när regler tolkas olika,

SKOGSRÅA

Trådstartare
Hade en tråd uppe för ett tag sen om man fick tävla eller inte på ett Bob Avila Twisted training snafflebite på WRAS-tävlingar, eftersom jag hade fått olika information någon tränare/domare inom WRAS sa att det är ok någon annan sa att det inte var ok. tyvärr är det inte bara jag som har fått olika bud: I går på våran tävling så blev en deltagare diskad för att ha använt ett sådant bett. Hurvida man ska ha ett sånt bett i munnen på sin häst eller inte är ointressant här det kan diskuteras i en annan tråd,Det viktiga är att domare som dömer inom WRAS tolkar regelboken någorlunda lika när det gäller utrustning och klädsel och att informtion som man får är korrekt. tycker jäklligt synd om de ekipaget som blir diskad för att man litar på sin tränare/domare för man tycker att om det är någon som ska ha koll på vad som är tillåtet eller inte är de.Visst har man ett ansvar själv med att kolla i sin regelbok men ibland kan det vara luddigt att hitta rätt och tolka rätt i regeldjungeln.
SÅ får man tävla eller inte tävla på bettet ???
synd om fler ska bli diskade eller få "fördelar" beroende på viken domare som dömer.
Vad beror det på att det blir så här. regelboken.dåligt uppdaterade domare någonstans så brister det ju,och drabbade blir ryttare som kanske har rest långt, lagt ut en hel del pengar för att få komma i väg och tävla istället för att få ha en rolig dag med sin häst så blir det tråkigheter och en tråkig hemresa
;)Råa

Sv: när regler tolkas olika,

Nu har jag inte regelboken här, men jag är till 99% säker på att det står att mundelen ska bestå av en SLÄT och OLINDAD yta - därmed får INTE tvistat bett användas..

Vi har diskuterat barrel race mycket, för där kan det tolkas lite som man vill... I bett-regelerna står det vilka bett som är tillåtna - på barrel race står det att man får använda vilket bett man vill.. Är det bland de GODKÄNDA betten eller precis som det står - VILKET bett man vill?
Enligt de domare jag pratat med gäller det senare... DOCK får du bara rida på en hand på stång även i time-events enligt AQHA, vilket WRAS inte tillämpar. Något vi diskuterat friskt inför SM nu när alla klasser (utom roping) ska gå enligt AQHA..

Nu har jag inte regelboken här, men jag är till 99% säker på att det står att mundelen ska bestå av en SLÄT och OLINDAD yta - därmed får INTE tvistat bett användas..

Stämmer precis och vad jag kan minnas så har twistat bett aldrig varit tillåtet på tävling inom WRAS.

Det bästa är ju att ta med och visa bettet för domaren före tävling plus att man har med ett garanterat godkänt extrabett.
Men som sagt twistat är icke tillåtet.

Carina/ Utbildad tävlingsledare WRAS.

Stämmer precis och vad jag kan minnas så har twistat bett aldrig varit tillåtet på tävling inom WRAS.

Kan inte heller komma på att jag någonstans sett att ett twistat skulle vara ok.

Håller också med om att är man osäker så tar man med sig ett extra reservbett som man lätt kan byta till ifall förstahands valet inte är ok

Bra. Då kan man konstatera att det inte beror på regelboken att den är luddig utan att det är en tränare/domare som har blandat ihop reglerna för i Hunterklasser får man tydligen tävla med ett sånt bett.
men på WRAS-tävlingar får INTE Bob Avila Twisted training snafflebite användas.
Jag vet inte när jag träffar den som gav mig info om att man fick tävla med det här bettet men skulle det komma upp på någon clinic så hoppas jag att det finns någon som har läst den här tråden.
eller att någon inom WRAS kan ta upp det på någotvis.
Regler ska vara lika. man ska inte behöva ha reservgrejer med för att regler tolkas olika för då kommer man att börja sålla vilka tävlingar man ska vara med i beroende på vilken domare som är på tävlingen.Vilket skapar ett annat problem.
;)Råa

Snåriga regler som ger stort utrymme för tolkningar är aldrig bra. Det tråkiga är att några (märk väl några) Wrasdomare och tävlingsledare har en bristfällig kunskap. Inte sällan kombineras den bristande kunskapen med en våldsam övertro på sig själva och en förmåga att kunna tolka reglerna på sitt sätt som då är odiskutabelt rätt.

Men innan jag nu får på huvudet från alla "Wrasare" som av någon anledning känner sig påhoppade vill jag säga att det finns några (speciellt en) Wrasdomare som jag har största respekt för både som person, ryttare och som domare.

Sen så beror det väl lite på vilka erfarenheter man har inom WRAS som tävlingsledare, tävlande och aven annat.
Givetvis påverkar även hur länge man har varit med och vad man sett under den tiden, jag är helt säker på att de nya tävlingsledarna ser saker på annat sätt än någon som varit tävlingsledare 10-15 år och under den tiden sett lite mer och fått andra erfarenheter.
Det samma gäller även för domare.

Det om pm var riktat till råa...;)
Men du får gärna pm'a mig också..alltid kul att få reda på folks åsikter..:D

*kl*

PM:a mig gärna om olika synpunkter på felaktigheter/luddigheter i Regelboken. Den är ju under omarbetning inför nästa år och det är ju jättebra om det kan bli en klar förbättring!!!:idea:

Det har troligtvis blivit ett missförstånd eller att reglerna har blivit ihopablandat med hunterkasserna för den här tränaren/domare, som förövrigt är en mycket duktig tränare/domare.

Liknande trådar

Western Halloj:) är lite förvirrad över olika bud om ett bett, Bob Avila Twisted training snaffle. En tränare säger att man får tävla med det...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 245
Senast: SKOGSRÅA
·
K
Hästhantering Hejsan! Jag behöver hjälp. Det är så att jag rider på ridskola, ca. 3 gånger i veckan. Hästen jag rider där ärungponny, 7 år. Jag...
Svar
5
· Visningar
1 645
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur