När klipper man araber?

F

Fluffy

Ja, alltså, när börjar man klippa manen på nacken på araber? OCh varför egentligen?
Bara undrar.

Sv: När klipper man araber?

Man klipper för att få fram halsen när de ska visas. En del klipper för att de tycker det är snyggt och en del för att det är praktiskt med nackstycket.
Personligen ska jag spara ut det på mina då dom inte ska visas på ett bra tag. Det är rätt jobbigt att hålla snyggt...

Man klipper olika långt beroende på hur halsen ser ut.
En del har så fin hals att den knappast behöver klippas och man kan även lägga en inbakad fläta om man inte vill klippa.

Mvh Li

Aha! :idea:
Jag trodde det var "ett måste" för rasen. (Sådant där som är påkommet någon gång för länge sedan och ingen vet varför.)

Nog är det NÅN som kommit på det, men man klipper ju travare i nacken på samma sätt (långt) , DET vet jag däremot inte varför man gör *s*

Mvh Li

Vad jag har hört så gör man det för att inte uppkäket ska trassla in sig. Eller den lilla skylten som de har ibland.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 865
Senast: Ketrawzc
·
Kläder & Bli fin Ser att det finns folk som kan klippa sitt hår själva? Hur lyckas man klippa i nacken? Luggen går ju, men resten? Uppriktigt nyfiken.
2
Svar
25
· Visningar
1 496
Senast: corzette
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 428
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
970
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka