När redo för hoppträning?

MiniLi

Trådstartare
Jag har inte hoppat regelbundet med min häst sedan i januari. Hoppade lite smått tidigt i somras men sen har det inte blivit mer.
Nu är jag sugen på att komma igång. Vill åka på en träning men känner att jag borde vara något igång innan.
Problemet är bara att jag inte har några ordentliga hinder hemma utan att jag bara kan bygga upp några få låga hinder, ca 50 cm.
Har ingen paddock och det är heller inte alltid som underlaget på stubben tillåter hoppning (mycket regn senste dagarna).

Hur mycket tänker ni att man bör vara igång för att åka på en hoppträning?
Det kommer bli en helt ny tränare och jag kommer berätta att vi inte hoppat ordentligt på länge. Självklart blir det låga hinder.
Det jag tänker på är mer att hästen ska orka en hel hopplektion. Jag kan inte bygga upp några direkta banor eller så. Känns löjligt att sitta och hoppa på ett eller två hinder hela tiden. Brukar mest ta några språng bara..

Hur skulle du göra?
Åka på träning utan att vara "igång" ordentligt?
Hoppa så mycket hästen orkar när man kommer dit? Det kan ju bli så att hästen är trött i benen efter framhoppning..
Vänta, hoppa lite mer hemma? Inte alls säkert hur lång tid det tar innan vi då är igång. På grund av underlag, hindermaterial osv.

En fråga till.. När ni ska prova en ny tränare första gången. Bokar ni in privatlektion eller börjar ni i en grupp direkt? Om det är tänkt att du ska rida i grupp sen.

Sv: När redo för hoppträning?

Hur mycket rider du hästen annars? Är hästen i bra kondition?

Jag trodde absoluuut inte jag skulle vara redo för hoppträning med min nya häst förrens till våren kan jag säga, jag köpte henne i april men då var det operation för lösa benbitar och sen konvalecens på det och igångskrittning, hon var igång i alla gångarter i juli tror jag, sen sommarbete = lite lugnare ridning, hem i augusti och sätta igång. Jag hopptränade första gången i september och då hade jag säkerhetskollat med mina tränare ca 1000 ggr att jag inte skulle förstöra henne med att hoppträna :D:p.

Det gick galant iallafall, hon klarade det utan problem och var inte jättetrött.

Om jag var du skulle jag iallafall prova åka iväg, jag hoppade första gången själv och det var väldigt skönt att kunna hoppa lågt och kunna prata med tränaren efter varje hinder och sen kunna lägga av när det kändes bra.
Jag tycker egentligen inte du behöver hoppa nåt direkt hemma, kanske nåt litet kryss bara för känslan.

Tränaren kommer ju knappast tvinga dig att hoppa högre än vad hon märker fungerar för dig och hästen och då kan du nästan tänka dig att det är som att du hoppar hemma fast med lite hjälp :).

Hästen rids inte varje dag men han är i bra kondition. Hade en lång viloperiod i somras men nu är vi igång ordentligt.

Det är inte höjden jag oroar mig över, mer att antal språng på en träning kommer trötta ut honom. Och trötta ben = plockepinn :p

Jag hade ett kryss framme häromdagen. Hoppade några språng och det gick bra. Hade förväntat mig en tokig häst (han gillar VERKLIGEN att hoppa) men han var lugn och fin.

Jo fast jag kan ju säga att det blev lite plockepinn för mig med första hoppträningen när hon glömde bort att rätta sig (blev lite mer shiiit tänker hästen hoppa någon gång :rofl::eek:), det händer ibland så är det bara :).

Därför kan det ju vara skönt att vara själv och kunna avsluta när det känns bra och rida lite bommar innan och värma upp på och lite mer och kanske hoppa mer gymnastik än höjd eller svårare bana.

Jag tycker verkligen du ska åka :D! Bara säga hur allt är till tränaren, och är hon bra kan hon läsa av er och tränar er precis rätt!

Du har säkert helt rätt.
Hade det varit min gamla tränare som jag känner hade jag förmodligen inte oroat mig, men nu när det ska bli ny tränare är det lite annorlunda.

Men jag har bara hört bra om denne tränare och självklart kommer han se vad vi klarar av för dagen.

Ska nog ringa och boka in en tid :banana:

Säg som det är när du kommer, att hästen är inte så mycket hopptränad senaste, en bra tränare har då det i åtanke.
Och känner du att hästen börjar bli trött mot slutet kan du ju alltid välja att avbryta träningen.

Precis! Ingen tränare kan ju tvinga dej att hoppa din häst mer än du vill. Åk på träning du och känner du att hästen nte orkar mer så är det bara att säga att det räcker för din häst idag. Sen kanske ni orkar lite längre nästa gång. Men så länge hästen är i bra kondition så lär det inte bli ngt problem, så länge ni håller er på lite lägre höjd och inte rider varje övning sjuttioelva gånger:)

Lycka till!

jag har själv hoppat kanske 10 gånger på 2 år. hästen i hyffsad kondis. men jag är hopprädd.

så kom de en ny tränare till stallet och jag blev övertalad att komma med. hon kommer en gång i månaden och håller helg kurs. blir mellan 2-3 h ridning då på hela helgen.

berättade då att jag inte har hoppat så mycke. vi håller oss till låga höjder ca 50 cm.

o de har funkat super. hon är här denna helg. då var de kontrollövningar i går o så skall vi hoppa bana idag. och igår va jag tröttare än hästen *host*

En bra tränare ser när det räcker för hästen.

Jag rider alltid ensam, tycker det ger mest :)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 109
Senast: zarmino
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Marvin
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 442
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 907

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?

Hästrelaterat