När lämna bort valp över natten?

Silver Girl

Trådstartare
Hur snart skulle ni lämna bort en ny valp över natten?

Jag har en vän som planerar hund. Hon håller just nu på att förhandla om ledighet med sin arbetsgivare. Hon kan få längre ledighet i höst, men hennes arbete har en obligatorisk kurs/möte som hon ändå skulle behöva deltaga i. Denna skulle vara när hon haft valpen i nästan 5 veckor. Den är lunch-lunch och så pass långt bort att det är opraktiskt att åka hem över natten och de har dessutom aktiviteter långt in på kvällen. Valpen skulle i så fall lämnas hos ett pensionärspar som kommer hjälpa henne med hundvakt senare och det är personer som valpen kommer ha träffat och varit hos tillsammans med henne och som även passat den kortare stunder så att min vän kan åka och handla m m i början.

Hon frågar nu mig vad jag tycker då jag har hund, men jag har ingen erfarenhet av valpar och har sagt att jag inte kan svara. Hon ska kolla med andra mer hundvana personer, men jag blev också lite nyfiken på hur man ska tänka i början. Hade det varit över dagen tycker jag rent spontant att det borde vara helt ok, men jag är lite osäker på om man ska tänka annorlunda om att sova borta som liten valp.

Jag skulle inte se det som ett problem, uppenbarligen kommer valpen att känna hundvakterna rätt väl och för en hund tror jag inte att dag/natt har så stor skillnad. Skillnaden kan väl vara om valpen får sova i sängen hos ägaren och hundvakterna vill att den ska ligga själv i ett rum, men det problemet kommer man att få även längre fram så det kan vara värt att tänka på.
Huliganen vi har nu var visserligen hemma men med hundvakt rätt tidigt, vi var på bröllop och min mamma var hemma och passade barn och hund. ;)

Ingen fara - valpen överlever ;)

Jag tog hand om en valp en hel vecka utan problem. En import som endast varit här i 2-3 veckor (pga arbete som ägaren inte kunde frånsäga sig, var detta enda möjligheten för dom att kunna köpa valpen). Trygg valp och inga som helst problem :)

Jag har en vän som planerar hund. Hon håller just nu på att förhandla om ledighet med sin arbetsgivare. Hon kan få längre ledighet i höst, men hennes arbete har en obligatorisk kurs/möte som hon ändå skulle behöva deltaga i. Denna skulle vara när hon haft valpen i nästan 5 veckor. Den är lunch-lunch och så pass långt bort att det är opraktiskt att åka hem över natten och de har dessutom aktiviteter långt in på kvällen. Valpen skulle i så fall lämnas hos ett pensionärspar som kommer hjälpa henne med hundvakt senare och det är personer som valpen kommer ha träffat och varit hos tillsammans med henne och som även passat den kortare stunder så att min vän kan åka och handla m m i början.

Hon frågar nu mig vad jag tycker då jag har hund, men jag har ingen erfarenhet av valpar och har sagt att jag inte kan svara. Hon ska kolla med andra mer hundvana personer, men jag blev också lite nyfiken på hur man ska tänka i början. Hade det varit över dagen tycker jag rent spontant att det borde vara helt ok, men jag är lite osäker på om man ska tänka annorlunda om att sova borta som liten valp.

5 veckor?!
Jag skulle kunna lämna bort min efter 5 dagar, så efter 5 veckor hade jag inte ens funderat.

Yoda tror jag sov över hos pappa efter en vecka (inte helt planerat) han är lika trygg där som hemma, säkert till och med tryggare med tanke på att jag har flyttat 3 gånger under hans 3,5 år..

Aros sov på djursjukhus när han var 12 veckor gammal så 4 veckor efter att jag tog hem han och fick bara höra att det gått bra, snarare att han varit lite för glad :D
Annars har han nog bara sovit borta med mig, men har haft hundvakt över dagen många gånger, första gången då han varit hemma kanske 2-3 veckor :angel:

Säger som @Snurrfian. Jag vet dock av erfarenhet att jag skulle tycka att det var väldigt jobbigt. Mina hundar hade dock bara tänkt "Jaha, andra människor att sova med, så kul!" :p

(Enda gången jag haft hundvakt längre tid till min äldsta tik så skickade hundvakten sms och bilder till mig flera gånger per dag för att hålla mig lugn, då skulle jag bara vara borta två dagar...)

Jag tror Max hade varit hos mig kanske en vecka innan han fick sova hos en kompis, denne kompis var sedan med Max en del under senare delen av valptiden också så det var hans andra hem. Funkade finfint :) Jag tror som flera andra att jag hade mest problem med att lämna iväg honom :p

Min kompis fick lämna sin valp hos uppfödaren, men då var de borta en hel vecka. Bor uppfödaren nära kan det ju vara ett alternativ också. Men jag hade inte varit orolig.

Fridolf fyller fem i höst, han har fortfarande aldrig varit ifrån mig en natt ;) Däremot har jag varit kollohem åt en del valpar, min erfarenhet är att de snabbt köper läget och gör sig som hemma.

Fridolf fyller fem i höst, han har fortfarande aldrig varit ifrån mig en natt ;) Däremot har jag varit kollohem åt en del valpar, min erfarenhet är att de snabbt köper läget och gör sig som hemma.
Mini är 5,5 år nu och har heller aldrig varit ifrån mig en natt - inte heller Polly som är 4,5 år. Har inte haft behovet, så det blir säkert ett helsicke den dagen det behövs :p

Mini är 5,5 år nu och har heller aldrig varit ifrån mig en natt - inte heller Polly som är 4,5 år. Har inte haft behovet, så det blir säkert ett helsicke den dagen det behövs :p
Mina sover gott inne eller i bilen, så den dagen jag hamnar på sjukhus får jag nog hyra in nån som kan bo här och hålla hundarna sällskap i soffan :D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 201
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 540
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 995
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar