Vuxna hästar har generellt ett bra eget försvar mot spolmaskar och de flesta vuxna hästar klarar av dessa själva och behöver inte avmaskas mot spolmask, det ser du ju på träckprov om din häst har spolmask eller inte. Föl och unghästar kan dock behöva avmaskas innan de byggt upp ett försvar. Men, som med all annan mask, ingen avmaskning utan kontroll av förekomst först. Spolmaskens livscykel är ca 3 månader så eventuell smitta borde du kunna se snart. De syns även på vintern, går inte i vintervila.
Angående avmaskning så skulle jag, om avmaskning ska ske mitt i vintern, välja ett bensimidazol-preparat (Axilur,Rintal). De tar spolmask och även stor blodmask, men små blodmaskar är resistenta så då riskerar man inte att orsaka någon "massuppvakning" av små blodmaskar mitt i vintern.
Fråga veterinären om denne är duktig på det här med avmaskning. Förhoppningsvis är de så ärliga att de säger att "nä, det är inte min grej men prata med kollega X, hen är duktig". Hör runt med andra hästmänniskor vilken vet som är bra.
Veterinären SKA kräva resultat från träckprov för att skriva ut avmaskningsmedel tycker jag. Det gör inte alla veterinärer här, en del kan man bara ringa till och säga till vad man vill ha utskrivet, no questions asked, så får man det. Dessa vet heller inte så mycket om mask om man frågar dem. Medan andra gör som man ska göra och kräver träckprov på samtliga hästar. Samt är mer insatta i hur man avmaskar på bästa sätt.