och upplägg på henne.
Ponnyn jag hade satt jag på ett par gånger under hösten hon var 2.5 men ville vänta lite längre just pga att ponnyer ofta växer lite långsammare. Satt in henne och red i alla gångarter under våren. Sålde henne i maj så hann inte så mkt mer, och hade inte gjort så mkt mer än bara denna 10 minuterna en kvart med henne heller, på ett bra tag. Tycker itne man ska ha för bråttom, samtidigt som man inte behöver vara hur seg som helst, och då självklart med hänsyn till hur hästen är som individ.