När på dagen ge kraft och mineraler?

Kookaburra

Trådstartare
Jag håller på att sätta ihop min foderstat. Den ser ut såhär:
8kg hö
1kg müsli
40gr Krafft miner blå.

Hur skulle ni dela upp givorna över dagen? För att det ska bli så bra som möjligt? Jag kommer att jobba honom olika tider varje dag - så detta med rutin på träning kommer inte att hända. Fundrar då på om det är vettigast att göra fodringen så rutinmässig som möjligt eller om jag ska fodra något speciellt efter träning? Alla tips välkommna.

Fodras:
Morgon
Lunch
Middag
Kväll

Sv: När på dagen ge kraft och mineraler?

Jag tycker de låter lite lite. Särskilt som jag uppfattade att du tyckte han var tunn redan i Spanien? Då kommer han säkerligen vara ännu tunnare när han kommit fram.

Har du analyserat grovfoder?

Jag håller på att sätta ihop min foderstat. Den ser ut såhär:
8kg hö
1kg müsli
40gr Krafft miner blå.

Hur skulle ni dela upp givorna över dagen? För att det ska bli så bra som möjligt? Jag kommer att jobba honom olika tider varje dag - så detta med rutin på träning kommer inte att hända. Fundrar då på om det är vettigast att göra fodringen så rutinmässig som möjligt eller om jag ska fodra något speciellt efter träning? Alla tips välkommna.

Fodras:
Morgon
Lunch
Middag
Kväll

Under förusättning att detta är en korrekt uträknad foderstat och det alltså bara är detta som ska ges så skulle nog jag ge

Morgon: 2hö 1/3musli
Lunch: 1hö (antar det är i hagen?)
Middag: 2hö, 1/3 musli
Kväll: 3hö, 1/3musli, mineraler

Maria

Du har små marginaler att spela med...varför så lite grovfoder ? 1 kg musli kan du ge på en gång. Det behöver du knappast dela upp. När du väljer att ge det är en smaksak.

Tack alla för svar :)

Jag har inte analyserat grovfoder, men jag har tagit medelvärden för området för att räkna ut. Ville eg använda 10kg hö, men då skjöt alla värden upp i höjden när jag gjorde uträkningarna på . Hur som helst kommer jag ändå ge massa mer hö nu i början, och sen se om han lägger på sig. Slutdestinationen, med tanke på hans lilla lilla träning så borde 8kg vara rätt (enligt SLU, www.hippocampus.slu.se). Sedan kommer jag öka med 0,5kg musli. När han rör på sig lite mer i arbete.

Han är 3,5 år, väger ca 450kg (gissar jag, ska mäta honom på torsdag när han har kommit)

Då vet jag iaf att mineraler ligger bäst på kvällen? Finns det någon tanke med det?

Senast ändrad:

Tycker att hippocampus kan vara lite i underkant ofta, men det beror kanske på typ av häst.
Sen brukar jag beräkna foderstaten på vad jag vill att hästen ska väga, inte lägga in den vikt den har idag om den inte är den optimala förstås.

Ger drygt 1,5 kraftfoder till en av hästarna och allt det får han vid ett och samma fodertillfälle (em/kväll beroende på när han tas in). Skulle jag ge mer än 2 kg skulle jag dela upp det på flera givor. (Det finns en formel på detta men jag minns den inte exakt, tror det är max 0,4 kg kraftfoder per 100 kg häst vid ett och samma utfodringstillfälle)

Det kan även vara väldigt riskabelt att räkna ut på ett genomsnittsvärde av annat hö, då det kan variera enormt från täkt till täkt, beroende på läge, sådd etc.

Att räkna ut ett medelvärde är inge tillförlitligt. Det kan bli ganska rätt eller helt åt helvete!

Om man lägger in min foderstat i Hippocampus säger dom att hästen får orimligt mycket mat. Men han kan inte äta ett strå mindre, han har i princip inte ett hg extra på kroppen nu.

Jag hade lagt till iallafall 1 kg lucern. Sedan sett hur det utvecklar sig. Det är ju bra att du tänkt ge mycket hö, men tror inte du behöver dra ner på det sedan, isåfall minska hellre kraftfodret.

När anländer han?

Jag skulle nog göra så här:

Morgon: 2 kg hö
Lunch:1-2 kg hö
EM: 1-2 kg hö
Kväll: 3 kg hö, kraft & mineraler.

Antar att all träning är avklarad till sista kvällsfodringen, så då kan det vara lämpligt att ge kraften då så slipper du vänta med att rida.

Du kan såklart även ge hälften av kraftfodret på morgonen eller eftermiddagen, men för hästens skull är det inte ett måste att dela upp 1 kg på flera givor.

Han kommer imorgon, torsdag... :D

Alla:
Tack alla för er info! Jag ska fundera lite på allt detta och sätta mig ner ikväll o titta igenom allt igen. Smart att gå efter vad jag vill hästen ska väga :) Kände eg oxå att det verkade lite lite, men vet man inte bättre så... ...frågar man ju här :D
Har nu även fått tag i lite litteratur om foder och foderstater och ska forstsätta räkna....

Första vekcorna kommer jag inte att snåla på höet i allafall. Han måste känna sig trygg, kommer stödfodra med halm med, så boxen aldrig är tom.

Tack :bump:

Senast ändrad:

Ge gärna hästen fri tillgång på hö till en början om den är tunn så får du se hur pass den tar sej på det.

alldeles för lite stråfoder tkr jag... min häst äter runt 12-14kg hö om dan han är(var) rätt tunn (revbenen syntes tydligt) nu är han det itne längre han är d-ponny

Hmm, detta med fri tillgång på hö, skulle jag gärna vilja ge honom. Men han är inte helt van vid hö, så jag är lite rädd att det ska bli kolikkänningar. Därför vill jag inte ge total fritt med hö. Jag ska se hur mycket han äter och gå efter det.

Det är jättebra att ni delar med er av åsikter över mängden foder, tackar jag för. :bow:
:idea:Men egentligen ville jag i denna tråden veta era teorier kring när och hur ni fodrar kraft och mineraler. Och varför ni gör som ni gör.

:banana:

Praktiskt ang. foder och när på dagen har inte någon större betydelse i långa loppet enligt vad jag förstår.
Det som har betydelse är att man inte kan ge för mycket på en och samma gång och den givan är rätt hög.

Min har fri tillgång till hö, det delas ut morgon, lunch och kväll. Kraftfoder får han morgon och kväll då det är såpass mycket att det måste delas upp.

Innan stog han inte på fri tillgång, men inte långt ifrån, då fick han hö morgon, lunch, middag och kväll. Kraft serverades morgon och kväll.

Den mängden du ska ge behöver du ju inte dela upp. Men om det är frlera andra hästar och dessa får kraft vide flera tillfällen kan det ju vara idé att göra det ändå så han också får något i krubban.

Anledningen till att jag skulle ha delat upp kraftfodret var bara för att han skulle få nått i krubbab varje gång samtidigt som de andra (om de får det), det brukar vara uppskattat. Annars så spelar inte den lilla mängd någon roll om du skulle ge den samtidigt. Mineralerna på kvällen som jag skrev är egentligen inte av nån speciell anledning, det kan du ge vilket mål som helst bara han får i sig det. Men ska du inte ge betfor? Då kan du ju tex ge hälften av muslin morgon, hälften kväll, o sen betfor på em eller nått i den stilen. Mineralerna kan ju vara lämpligt att blanda i betforn då. Har du en inte allt för pigg häst så skulle jag ge betforn målet före ridning, då det är snabb energi .

Maria

Hmm, detta med fri tillgång på hö, skulle jag gärna vilja ge honom. Men han är inte helt van vid hö, så jag är lite rädd att det ska bli kolikkänningar. Därför vill jag inte ge total fritt med hö. Jag ska se hur mycket han äter och gå efter det.

Det är jättebra att ni delar med er av åsikter över mängden foder, tackar jag för. :bow:
:idea:Men egentligen ville jag i denna tråden veta era teorier kring när och hur ni fodrar kraft och mineraler. Och varför ni gör som ni gör.

:banana:

Hästen är av naturen en gräsätare, så är höet av en bra hygienisk kvalite så skulle nog inte din häst få kolik av det. Vad gäller din kraftfodergiva så räcker det med 2 ggr/dag eftersom du ger så lite, det ena målet kan innehålla även betfor och mineraler. Förslag:

Morgon: Hö och kraftfoder
Lunch: Hö
Em: Kraftfoder, betfor och mineraler
Kväll: Större giva Hö att äta under natten

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har totalt hjärnsläpp och kan inte tänka hur jag ska dela upp grovfodret på bästa sätt under dagens givor :cautious...
Svar
7
· Visningar
970
Senast: Kiwifrukt
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 380
L
Foder & Strö Hej! Jag o en annan tjej hyr nu en mycket lugn (kanske inte lugn just nu?) ponny. D-ponny. Hans foderstat är; Morgon: - 1kg hel...
Svar
13
· Visningar
1 723
E
Foder & Strö Jag behöver verkligen hjälp! Jag har en Varmblodsvalack på 11år. Lite förhistoria: Jag köpte honom 1februari i år, då såg han...
Svar
8
· Visningar
1 084
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10