När och varför har du täcke på hästen?

E

Exmoorponny

Jag har både regntäcke, vintertäcke, fleestäcke, samt ridtäcke.

Regntäcke: Vid kyligt väder eller vid mycket regn eller misstänkt regn.

Fleecetäcke: Vid kallt i stallet, nybadad häst, sjuk/dålig häst, mm.

Vintertäcke: Vid temp under +5 grader samt vid snö och snöblask samt storm mm.

Ridtäcke med reflex: Vid mörker,skymmning eller vid kyligare väder/uppvärmning.

Kanske har glömt något.

Täckar inte i onödan då jag vill att han skall få en bra päls. Men är ju som jag säger "stallråttor" och är van att få värme när dem fryser mm.

Sv: När och varför har du täcke på hästen?

Jag har täcke på hästen om hon är klippt, eller ev. om det är exremt väder, men inte så extremt att jag vill ta in henne. Kan ibland ha regntäcke på henne om jag ska iväg på träning t ex, för att slippa stå o försöka göra en blöt häst fin ;)

Fölis fick ha regntäcke under ruskdagarna i höstas för hans vinterpäls hängde inte med vädret.

Täckar inte heller i onödan :)

Hej!
Till din pålles alla fördelar hör att han är extremt vädertålig och t o m har eget underställ (extra isolerande underhår). Bra att du undviker att täcka (SÄRSKILT tidigt på säsongen) - även om han är stallråtta :-).

Ofodrat regntäcke vid ihållande regn i temperaturer över +5.

Fodrat regntäcke vid blåst- och blötväder mellan +5 och -5 grader.

Fleecetäcke när hästen jobbat och det är kyligt i stallet. Torkas alltid "by hand" först.

Vintertäcke används väldigt sällan. Beror lite på hästtypen och i vilken träning vederbörande befinner sig i.

Våra har nästan alltid täcke, de som tränas och tävlas d v s. Varför? Vi vill inte har isbjörnar som svettas och inte torkar. Det beror på att vi har ganska litet stall som behöver har mycket öppet p g a luften inte ska blir dålig. Så vi har valt att ha öppet för luften och då ha täcke för att det kanske drar och att de ska vara korthåriga för att torka fort efter träningar/ridning.

Har regntäcke på mina om det regnar vid utsläpp eller är övermulet och regn väntas under dagen och det är kallare än ca 15 plusgrader.
Fleecetäcke används om dom ska transporteras efter träning och ute temperaturen ligger under 10grader så det blir kyligt i transporten.
Har ylletäcke att lägga på om hästarna stått ute i blött väder och har behov att få dom torra snabbt.
stalltäcke används på natten om innetemperaturen börjar gå under 10 grader.
Kompinerat fleecetäcke/regntäcke kan användas ute om det är kyligt, under 5 plusgrader, men för varmt att ha vintertäcke.
Vintertäcke kommer väl oftast på nånstans vid 10 minusgrader kanske.

kan även sammanfatta att dom i princip alltid har täcke på sig ute under vintern, framförallt för att minska pälssättningen. har kallblodstravare och dom har inga problem att vara ute i ur och skur men det känns inte schysst att låta dom sätta ordenlig vinterpäls och sedan kräva att dom ska kunna träna aktivt.

regntäcke vid ihållande regn, fodrat regntäcke om det är snöoväder, fodrat vintertäcke om det är -20 grader eller kallare, fleece om pållan är blöt när hon kommer in, har dessutom haft ett tjckt stalltäcke nattetig när vi bodde i kallstall. Vet inte hur det är med kylan i det nya stallet, förhoppnngsvis kan hon stå naken på natten i vinter, detta är en arab som lätt fryser o får ont i ryggen när hon blir blöt o kall. Gamla shettisdamen har svårt att hålla hull när det är kallt o täckas därför vintertid (endast ute) trots fri tilgång på grovfoder, hon är oxå känslig om ryggen vid regn. De andra shettisarna går nakna hela vintern, kan få på sig ett fleece om de ska jobba när de är blöta så de torkar upp lite. Lösdriftshästarna o avelsstona går aldrig med täcke

Liknande trådar

Hästvård Har lyckats få springmask, tror jag, på ena hästen, vet inte hur. Prov är inskickat och veterinär kontaktad. MEN vill börja förbereda...
Svar
5
· Visningar
2 617
Senast: mackan
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
9 940
Senast: Darkie
·
Utrustning Jag är ganska (host host) värdelös på att ha täcke på mina hästar. Oftast funkar det alldeles utmärkt med mammutpälsen de har. Men...
2
Svar
29
· Visningar
5 549
Senast: Habina
·
Utrustning Hej. Nu är det ca 8 grader och små regn. Regnat MASSOR under natten och kommande nått och dag kan komma massor med regn också. Samt att...
2
Svar
25
· Visningar
2 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka