när kontrollera mask?

Cherarriduracell

Trådstartare
Jag har för mig att vår veterinär vid något tillfälle sagt att det är onödigt att kolla masken under vintern då de är inaktiva, men iom att jag bytte stall och nuvarande stall upptäckt stora blodmasken på flera hästar vill jag ju ändå kolla så snart jag kan få mätbart resultat av blodmask, 6-9 mån efter flytt. Detta blir kring årsskiftet. Ser man ens mask då, eller är de inaktiva? Blir testresultatet tillförlitligt?

Hur skulle ni göra i denna situation?

Stora blodmasken går inte i vintervila så den syns på träckprov även på vintern. Har din häst gått i samma hagar som de smittade hästarna eller har du sådan tur att du haft hästen i annan/egen hage? Om stora blodmasken upptäckts så tycker jag att stallet bör ha kontakt med veterinär som är duktig på parasiter (inte alla som är det) och i samråd med vet lägga upp en strategi för avmaskning och parasitbekämpning för att bli av med eländet. Är lite osäker på hur man agerar i sånt här fall, när smittan kommer bli mätbar mitt i vintern, om man väljer att avmaska direkt eller inte. I normala fall avmaskar man ju inte på vintern iom att smittan som kommer ut ändå dör så ingen smittspridning sker. Men just stora blodmasken orsakar ju skador på blodkärl i sitt sista larvstadium L4 och ivermectin och moxidectin tar väl L4 om jag inte minns fel så kanske man ändå väljer att avmaska för att minska skadorna på blodkärl. Men det får du kolla med vet vad de rekommenderar.

@Arwen vissa hästar var kraftigt drabbade av spolmask, en av de hästarna har gått i samma hage som mina. Syns de mitt i vintern eller hur ska man göra? Testa innan?

Hur vet man om veterinärerna är duktiga på parasiter?

Vuxna hästar har generellt ett bra eget försvar mot spolmaskar och de flesta vuxna hästar klarar av dessa själva och behöver inte avmaskas mot spolmask, det ser du ju på träckprov om din häst har spolmask eller inte. Föl och unghästar kan dock behöva avmaskas innan de byggt upp ett försvar. Men, som med all annan mask, ingen avmaskning utan kontroll av förekomst först. Spolmaskens livscykel är ca 3 månader så eventuell smitta borde du kunna se snart. De syns även på vintern, går inte i vintervila.
Angående avmaskning så skulle jag, om avmaskning ska ske mitt i vintern, välja ett bensimidazol-preparat (Axilur,Rintal). De tar spolmask och även stor blodmask, men små blodmaskar är resistenta så då riskerar man inte att orsaka någon "massuppvakning" av små blodmaskar mitt i vintern.
Fråga veterinären om denne är duktig på det här med avmaskning. Förhoppningsvis är de så ärliga att de säger att "nä, det är inte min grej men prata med kollega X, hen är duktig". Hör runt med andra hästmänniskor vilken vet som är bra.
Veterinären SKA kräva resultat från träckprov för att skriva ut avmaskningsmedel tycker jag. Det gör inte alla veterinärer här, en del kan man bara ringa till och säga till vad man vill ha utskrivet, no questions asked, så får man det. Dessa vet heller inte så mycket om mask om man frågar dem. Medan andra gör som man ska göra och kräver träckprov på samtliga hästar. Samt är mer insatta i hur man avmaskar på bästa sätt.

Gör prov med odling eller bara odling som "kollabetet" på senvintern, alltså efter nyår för det tar ett drygt halvår innan smittan från stora blodmasken syns på provet. Ivermektinpreparat tar alla stadier av stora blodmasken.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 157
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 155
Senast: Fiorano
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 219
Foder & Strö Jag har en gammal dam här hemma som snart är 27 år, hon är fin i kroppen för sin ålder, lite bukig (fölmärr och stått i några år efter...
2
Svar
20
· Visningar
2 927
Senast: Lydia
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka