När kolla masken?

Grolas

Trådstartare
Hej

Jag gjorde kolla mask på min häst i juni när jag köpte henne, hade ej mask. Lånade ut henne i juli fram till nu, hon kommer hem nästa vecka. Ska jag beställa kolla masken en gång till och titta ifall hon har mask? Eller när ska jag kolla nästa gång?

Sv: När kolla masken?

Jag tycker man ska kolla en gång före bete och en gång efter bete.. och ska hon komma hem till dig efter att ha varit borta så hade jag definitivt kollat henne så du kan åtgärda ifall hon fått med sig någon mask hem.
:)

Om du har lånat ut henne och inte vet hur det ser ut på parasiter på det betet hade jag kollat igen! :)Annars kan hon föra över sina parasiter till dina hagar och marker i en ond cirkel.

Ja det skulle jag göra. Alla gårdar har inte exakt samma arter av lilla blodmasken, precis som alla dagis och skolor inte har samma virus och bakterieflora.

Lånar denna tråd och hoppas att Madick ser!

Bytte stall för en av pållarna i våras. Inför stallbytet kollades mask och den avmaskades då den hade >500 (minns ej exakt). Den har tidigare haft ganska mycket mask och då kollats och avmaskats 2 ggr/år (vi har inte haft den mer än drygt 2 år). Gissar att det är dags för maskkoll och ev avmaskning snart. Men än så länge är det plusgrader dygnet runt. Visst är det så att även om vi gör odling nu så ska ev avmaskning ske först när marken är frusen?

Den nya stallägaren verkar inte ha så tydliga rutiner för koll och ev avmaskning av alla hästar. Så vill gärna veta hur vi bör göra innan jag tar upp saken.

Plusgrader gör ingenting, avmaskningen är för hagarnas skull så den borde gjorts tidigare.
Skickar PM också.

Jag kollar masken i samband med hagbyte. :) sommar/vinterhage & om hästen ev. ska gå i nån annan hage en tid emellan
Kolla masken kan man egentligen göra hur många gånger man vill ;) så om du är osäker är det bara att kolla :)

Jag gör ungefär som du. Min äldre häst kollade jag bara nån gång om året när hon gick på förra stället. Hon hade typ noll mask hela tiden. Nu har hon haft mer så nu kollar jag oftare +vid hagbyten och flytt.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästvård Hej, Min häst har lite sådär hovkvalite just nu och jag är lite rädd att jag kommer behöva sömma om några sömmar innan nästa skoning...
Svar
2
· Visningar
399
Senast: Tsaren
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka